Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.

§ 24
Osobitná pravidelná doprava

(1) Osobitnou pravidelnou dopravou je pravidelná doprava pre vopred dohodnuté skupiny cestujúcich s vylúčením ostatných cestujúcich, najmä doprava zamestnancov do zamestnania a zo zamestnania a žiakov a študentov do vzdelávacích zariadení a späť. Uskutočňuje sa na základe zmluvy medzi dopravcom a objednávateľom prepravy po dohodnutej trase s dohodnutými zastávkami v dohodnutej periodicite.

(2) Osobitná pravidelná doprava môže byť súbežná s trasou autobusovej linky pravidelnej dopravy s využívaním jej zastávok a prístreškov podľa dohody s jej prevádzkovateľom alebo samostatná po vlastnej trase s vlastnými zastávkami.

(3) Dopravca má v osobitnej pravidelnej doprave prepravnú povinnosť a povinnosti dopravcu len vo vzťahu k dohodnutej skupine cestujúcich; nemá prevádzkovú povinnosť ani tarifnú povinnosť.

(4) Z osobitnej pravidelnej dopravy je vylúčená preprava autobusových zásielok, cestovnej batožiny a stojacich cestujúcich; to neplatí, ak ide o prepravu cestujúcich len na území obce.

(5) Dopravca v osobitnej pravidelnej doprave je povinný používať na plnenie dopravných služieb vhodné autobusy, ktoré sú uspôsobené alebo vybavené na prepravu dohodnutých skupín cestujúcich, ak ich preprava, nastupovanie alebo vystupovanie vyžaduje osobnú asistenciu, inú pomoc alebo použitie technického zariadenia.

(6) Používané autobusy musia byť popri označení obchodným menom dopravcu označené vpredu a vzadu názvom cieľovej zastávky a nápisom označujúcim osobitnú pravidelnú dopravu, napríklad Školský autobus, Zmluvná preprava alebo obchodným menom objednávateľa prepravy.

Z tohto vyplýva, že pre obec aj DPMK je takýto druh dopravy minimálne administratívne menej náročný ako klasická linka pravidelnej dopravy.
Na margo výroku hovorkyňe o dennodennej kontrole multifunkčných automatov: po 15 dňoch nepretržitej nefunkčnosti si konečne všimli, že nefunguje automat pri TU. Samozrejme, určite sa o tom vedelo a chyba sa pilne odstraňovala celú dobu.
Reply on: Iv #67615:
Asi sa náhlili do Tempusu, kde ich premaľujú na vlnky a o týždeň sú na Hornádskej...javascript:smile("?");
Reply on: tbus #67613:
bola tma, ale boli celé tmavé, čiže to mohla byť modrá...a nafťáky...
Reply on: Iv #67560:
a tu kartu si moze zakupit len Kosican alebo hocikto?
Prave islo cez Opatske cca 5-6 klbovych solarisov, nevie niekto co to zac?
Reply on: TA #67606:
Autobusova doprava moze byt pravidelna, osobitna pravidelna, alebo prilezitostna. Zakon v podstate nic ako "zmluvna doprava" nepozna, akurat pri pravidlach pre oznacovanie osobitnej pravidelnej dopravy uvadza niekolko prikladov ako ju mozno oznacit, jedna z moznosti je "zmluvna preprava".

Linky MHD su tiez "zmluvna doprava" v tom zmysle ze sa vykonavaju na zaklade zmluvy 🙂 Konkretne zmluvy o sluzbach vo verejnom zaujme. Ale zakon o cestnej doprave to nepozna.

Rozdiel medzi MHD a spominanou linkou je v type dopravy podla zakona. MHD je pravidelna, Koksov Baksa si objednava osobitnu pravidelnu.

Spravne oznacenie linky 24 by bolo:
- od Stanicneho namestia po zastavku Spalovna oznacit "24 Spalovna" (ten autobus sice ide dalej, ale tecnicky to uz nie je ten isty spoj)
- od Spalovne oznacit "Zmluvna preprava - Koksov-Baksa, kostol"
- v opacnom smere po Spalovnu oznacit "Zmluvna preprava - Spalovna" (alebo Kosice, Spalovna?)
- od Spalovne po stanicne normalne "24 Stanicne namestie"

Ine riesenie je zrejme porusenim zakona, ked tak sa v tom niekto porypte.
Reply on: Košičan #67608:
ešte sa doplním:

K § 21 Zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave

Zmluva o službách vo verejnom záujme je zmluvný nástroj na zabezpečenie požiadaviek na uspokojenie cestujúcej verejnosti po dopravných službách na určitých autobusových linkách a čase najväčšieho záujmu a na zabezpečenie dostatočnej kapacity. Takéto zmluvy objednávatelia dopravných služieb uzatvárajú s dopravcami aj v pravidelnej autobusovej doprave, aj v dráhovej doprave (v železničnej doprave a v mestskej dráhovej doprave).

Právnym základom uzavierania takýchto zmlúv v členských štátoch Európskej únie je nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave. Navrhovaný zákon spolu so zákonom č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach túto základnú úpravu dopĺňajú o príslušnosť a o formu a náležitosti. Na plnenie záväzku zo zmluvy je k dispozícii príspevok ako úhrada z rozpočtu pre dopravcu.

