Dovoľ Tebe a aj Petrovi vysloviť obdiv, že ste v nákladnej "jednotke" zvládli tých, viac ako 10 hodín. V prípade CP niet za čo a dúfam, že sa vám podarí vytvoriť nejakú ucelenú vystaveniahodnú zbierku. ?
Je jasné, že vlečkové trate sú jedna zo záhad, ktoré dodnes neboli poriadne prebádané. Podľa toho, ako som počul jedného pamätníka, si pamätám upozornenie, že trať na Strojárenskej viedla priamým prepojením z Kuzmányho ul. a následne krížením Komenského ul. V neskoršom období, po zrušení trate na Strojárenskej ul. (medzi Čs. armády a Komenského) ešte zvyšok trate od Komenského po Gorkého ul. zostal, ale neviem napojenie mi nie je známe (triangel?, slučka?). Čo sa týka koľaje, som presvedčený, že súčasné koľaje, ktoré zostali zachované dodnes, sú typ NP4 (alebo príbuzný typ), teda priamo žliabková koľaj (nie s prídavnými žliabkami). Vedľa trate ešte pred niekoľkými rokmi tu vedľa vlečkovej trate viedol kúsok trate z "U" profilov pre vozíky z tabakovej továrne (rozchod cca 500mm). Pri vchode sa nachádzala aj točňa, ktorá mala priemer cca 1m, čo svedčí o tom, že vozíky boli malých rozmerov (rozvor náprav do 800mm). Na konci Strojárenskej ul., kde sa končila vlečková trať, sa nachádzal ten spomínaný, priečne pridaný žliabok (vlastne koľajnička z trate pre vozíky), ktorá však slúžila ako odvodnenie dažďovej vody.
O vlečkovej trati na Požiarnickej ul. nie som dostatočne presvedčený a jediná rozeta na začiatku ulice môže svedčiť aj o nejakom prevese k trati na Južnej triede. Nikdy som sa nedopátral k bližším informáciám a nákresom vlečkových tratí v 90-ročnici sa nedá vôbec veriť. Je aj možné, že tam bola trať len veľmi krátko. Na strane 84 je vlečková trať na Strojárenskej (od Čs. armády po Komenského) nakreslená kdesi po Letnej až k amfiteátru a číslom 9 je označená trať k tabakovej továrni (t.j. Strojárenska ul. od Komenského po Gorkého ul.), a tá je zakreslená kdesi na úrovni Komenského ústavu (križovatka Komenského-Havlíčkova). Na strane 100 to potom "niekto" označil ako "11 - odbočka na Ťahanovce", čo môže byť tiež dôkaz prenesenia chyby a budúceho tvrdenia, "niečo tadiaľ viedlo"...
Viac sa prikláňam k tomu, čo je zakreslené v 100-ročnici na stranách 35 (stav z roku 1939) a 39 (stav z roku 1954). Tu vlečková trať k malej stanici vôbec nefiguruje a ku Komenského ústavu je zakreslený malý kúsok vleškovej trate až z Kostolianskej cesty (blízko križovatky s Kavečianskou cestou), nie z Komenského ul. I keď aj tu sú viaceré nezrovnalosti...
Ten známy je politicky známa osobnosť a vyslovil dosť pádne a rozumné argumenty, prečo by sa Juhoslovanská nemala volať Juhoslovanská. Nebudem rozoberať konkrétne, pretože je to okrem iného aj off topic, ale na konci debaty som si zapamätal jeden z humorne mienených argumentov: "Tá ulica by sa mohla nazývať napr. aj Hortyovská..." Síce v tomto prípade iniciatívu vyvíjať nemienim, ale aspoň v prípade Titogradskej ul. by stálo za to na miestnom úrade Sídlisko KVP vnuknúť myšlienku, či by nebolo menším zlom premenovať práve túto ulicu na Ul. Európskej únie
Nuz zhodnotim den mesta Kosic z mojho pohladu prezentera /ci ako to nazvat/
Prisiel som o osmej rano a odisiel takmer o takmto istom case spat
Hadam najvacsi obdiv medzi ludmi najma detmi vzbudili modely, pricom niektore dostali aj dobre pomenovanie, napr.
Solaris = Solarko (este dobre ze bez dlheho "a" :)/
z B961 sa vyklul ikarus 280
A ako ceresnicka "dyg zubacka" - nuz pri tomto som sa smiechu nezdrzal (ten dotycny to povedal, ked vzhliadol nejaky obrazok elektricky v brozure co sa predavala).
Bohuzial, a to sa stalo po prvy raz a dufam ze aj naposledy, sme zazili neprijemny incident priamo vo voze, kde jeden cigan sa pokusal ukradnut mobil, pricom dotycny to zistil a padali dobre facky. Tak sme na nich razne zakricali, aby si sli dat zopar uderov na ulici a nerobili si boxersky ring vo vozni.
