Co znamena aktivna preferencia? Elektricka prefrci cez krizovatku bez zastavenia? alebo sa len vynechava jej cyklus az kym nejaka elektricka stoji na semafore?
K tým splietkam na VSS - vzdialená výhybka od centra a dve koľaje pred križovatkou zo smeru od centra museli byť zrušené z priestorových dôvodov, a aby sa zabezpečila vyššia rýchlosť vjazdu električky do križovatky /z dôvodu kratších medzičasov CSS/ tak sa tu osadila splietková koľaj. Podobne sa riešil príjazd električiek do križovatky z Barce. Z jazera z dôvodu zmeny trasy koľaje z protismeru /zrušené esíčko/ sa dve koľaje museli zrušiť, a splietka tu nie je z dôvodu, že je tu zriadené nástupište /hoci tu električky nemajú zastávku/, a popri nástupnej hrane nemôže byť vedená splietka, ale iba samostatná koľaj - kvôli zadefinovanej vzdialenosti skrine vozidla od hrany nástupišťa. Z Alejovej nie je splietka z dôvodu, že ju DPMK nepožadoval - z dôvodu minimálneho počtu spojov odbočujúcich doprava do Barce. Toto ma mrzí, lebo nepredpokladal som, že sú v rámci stavby MET používané výhybky s predpísanou prejazdnou rýchlosťou max.10 km/h - robí to obrovský problém, sú tu veľmi dlhé medzičasy medzi električkovým signálom voľno a zelenými pre automobilovú dopravu v kolíznych smeroch. Z toho dôvodu sa napríklad odsúval začiatok zelenej pre ľavé odbočenie áut z Barce do alejovej a tak sa táto zelená skrátila oproti pôvodným výpočtom o tri sekundy. Aj preto je potrebné v lete spustiť na tejto križovatke aktívnu preferenciu električiek s rozlíšením smerov.
Projektant nakreslí zadanie s dodržaním noriem a všetkým ďalším, čo k nemu patrí, no ako sa dalo čakať, bolo to "podľa požiadaviek DPMK". Preto ja by som sa na dôvody kľúčových rozhodnutí pýtal tam. Presnejšie, nevie tu niekto, prečo to tam DPMK nevložil?
@PTKe – tá preferencia pri VSS znie sľubne a na Kuzmányho a pri Športovej hale to dúfam spraví viditeľný rozdiel. Snáď už sú preč časy, kedy mesto namonotovanú preferenciu "nezapne", lebo by to spôsobovalo diskomfort v IAD.
@PTKe – Predpokladám, že taká splietková koľaj sa dá "dorobiť" dodatočne, samozrejme, nie najbližších pár rokov, kedy musíme byť povinne spokojní s tým, čo sme dostali (koniec-koncov, bolo to podľa našich vlastných požiadaviek) a chváliť eurofondy. Je to tak?
Koľaje podľa požiadaviek DPMK riešil Prodex. Signalizácia sa bude upravovať s preferenciou električiek podľa rozlíšenia smeru - do konca stavby MET v auguste to bude funkčné, momentálne sa pracuje na nadstavbe palubákov električiek, aby vysielali pred križovatkou pre radič požadovaný signál pre zaradenie požadovaného signálu voľno. Prijímač už má Siemens pripravený. Podobne bude riešený triangel pri Krajskom súde a pri Športovej hale.
Od centra prišli za sebou spoje L4 a L3. Potešil som sa, že uvidím využitie tej splete. A vtedy som si uvedomil, že smer rovno do Barce (L4) a doľava (L3/7) nemajú jednu zelenú. Takže napriek splietke si tam po odchode L4-ky L3-ka ešte postála 15 sekúnd a potom sa pohla. Presne tak by sa mohla pohnúť aj bez splietky, s prehodením výhybky po odchode L4. Ten signálny plán je pri VSS tak celé desaťročia a je dobrý – nič proti nemu. Ale načo potom tam dali splietku?
