Reply on: 110mat110 #86611:
Skúsim to napísať ešte tretí krát, lebo podstatu šetrenia času a peňazí akoby ste si neuvedomovali. Čas vedenia auta je nenávratne stratený čas, lebo musím šoférovať plus podstupujem riziko škôd z nepozornosti. Plus vysoké výdavky na palivo. (Nehovorme o ceste dvoch, to je zriedkavejší prípad. Sledujte obsadenie áut v meste.)Pri MHD nejdem k autu, ale na zastávku (a zo zastávky), a v spoji mám čas pre seba a ten do trvania cesty nepočítam (mimo špičiek, kedy sa vo vozidle často nedá nič robiť). Šoféruje iný, prípadné škody nesie iný.
Príklad: Cesta z Gerlachovskej na Holubyho (na Južnej triede): ak idem MHD, zo svojho času stratím iba čas, o ktorý idem na zastávku dlhšie ako k zaparkovanému autu + peší prestup na Námestí osloboditeľov + čas, o ktorý idem zo zastávky dlhšie ako od zaparkovaného auta. Ak si šoférujem sám, možno mám kratšiu cestu k autu a od auta, ale potom stratím celý čas od nastúpenia do auta až po vystúpenie. Stratím peniaze na palivo, stratím energiu, ktorú som vydal na šoférovanie. Prepravoval som sa so zvýšeným rizikom nehody (v porovnaní s MHD). Do cieľa prídem vyčerpanejší šoférovaním, chudobnejší o rozdiel cien lístkov a paliva a ešte aj 10 minút navyše som pri tom zabil, keď nie ešte viac. A teraz si odhad prenásobte číslom 220 (to sú ročné odpracované dni mimo dovoleniek, PN atď.) a dostanete obrovské straty času a peňazí a veľké plytvanie vlastnými silami.
K platom: Skúste prepočet: 2000 € hrubého mesačne delené 168 hodín je 12 € hrubého za hodinu. Možno 9 € čistého za hodinu. Nie 50 € za hodinu. Len opravujem čísla kvôli realite. Firma môže účtovať 50 € za hodinu prác, ale zamestnancovi z toho dá približne 20-25%. Ďalších 30% spravidla ide na zisk a ostatok na nevýrobných pracovníkov (menežéri, podporní pracovníci THP), nájom, vybavenie a ostatné náklady.
Ale je dobré s vami diskutovať. Lebo keď tieto veci treba rozdiskutovávať s fanúšikom MHD, čo by sme chceli od rozmýšľania bežných ľudí? Preto si dovoľujem opakovať názor, že MHD vždy bude v našich mestách zaznávaná a žiadne jej zlepšovanie, projektovanie ani financovanie sa nebude robiť tak, aby obmedzilo ľudí používajúcich autá.
mi.v
Ostravu takmer nepoznám a preto som si musel o nej prečítať nejaké zdroje. Pozrel som sa hlavne na ED. S Košicami má podobné to, že po roku 1989 sa už neotvárala žiadna električková trať s výnimkou dokončenia jedného plánovaného úseku a otvorenia terminálu Hranečník (zdroje: wiki). A predsa má Ostrava 62,7 km tratí, kým Košice 33,7 km (a keď z toho odoberieme rýchlodráhu, tak...). To značí, že už v roku 1989 mala Ostrava skoro dvojnásobok tratí (180% z našich). Teda oni dostali z predošlej éry výrazne viac "nainvestované" do dopravnej infraštruktúry a tým pádom aj do mentality ľudí, čo sa týka dopravného správania. Možno bol ten rozvoj počas ČSSR nevyhnutný, lebo ostravská aglomerácia má skoro 1 000 000 obyvateľov (zdroj: česká wiki). Košická 370 000 (wiki "košická aglomerácia"). Našiel som článok, že mesto Ostrava má kapacitu 500 000 obyvateľov, hoci tam reálne býva 280 000 (rok 2022).
Ostrava sa skutočne zdá vhodnejšia pre autá, a tvrdíte, že ich nechávajú doma. Hm... Hoci je pravda, že teraz sa im zhoršuje sociálna situácia, keď im padajú rôzne oceliarske podniky a hromadne sa prepúšťa. (Okrem iného "ďakujeme" indickej oceliarskej firme Arcelor Mittal za zámerné odkúpenie a skrachovanie časti ostravskej výroby, aby si odstránili konkurenciu.)
Urobil som si cez cp.sk/idos.cz porovnanie 15-kilometrovej cesty mestom, odchody medzi 9:30 a 11:30 v pondelok:
Važecká-Berlínska – trvanie 32-44 minút, 12 spojov, spravidla 1 prestup
Duha-U káňů – trvanie 40-48 minút, 5 spojov, spravidla 2 prestupy
Cesta s použitím ich MHD mi podľa toho pripadá horšia alebo porovnateľná. Ale ak ju predsa len používajú viac, možno to budú tie návyky, ktoré spomínate? Ja mám okruh možno 100 známych a kolegov (o ktorých viem trochu viac z ich života) tu v Košiciach a možno 80 z nich, čo má auto, MHD zásadne nepoužíva, používajú ju len traja. Ostatní riešia, či ešte je voľné parkovanie niekde pri Steel Arene, pretože potrebujú prísť do roboty autom od OC Merkúr! Ani motor auta sa nestihne zohriať. (Samozrejme, časť ľudí dochádza z dedín. Ani z nik nikto s SAD/ZSSK, ale vždy auto.) Naozaj, nepoznám košičanov, ktorí by sadli do MHD, keď majú auto. Ak sa nedá ísť peši, tak len autom alebo zavolať si taxi. A pritom sa MHD prepravia porovnateľne rýchlo s Ostravou, ak nie rýchlejšie.
Myslím si, že to nebude len kvalitou košickej MHD. Používam ju možno viac ako 40 rokov a nikdy sa mi nevidela zlá. Odkedy pribudli online CP a plánovače ciest z A do B, vidí sa mi veľmi dobrá. Neviem, čo ľudia od nej čakajú, keď hovoria, že je zlá. Že z Jazera na Ťahanovce prídu za 15 minút ako autom? Nie je chyba skôr inde ako v bezprostrednej kvalite MHD? (OK, napríklad občas nesvietia zastávkové displeje atď., ale keď mám mobil ako sprievodcu cestovaním, veľa to nemení. Alebo napríklad vynechaný spoj zažijem raz za 1-2 roky. Hoci nejazdím denne, ale od korony už len najviac 2 dni v týždni, lebo veľa dní sa pracuje z domu.) Môže vadiť chýbajúca preferencia na niektorých miestach, ale tá sa zámerne udržiava vypnutá. Už vieme. Vadí krkolomné a zdĺhavé prechádzanie cestujúceho cez cestu na niektorých miestach (Dom umenia – ED-AD – mňam. Alebo viacfázové prechádzanie cesty.), ale to znovu len potvrdzuje, že väčšina sa tu projektuje tak, aby ľudia v autách boli spokojní a na ostatnom nezáleží.