Celkom súhlasím až na to, že nevidím dôvod, aby sa nejaká Juhoslovanská ul. premenúvala. Juhoslávia po byše 70 rokov bol pojem na mape Európy, nie je možné ho vymazať z ulíc. Hádam nechceš iniciovať premenovanie tejto ulice na ul. Srbska a Čiernej hory Bolo by to rovnakým nezmyslom ako premenúvanie ul. Československej armády (ktorá už tiež neexistuje) a podobne.
Ďakujem všetkým za info o vlečkách. Ja som na stanici počul od starších len o vlečke do pivovaru, ale ako človek nepoznajúci Košice, ani neviem, kde ten pivovar bol...
V storočnici nie sú presné plánky, dokonca ani v starých plánoch to nesedí so skutočnosťou. Niektoré vlečky neboli postavené, niektoré už v počiatkoch zrušené, údajne za 1svet. vojny boli nejaké trate k provizorným lazaretom. Nepoznám žiadneho pamatníka na trať k hasičskej zbrojnici, (malej stanici)ale jedna rozeta tam skutočne je. Je to záhada.
Na strojárenskej sú skutočne kolaje s prídavnými žliabkami, na domoch sú akési závesy ,ale podivné asi nie pre trolej.
(je možné,že na stavbu týchto odstavných kolají sa použili staršie demontované kolajnice z iných tratí, inde sa to bežne robilo)Kolaj by musela viesť rovne od SPŠ, ináč by tam v prudkom oblúku vagon nezatlačili.
Na konci kolaji v strojárenskej bol až do stredy 14.4. položený priečne ten prídavný žliabok. Potom ho niekto zobral.
Medzi starou radnicou a SPŠ stroj. sú v obrubníku chodníka sokly so zrezanými stlpmi.
Jeden tip: vlečka bola aj do Komenského ústavu (dnes myslím veterinárny ústav?)
Ešte detail, aby nedošlo k nedorozumeniu, Belehradskú som spomenul len ako perličku a môj známy voči tomuto názvu nič nenamietal, naopak reagoval, že Belehrad je krásny (Beograd je divan ? ). V tejto súvislosti spomeniem inú perličku. Keď sme s Vladimírom robili na novom vydaní mapy mesta KE, pri práci v teréne som objavil unikátnu zvláštnosť. Základnú školu, ktorá mala pôvodne adresu Maďarská 1, Slovenská pošta neustále obchádzala a poštu pravidelne doručovala základnej škole s vyučovacím jazykom maďarským na Kuzmányho 6. Preto sa škola rozhodla problém riešiť a po rôznych návrhoch nakoniec došlo k zmene adresy na Belehradská 21, a to aj napriek tomu, že medzi ZŠ a Belehradskou č. 19 (supermarket Jednota) sa nachádzajú obytné bloky s adresami Maďarská 3 a 5. Istým špecifikom sa dnes už môže popýšiť aj ďalšia vedľa stojaca ZŠ s adresou Juhoslovanská 1.
Ťahanovce by mohli byť Sídlisko na Dlhej hôrke, skrátene Betónové výšiny... ?
Ale teraz vážne, včera som so svojím kamošom z Chorvátska zobral na bicykle a previedol ho Ťahanovcami po uliciach ako Juhoslovanská a Belehradská. Informoval som ho tiež, že na Sídlisku KVP máme ešte aj Titogradskú ul. Pri pomyslení, že Juhoslávia sa už nejaký čas volá Srbsko a Čierna Hora a Titograd už roky neexistuje (premenoval sa späť na Podgoricu), len nechápavo krútil hlavou. Takže kým sa nám v KE množia názvy ulíc po neexistujúcich štátoch a mestách, miestni úradníci zjavne nemajú čo na práci, keď toto zanedbávajú a naopak, idú sa "hrať" na premenovávanie dôležitých názvov. To isté robili aj komunisti za svojich čias...
no, hore na Bardejovskej, v "historickej sieni" (či čo to je), majú taký veľký plán Košíc z roku neviemkedy(ale málo:) ) a na ňom zakreslenú celú koľajovú sieť, aj s vlečkami a pod... Niekto by sa tam mohol dostať a odfotiť to.
Ja som bol na Skladnej asi pred 10 dňami a jediné čo sa dalo rozoznať boli koľajnice pod tou bránou. Celkom by ma zaujímal koľajový plán električkovej siete aj s napojením tých vlečiek, existuje niečo také?
Tento týždeň sme na tomto mieste boli so Shortym, ale nechcelo sa nám odhrabávať nánosy. Mám prísľub od jedného človeka, že nás dostane do priestorov bývalej posadkovej správy (dnes Vojenský veterinárny ústav), tak potom dám echo a pôjdeme sa na to pozrieť aj zvnútra.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Esíčko