Zhrnutie: Na vjazd do križovatky od Jazera, kde zvykli reálne prísť a prejsť dva vlaky na jednu zelenú rozjazdové koľaje pri rekonštrukcii odstránili bez náhrady splietkou. A na dva smery, kde na jednom nie je spoločná zelená a na druhom nie sú nikdy dve električky naraz, splietky dali!
Prosím vie niekto vysvetliť tú logiku? Čakal by som, že DPMK má jasnú predstavu o dopravnej situácii a potrebách tej križovatky. Ja ako laik tadiaľ jazdím od otvorenia trate na Jazero (1984), poznám tam trochu dopravné pomery a preto si v tomto prípade dovoľujem trochu viac komentovať a pýtať sa.
Neviem, prečo by som mal mi.v niečo otrepávať o hlavu, najmä ak položil inteligentnú a logickú otázku. Na otrepávanie o hlavu je v košickej diskusii hlupákov ako ty dosť.
Pre upresnenie: vieme, že dve koľaje vedľa seba tam už nemohli byť kvôli pozemkom. Je jasné, že by sa tam vošla iba spleť, podobná ako tie tri na Južnej triede. Tá by umožnila prejazd dvom vlakom za sebou na jednu zelenú. (L3/7 a L9 z Jazera, ako dovtedy.) Preto sa pýtam, či nebolo možné ju tam vložiť.
Mal by som ešte jednu otázku k projektom.
Prosím keby niekto vedel, prečo sa pri VSS vložili koľajové splete pre rozjazd do križovatky od centra a od Barce a nie od Jazera.
Ak by jej výhybka bola hneď za koľajovou spojkou, bez problémov by sa pod most vošla.
Pred rekonštrukciou spoje L3/7 a L9 z Jazera čakávali pod mostom VSS pomerne často vedľa seba a prešli spolu na jednu zelenú. Prevádzková prax ukázala, že práve splietka v smere od Jazera by sa tam hodila najviac zo všetkých, ešte viac ako tá od centra. (O to zbytočnejším dojmom pôsobí splietka od Barce, ktorá sa v praxi využije len pri výlukách, inak tam nikdy nie je prejazd dvoch električiek na jednu zelenú.)
Mne sa zase nechce prechádzať cez križovatku pri prestupe medzi Mlynská bašta (L71) a Námestie marat. mieru (L6). Dúfam, že aj po skončení výluk sa bude do L6 dať nastupovať aj v obratisku.
Kedy konečne začnú ľudia trochu aj vnímať realitu? Naschvál sa vytvorila linka X9,aby bolo všetkým jasné,ktoré busy končia pri spoločenskom a len tak zbežne 2 krát som pozrel a 2 krát sa nejakí zábudlivci zviezli po kruháči na druhú stranu..?
Mohli tie zastávky umiestniť radšej na výjazd z kruhového objazdu, kvôli lepšej orientácii cestujúcich. Chápem, že asi boli dôvody, prečo ich dali na vjazd.
mi.v
Mal by som ešte jednu otázku k projektom.
Prosím keby niekto vedel, prečo sa pri VSS vložili koľajové splete pre rozjazd do križovatky od centra a od Barce a nie od Jazera.
Ak by jej výhybka bola hneď za koľajovou spojkou, bez problémov by sa pod most vošla.
Pred rekonštrukciou spoje L3/7 a L9 z Jazera čakávali pod mostom VSS pomerne často vedľa seba a prešli spolu na jednu zelenú. Prevádzková prax ukázala, že práve splietka v smere od Jazera by sa tam hodila najviac zo všetkých, ešte viac ako tá od centra. (O to zbytočnejším dojmom pôsobí splietka od Barce, ktorá sa v praxi využije len pri výlukách, inak tam nikdy nie je prejazd dvoch električiek na jednu zelenú.)