Reply on: Sarko #3958:
To bolo ináč. Niečo z toho som ešte zažil.
Trať z Kuzmániho na Strojárensku bola normálna linková, na konci u spš bola konečná L3. Od spš odbočovala kolaj smerom na Hlavnú, ďalšia odbočka na Masarykovu (pred vojnou bez osob dopravy). Je fotka tesne po vojne. Komenského nekrižovala -nenašiel som dokaz . V 50tych rokoch vystavaná dvojkolajka nmm-st.radnica v dnešnej trase. Povodné spojenie Strojarenskou ponechané ako manipul.trať a pre nd. //zmeny liniek nepopisujem// Asi v r.64 zrušená, a postavený manipul. trojuholník k tabačke; a na Južnej za malým kostolíkom. Trojuholniky mali slúžiť ako obratisko pri výlukách a odstavné kolaje pre poruchy. V 70tych rokoch časť telesa k tabačke využitá pre dnešnú smyčku L6, prepojenie na Komenského zrušené.
Treba sa ísť pozrieť na ten zbytok kolaje po Gorkého, tie kolaje sú skutočne s prídavným žliabkom. Pozná sa to neomylne , lebo spoje kolají sú inde než žliabkov. (Pri demontáži týchto kolají by bolo vhodné zachovať tak meter,dva pre múzeum -pamiatkári !...) Už som to písal, domnievam sa , že boli použité na stavbu staršie kolaje z iných zrušených úsekov -možno že práve zo strojárenskej u spš.
U tej úzkokolajky je sporná jedna vec. Pokial by vedla boli kolaje pre nákladné vagony -šírka až 3m , tak by zasahovali do jej profilu.
Sarko
Je jasné, že vlečkové trate sú jedna zo záhad, ktoré dodnes neboli poriadne prebádané. Podľa toho, ako som počul jedného pamätníka, si pamätám upozornenie, že trať na Strojárenskej viedla priamým prepojením z Kuzmányho ul. a následne krížením Komenského ul. V neskoršom období, po zrušení trate na Strojárenskej ul. (medzi Čs. armády a Komenského) ešte zvyšok trate od Komenského po Gorkého ul. zostal, ale neviem napojenie mi nie je známe (triangel?, slučka?). Čo sa týka koľaje, som presvedčený, že súčasné koľaje, ktoré zostali zachované dodnes, sú typ NP4 (alebo príbuzný typ), teda priamo žliabková koľaj (nie s prídavnými žliabkami). Vedľa trate ešte pred niekoľkými rokmi tu vedľa vlečkovej trate viedol kúsok trate z "U" profilov pre vozíky z tabakovej továrne (rozchod cca 500mm). Pri vchode sa nachádzala aj točňa, ktorá mala priemer cca 1m, čo svedčí o tom, že vozíky boli malých rozmerov (rozvor náprav do 800mm). Na konci Strojárenskej ul., kde sa končila vlečková trať, sa nachádzal ten spomínaný, priečne pridaný žliabok (vlastne koľajnička z trate pre vozíky), ktorá však slúžila ako odvodnenie dažďovej vody.
O vlečkovej trati na Požiarnickej ul. nie som dostatočne presvedčený a jediná rozeta na začiatku ulice môže svedčiť aj o nejakom prevese k trati na Južnej triede. Nikdy som sa nedopátral k bližším informáciám a nákresom vlečkových tratí v 90-ročnici sa nedá vôbec veriť. Je aj možné, že tam bola trať len veľmi krátko. Na strane 84 je vlečková trať na Strojárenskej (od Čs. armády po Komenského) nakreslená kdesi po Letnej až k amfiteátru a číslom 9 je označená trať k tabakovej továrni (t.j. Strojárenska ul. od Komenského po Gorkého ul.), a tá je zakreslená kdesi na úrovni Komenského ústavu (križovatka Komenského-Havlíčkova). Na strane 100 to potom "niekto" označil ako "11 - odbočka na Ťahanovce", čo môže byť tiež dôkaz prenesenia chyby a budúceho tvrdenia, "niečo tadiaľ viedlo"...
Viac sa prikláňam k tomu, čo je zakreslené v 100-ročnici na stranách 35 (stav z roku 1939) a 39 (stav z roku 1954). Tu vlečková trať k malej stanici vôbec nefiguruje a ku Komenského ústavu je zakreslený malý kúsok vleškovej trate až z Kostolianskej cesty (blízko križovatky s Kavečianskou cestou), nie z Komenského ul. I keď aj tu sú viaceré nezrovnalosti...