Podľa uvedeného nariadenia (ES) sa má zmluva o službách vo verejnom záujme uzatvárať s dopravcom podľa zásad transparentnosti, proporcionality a rovnakého zaobchádzania (nediskriminácie). Preto objednávateľ dopravných služieb musí na výber vhodného zmluvného partnera zvoliť metódy verejného obstarávania, najmä transparentnú verejnú súťaž (článok 5 nariadenia (ES) č. 1370/2007 a § 24 ods. 1 písm. a) a § 135 až § 149 a § 152 zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní).

Nariadenie (ES) č. 1370/2007 však umožňuje objednávateľovi dopravných služieb aj tzv. priame zadanie dopravcovi, ktorý je pod jeho kontrolou alebo pod hoci len minimálnym vplyvom (napríklad, vlastnému dopravnému podniku alebo podniku s jeho majetkovou účasťou), čo prichádza do úvahy pri málo rozvinutom trhu pravidelnej dopravy. Ide o prevažujúcu obvyklosť aj v slovenských podmienkach – mestské dopravné podniky (napríklad Dopravný podnik mesta Bratislavy) a podniky verejnej autobusovej dopravy (SAD), v ktorých majú objednávatelia dopravných služieb majetkovú účasť.

Priame zadávanie má však obmedzenia (ročným limitom obratu, počtom vozidiel a počtom osobokilometrov ročne), časovým obmedzením trvania zmluvy, zákazom nadmerného čerpania príspevku spolu s povinnosťou vrátiť preplatok príspevku a napĺňaním požiadavky kvality podľa technickej normy, ktorá upravuje kritériá merania kvality dopravy (STN EN 13816 – Preprava. Logistika a služby. Verejná osobná doprava. Definícia, ciele a meranie kvality).

K § 43
Vyšší územný celok má v štruktúre navrhovaného zákona postavenie objednávateľa dopravných služieb, pretože jeho zákonnou úlohou je zabezpečiť dopravnú obslužnosť kraja vo veci verejnej pravidelnej dopravy tak podľa navrhovaného zákona v autobusovej doprave, ako aj v regionálnej železničnej doprave podľa zákona č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach.
Držiteľom povolenia na podnikanie v cestnej doprave (prevádzkovateľom cestnej dopravy) udeľuje v správnom konaní dopravné licencie na zriadenie autobusovej linky diaľkovej a prímestskej dopravy.

K § 44
V podstate zhodné postavenie ako vyšší územný celok má aj obec. Jej úlohy a oprávnenia sú však obmedzené len územím obce. Úlohy navyše sa týkajú len taxislužby.
Obec je objednávateľom dopravných služieb v pravidelnej mestskej autobusovej doprave podľa navrhovaného zákona, ako aj mestskej dráhovej (električkovej a trolejbusovej) pravidelnej dopravy podľa zákona č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach. Toto postavenie jej umožňuje komplexne riešiť mestský dopravný systém zahŕňajúci aj systém cestnej dopravy, aj systém dráhovej dopravy.

tolko asi pravna uprava k danej teme 😃
Reply on: tbus #67607:
MHD by sa mala vykonávať na základe "Zmluvy o službách vo verejnom záujme a zabezpečení mestskej hromadnej dopravy" kde v našom prípade budú subjektmi zmluvy mesto Košice a DPMK.

V mestskej hromadnej doprave sú výkony vo verejnom záujme objednávané a financované príslušnými mestami (obcami).

V oblasti mestskej hromadnej dopravy prešla regulácia cien na obce od 1. 3. 2005 zákonom NR SR č. 68/2005 Z. z. z 3. februára 2005, ktorým sa mení a dopĺňa zákon NR SR č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.
Reply on: TA #67606:
Doprava na mestských linkách je verejnou pravidelnou dopravou ktorá má svoje pravidlá, Kokšov Bakša je osobitnou pravidelnou dopravou, sú tam iné pravidlá. Neviem, či v zákone existuje pojem zmluvná doprava, to možno bude vedieť 810zssk.
Reply on: Isidor #67589:
nie je z právneho hľadiska aj košická (alebo akákoľvek iná podobná) MHD zmluvná doprava platená tiež obcou? Len pre zmenu tou obcou sú Košice. (Len sa pýtam.)
Reply on: Dispecer #67604:
Dik.. lebo na osobitnu pravidelnu dopravu su iste podmienky ohladne oznacovania...
Reply on: tbus #67599:
Aha, takze preprava ludi co tam nemaju pobyt je vylucena? Potom to podla mna meni situaciu a moze to byt osobitna pravidelna doprava (resp. mne to na tu definiciu v zakone sedi, ale nie som pravnik...).

Este by ma zaujimalo: Kontroluje niekto ci tam ti ludia realne pobyt maju, pripadne ako sa overuje prechodny pobyt? Ako su tie vozidla pri takejto jazde oznacovane?
Reply on: Iv #67600:
Sorry, Nižná Myšľa & Vyšná Hutka... ?
Reply on: Dispecer #67598:
Nechodila L28 do Nižnej Myšle?
Reply on: Dispecer #67598:
Do Vysnej Mysle? Uz si asi dlho mimo KE..
Reply on: Dispecer #67598:
28 bola normálna linka s určenou tarifou pre kohokoľvek, 24ka je objednávka, od spaľovne po Kokšov Bakšu bezplatná a určená len pre obyvateľov obce

http://www.koksovbaksa.sk/prilohy/27_2012.pdf

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.