Tých 8mld. je prevádzková dotácia, takže na metro ide isto veľká časť z toho, ale nie na výstavbu. Nakoľko predpokladám (ale možno sa mýlim), že v nákladoch na prepravu jedného cestujúceho je metro lacnejšie než bus/tram, tak prevádzka metra by bola z tohto hľadiska skôr výhodou pre rozpočet ako záťažou. (Treba si predstaviť, ako by sa nahradzovalo také C-čko v špičke (int. 110s, narvané 5vozňové súpravy) autobusmi - vlastne moment, pár rokov dozadu sa to udialo )
Kapitálové dotácie DPP sa pohybujú rádovo okolo 4-5 mld., no ale pri pohľade na investície sa to rozplynie raz-dva (tu 15ks škodoviek, tam 50 rekonštrukcií T3/KT8, niekoľko reko súprav metra, pár (desiatok) autobusov, nové tunely pre krtka atď.)
Pre úplnosť: tržby z cestovných lístkov v r.2006 - asi 3,3mld. Kč. Jo, chcelo by to nejaké objektívnejšie porovnanie nákladov vs. tržieb (na ubehnutý vozkm, na cestujúceho, na miestokm?..) v rôznych mestách, škoda že na to momentálne nemám čas ani prostriedky.
Štátny rozpočet sa v súčasnosti (tento rok?) podieľa na financovaní výstavby metra tuším asi 10 percentami, zvyšok ide z peňazí Prahy (kvôli čomu sa nemajú veľmi v láske, keďže nedávno to bolo ešte 50 na 50 )
Ale inak DPP (potažmo tamojší magistrát) možno charakterizovať ako nehorázne rozhadzovačný na jednej strane a pritom zároveň zúfalo "šetriaci" na opačnej (viď napr. "plzeňská pomsta" 14T vs. sockovité rekonštrukcie T3)
Huh, dosť krutý OT, možno by to chcelo sa presunúť do diskusie na transport-e )
keby si aj u nás pohrozilo, možno by nebolo na škodu. Aj keď nová metla dobre metie, takže novému snáď ani nebude treba hroziť a kvalita MHD pôjde hore. ?
Mozem Ta ubezpecit, ze minimalne posledny mesiac sa ludia pricinuju s maximalnym usilim k tomu, aby ta MHD bola k svetu, aj ked sa to mozno este nezda. Uvedomme si, ze rozbehnuty vlak nejde len tak zastavit a nasmerovat inam. Chce to svoj cas.
Ani som to nebral tak, ze by som chcel nieco spochybnovat, skor doplnit. A este si dovolim, ze si pamatam, ako vyzerala liberecka elektrickova miniprevadzka kedysi - jedna velka hroza a dnes, ked patri medzi najlepsie. A zial, v sucasnosti je tou hrozou prave kosicka prevadzka a urcite nikto nespochybni, ze najhorsia spomedzi vsetkych v ramci byvaleho CS.
Inak si myslím, že keď už máme pri moci toho reformovaného komunistu = socdemáka tavárišča komsomólca fíca, ktorý tak rozhadzuje na všetky strany, tak by mohol čosi rozhodiť aj na MHD. Ale z toho asi nebude nič, lebo najprv treba dôchodcom "pozvyšovať" dôchodky = dať im po okrúhlej tisícke na Vianoce, nech sa majú aspoň raz za rok dobre.
A pozri sa, ako vyzera MHD v Prahe. Dotacia tam cini 8 miliard korun rocne, listok stoji dvadsat korun - a T3-ky maju original hnusne laminatove sedacky a mnoho autobusov pochadza z rokov 1985-90.
8 mld rocne je v pripade Prahy samozrejme VELA. Zvlast vzhladom na to, co DPP ponuka cestujucemu.
All: Dopravny podnik by listkami a prijmom z reklamy mal zarobit cca 60-75% nakladov. V takom pripade hospodari dobre. Zbytok je dotacia mesta - ak je mesto blbe a dotaciu dava malu, je DP v strate, v opacnom pripade je v zisku. Pozriet sa iba na ciste vysledne cislo - zisk alebo strata - a na zaklade toho posudzovat DP, je blbost.
DOPRAVNY PODNIK NIKDY NEZAROBI NA CESTOVNOM 100% NAKLADOV.
Dnes zaujimavy postreh.Traja malicky degeskovia nastupili na zastavke Zapad- Mikoviniho na predne dvere.Az jeden z nich mal BCK.Prilozil ju ku oznacovacu a ten signalizoval ze je nabita.Nabita ale na mesiac a nie kreditom.Ten mali degesko asi chcel kupit listok pre spolucestujuceho no len do teraz neviem ako ked nemal kredit.Prikladal prikladal a nic.Potom na dalsej zastavke vodic ochotne sa snazil zakupit listok pre jeho spolucestujucich ale marne. Vsetko vysvetlit asi tak: AAA JA NEVIEM PRECO TO TAK IDE.A nechal ich cestovat veselo dalej.Tak DPMK setri asi na kazdom mieste.Naco zaskolit vodicov?Ved to by trebalo zaplatit ludi ale to nemozme ved setrime.Azda si myslia ze pride "FANS" mhd a budu to robit za tricko? ? ? ? Dakujem pekne ? ?
Josip3211