Reply on: 110mat110 #86611:
Skúsim to napísať ešte tretí krát, lebo podstatu šetrenia času a peňazí akoby ste si neuvedomovali. Čas vedenia auta je nenávratne stratený čas, lebo musím šoférovať plus podstupujem riziko škôd z nepozornosti. Plus vysoké výdavky na palivo. (Nehovorme o ceste dvoch, to je zriedkavejší prípad. Sledujte obsadenie áut v meste.)Pri MHD nejdem k autu, ale na zastávku (a zo zastávky), a v spoji mám čas pre seba a ten do trvania cesty nepočítam (mimo špičiek, kedy sa vo vozidle často nedá nič robiť). Šoféruje iný, prípadné škody nesie iný.
Príklad: Cesta z Gerlachovskej na Holubyho (na Južnej triede): ak idem MHD, zo svojho času stratím iba čas, o ktorý idem na zastávku dlhšie ako k zaparkovanému autu + peší prestup na Námestí osloboditeľov + čas, o ktorý idem zo zastávky dlhšie ako od zaparkovaného auta. Ak si šoférujem sám, možno mám kratšiu cestu k autu a od auta, ale potom stratím celý čas od nastúpenia do auta až po vystúpenie. Stratím peniaze na palivo, stratím energiu, ktorú som vydal na šoférovanie. Prepravoval som sa so zvýšeným rizikom nehody (v porovnaní s MHD). Do cieľa prídem vyčerpanejší šoférovaním, chudobnejší o rozdiel cien lístkov a paliva a ešte aj 10 minút navyše som pri tom zabil, keď nie ešte viac. A teraz si odhad prenásobte číslom 220 (to sú ročné odpracované dni mimo dovoleniek, PN atď.) a dostanete obrovské straty času a peňazí a veľké plytvanie vlastnými silami.
K platom: Skúste prepočet: 2000 € hrubého mesačne delené 168 hodín je 12 € hrubého za hodinu. Možno 9 € čistého za hodinu. Nie 50 € za hodinu. Len opravujem čísla kvôli realite. Firma môže účtovať 50 € za hodinu prác, ale zamestnancovi z toho dá približne 20-25%. Ďalších 30% spravidla ide na zisk a ostatok na nevýrobných pracovníkov (menežéri, podporní pracovníci THP), nájom, vybavenie a ostatné náklady.
Ale je dobré s vami diskutovať. Lebo keď tieto veci treba rozdiskutovávať s fanúšikom MHD, čo by sme chceli od rozmýšľania bežných ľudí? Preto si dovoľujem opakovať názor, že MHD vždy bude v našich mestách zaznávaná a žiadne jej zlepšovanie, projektovanie ani financovanie sa nebude robiť tak, aby obmedzilo ľudí používajúcich autá.
mi.v
To vami uvedené "bike" chápem ako bicykel. Pretože v angličtine to v slangu značí bicykel aj motorku, podľa toho, na čo práve myslíte. Bicykel je do Košíc nepraktický, lebo ho nikde nemôžete normálne nechať a pri takej dlhej trase prídete spotený ako prasa, čo je pre väčšinu cieľov cesty problém. Počnúc od Bosákovej na ňom ani nemáte z Jazera kadiaľ bezpečne ísť do mesta, len po cestách pre autá. Jazda po chodníku je na Slovensku zakázaná okrem doprevádzania detí pod 12 rokov. Ale chápem, že to bolo asi len pre porovnanie, nie pre skutočné použitie.
K cenám SAD/ZSSK – mám dôvod si myslieť, že v mojej robote (prémiová zahraničná firma s odborníkmi-vysokoškolákmi) nikto nemá plat nižší ako odhadom 2000 € hrubého, nejaké ceny dopravy neriešia. Riešia stavbu domov. Takže nečudujem sa, ale nie z toho dôvodu, ktorý uvádzate. A predsa z okolia Košíc nepoužíva VHD ani jeden z nich. Podľa mňa je to spôsobené viacerými vecami mimo nejakých taríf: ľudia si nevedia zrátať úsporu osobného času. Myslia si, že v aute ho ušetria, ale neuvedomujú si, že čas pre seba majú vo VHD (či v mestskej, alebo mimo mesta), kým v aute nesmú riešiť nič iné ako jazdu. Čisto zabitý čas a energia. Ďalší dôvod bude, že sa jedná o ľudí vo veku 30-40, vyrastených už skôr na komforte, než na hospodárení (s časom, silami, peniazmi), takže kým je svet gombička, auto je neodolateľné. Nevedia, prečo by si mali dobrovoľne vyberať nejaký spôsob dopravy podľa charakteru cesty.
Interval napríklad 20 minút v sedle z mestskej časti tiež nie je častokrát argument. Napríklad keď si Jazerčan vyberá linku 3 alebo 7, po dlhé roky tam bol interval 20 minút a bolo potrebné trafiť sa do času odchodu. Keď človek vidí, že nestíha, nechá to tak a nastaví sa na ďalší spoj. Ani interval 30 minút nie je z tohoto pohľadu až taký problém. Kto rozmýšľa a plánuje, príde k spoju, kedy potrebuje. Aj keď chápem, že časť populácie nerada rozmýšľa a/alebo nerada príliš plánuje. To je tu podľa mňa častokrát väčší problém ako ceny.
Môj názor je, že trochu hlúpneme. Pri pevných linkách som si pamätal 20-30 čísel naspamäť. Pri mobile 2-3 čísla. Nejde o memorovanie, ale o flexibilitu používania mozgu. Pri používaní VHD ho treba používať o dosť viac ako pri plánovaní použitia auta a v tom je podľa mňa ďalší veľký problém. Podľa mojich skúseností, väčšinou zostáva nepriznaný. Nie je to téma, o ktorej sa môžete s hocikým rozprávať. Tón na druhej strane sa zhorší, nastupuje nervozita, podráždenie.