Reply on: 110mat110 #86611:
Skúsim to napísať ešte tretí krát, lebo podstatu šetrenia času a peňazí akoby ste si neuvedomovali. Čas vedenia auta je nenávratne stratený čas, lebo musím šoférovať plus podstupujem riziko škôd z nepozornosti. Plus vysoké výdavky na palivo. (Nehovorme o ceste dvoch, to je zriedkavejší prípad. Sledujte obsadenie áut v meste.)Pri MHD nejdem k autu, ale na zastávku (a zo zastávky), a v spoji mám čas pre seba a ten do trvania cesty nepočítam (mimo špičiek, kedy sa vo vozidle často nedá nič robiť). Šoféruje iný, prípadné škody nesie iný.
Príklad: Cesta z Gerlachovskej na Holubyho (na Južnej triede): ak idem MHD, zo svojho času stratím iba čas, o ktorý idem na zastávku dlhšie ako k zaparkovanému autu + peší prestup na Námestí osloboditeľov + čas, o ktorý idem zo zastávky dlhšie ako od zaparkovaného auta. Ak si šoférujem sám, možno mám kratšiu cestu k autu a od auta, ale potom stratím celý čas od nastúpenia do auta až po vystúpenie. Stratím peniaze na palivo, stratím energiu, ktorú som vydal na šoférovanie. Prepravoval som sa so zvýšeným rizikom nehody (v porovnaní s MHD). Do cieľa prídem vyčerpanejší šoférovaním, chudobnejší o rozdiel cien lístkov a paliva a ešte aj 10 minút navyše som pri tom zabil, keď nie ešte viac. A teraz si odhad prenásobte číslom 220 (to sú ročné odpracované dni mimo dovoleniek, PN atď.) a dostanete obrovské straty času a peňazí a veľké plytvanie vlastnými silami.
K platom: Skúste prepočet: 2000 € hrubého mesačne delené 168 hodín je 12 € hrubého za hodinu. Možno 9 € čistého za hodinu. Nie 50 € za hodinu. Len opravujem čísla kvôli realite. Firma môže účtovať 50 € za hodinu prác, ale zamestnancovi z toho dá približne 20-25%. Ďalších 30% spravidla ide na zisk a ostatok na nevýrobných pracovníkov (menežéri, podporní pracovníci THP), nájom, vybavenie a ostatné náklady.
Ale je dobré s vami diskutovať. Lebo keď tieto veci treba rozdiskutovávať s fanúšikom MHD, čo by sme chceli od rozmýšľania bežných ľudí? Preto si dovoľujem opakovať názor, že MHD vždy bude v našich mestách zaznávaná a žiadne jej zlepšovanie, projektovanie ani financovanie sa nebude robiť tak, aby obmedzilo ľudí používajúcich autá.
110mat110
Dajme najvzdialenejsie sidlisko -> centrum.
Kosice: Vazecka -> NMM
Vzdusnou ciarou 6.7km
Autom 15 min (Waze, pondelok 7:30)
Bike: 31 minut
MHD: 12 spojov (7:30-8:30) 0-1 prestup, 25-30 minut.
Ostrava: Duha -> Elektra
Vzdusnou ciarou 8.5km
Autom 27 minut (Mapy.cz pondelok 7:30) - Okej tu je nieco zvlastne, realne sa to da spravit za 20
Bike: 46 minut
MHD: 15 spojov (7:30-8:30) 1 prestup 28-31 minut
A k dochadzaniu SAD/ZSSK. Cudujes sa? Tarify nie su zjednotene. Za cestu Valaliky-Stanica zaplatis tolko isto ako nasledne zo stanice k zeleznicnej nemocnici. Ludia vobec nie su motivovani prestupit dalej do MHD, lebo to znamena rapidne zdrazenie cesty, iny sposob tarify a casto velmi zle prestupy. Tiez by som sa na to vykaslal. Resp. ja v KE z tychto dovodov tiez nepouzivam MHD. Lebo dostat sa z mestskej casti do centra kazdu hodinu je smutne. Riesit kvoli tym 4 jazdam za rok mestsku kartu alebo apku do mobilu je este smutnejsie. Bud si od rodiny vyzobrem listok alebo proste sadnem do auta.