Reply on: 110mat110 #86605:
Zaujímavé. Ostravu nepoznám, ale obe porovnávané trasy majú prejazd cez centrum, nie? Ale budiž. Podobne, dohľadané trasy neboli vzdušnou čiarou, ale cp.sk/idos.cz píšu počet kilometrov u každého segmentu trasy. Tam som trafil rovnaké číslo, obidve po 15 km v súčte ich segmentov. Ale OK. Napriek tomu k hlavnej pointe – píšete, že porovnanie vychádza rovnako.To vami uvedené "bike" chápem ako bicykel. Pretože v angličtine to v slangu značí bicykel aj motorku, podľa toho, na čo práve myslíte. Bicykel je do Košíc nepraktický, lebo ho nikde nemôžete normálne nechať a pri takej dlhej trase prídete spotený ako prasa, čo je pre väčšinu cieľov cesty problém. Počnúc od Bosákovej na ňom ani nemáte z Jazera kadiaľ bezpečne ísť do mesta, len po cestách pre autá. Jazda po chodníku je na Slovensku zakázaná okrem doprevádzania detí pod 12 rokov. Ale chápem, že to bolo asi len pre porovnanie, nie pre skutočné použitie.
K cenám SAD/ZSSK – mám dôvod si myslieť, že v mojej robote (prémiová zahraničná firma s odborníkmi-vysokoškolákmi) nikto nemá plat nižší ako odhadom 2000 € hrubého, nejaké ceny dopravy neriešia. Riešia stavbu domov. Takže nečudujem sa, ale nie z toho dôvodu, ktorý uvádzate. A predsa z okolia Košíc nepoužíva VHD ani jeden z nich. Podľa mňa je to spôsobené viacerými vecami mimo nejakých taríf: ľudia si nevedia zrátať úsporu osobného času. Myslia si, že v aute ho ušetria, ale neuvedomujú si, že čas pre seba majú vo VHD (či v mestskej, alebo mimo mesta), kým v aute nesmú riešiť nič iné ako jazdu. Čisto zabitý čas a energia. Ďalší dôvod bude, že sa jedná o ľudí vo veku 30-40, vyrastených už skôr na komforte, než na hospodárení (s časom, silami, peniazmi), takže kým je svet gombička, auto je neodolateľné. Nevedia, prečo by si mali dobrovoľne vyberať nejaký spôsob dopravy podľa charakteru cesty.
Interval napríklad 20 minút v sedle z mestskej časti tiež nie je častokrát argument. Napríklad keď si Jazerčan vyberá linku 3 alebo 7, po dlhé roky tam bol interval 20 minút a bolo potrebné trafiť sa do času odchodu. Keď človek vidí, že nestíha, nechá to tak a nastaví sa na ďalší spoj. Ani interval 30 minút nie je z tohoto pohľadu až taký problém. Kto rozmýšľa a plánuje, príde k spoju, kedy potrebuje. Aj keď chápem, že časť populácie nerada rozmýšľa a/alebo nerada príliš plánuje. To je tu podľa mňa častokrát väčší problém ako ceny.
Môj názor je, že trochu hlúpneme. Pri pevných linkách som si pamätal 20-30 čísel naspamäť. Pri mobile 2-3 čísla. Nejde o memorovanie, ale o flexibilitu používania mozgu. Pri používaní VHD ho treba používať o dosť viac ako pri plánovaní použitia auta a v tom je podľa mňa ďalší veľký problém. Podľa mojich skúseností, väčšinou zostáva nepriznaný. Nie je to téma, o ktorej sa môžete s hocikým rozprávať. Tón na druhej strane sa zhorší, nastupuje nervozita, podráždenie.
mi.v
Ešte raz tu napíšete demagógiu o tom, kto súčasný je zase raz zlý (bez pochopenia, že každý zvolený predstaviteľ je očiach ľudí nevyhnutne po čase ten zlý), budem vás mínuskovať. Nie za názor, ale za hlúpu demagógiu. Ktorý bol kedy "dobrý"? Radšej zvolíte nejakého Rašiho, ktorý sa vedel pekne usmievať a po odchode ktorého DPMK urgentne potreboval 22 000 000 € (či 24 500 000? nechce sa mi to dohľadávať), aby sa vyhol kolapsu. Už ani za palivo neplatili dodávateľom. Zabudli ste? Prezradím vám jedno tajomstvo: Aj náš ďalší primátor bude na konci svojho volebného obdobia "zlý", nech to bude ktokoľvek. A vaše tvrdenie, že keby tam bol iný primátor, bolo by to úplne inak, je len obyčajná tautológia (nie Lukáš, to nie je nová nadávka, ale označuje to taký výrok, ktorý je vždy pravdivý).
---
Opýtal som sa po konci jedného stretnutia so zástupcami mesta nejakého informovaného človeka z publika, ale asi z poslaneckých kruhov (neviem, kto to bol, nepoznám meno ani tvár, ale mal kopec informácií v odbornej polemike), prečo sa preferencia MHD na kľúčových miestach v Košiciach takmer vždy po naprojektovaní vypne, alebo sa vôbec nezapne. Povedal mi, že sa presne na to raz pýtal primátora (nepovedal, ktorého) a ten že mu jasne odpovedal:
NAŠI VOLIČI SÚ V AUTÁCH.
---
Dovysvetlenie pre Lukáša, keďže je možné, že to zase celkom nepochopí: Košice sú v rámci Slovenska bohaté mesto aj s okolím a priemerní vlastníci áut nie sú kvôli nízkemu príjmu odkázaní používať MHD a pri poprevratovej mentalite východného bloku (cestovanie MHD je znakom chudoby) ani NECHCÚ. MHD (alebo aj cyklotrasy) "sa" nejako podporujú z mnohých praktických dôvodov, ale pri súčasnom stave blahobytu nikdy nebudú priorita pred možnosťou zobrať a použiť auto. Nie motorku, nie bicykel, nie MHD. (Tie prvé dva sú nielen závislé od počasia, ale pre jazdca aj štatisticky a reálne veľmi nebezpečné pri prítomnosti automobilovej väčšiny.) Auto je vo väčšine našich miest, kde ľudia majú obstojný príjem, KRÁĽ a vždy bude. (Možno nebude vždy, ale teraz neberiem do úvahy celoeurópsku hospodársku krízu, ktorá prichádza a o ktorej ešte nevieme, aký hlboký dopad bude mať.) Vy budete kritizovať každého prestaviteľa za každej volebnej éry a nikdy si neuvedomíte, že to sú ľudia, ktorí nechcú (a z pohľadu svojich väčšinových voličov ani nemôžu) byť naklonení ponajprv MHD.
Budem čakať, či okrem hlasovania aj niečo odpíšete na obhajobu svojich tvrdení v rozumnej diskusii.