Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: fragma #44826:
Urobili sme všetko preto, aby boli podmienky dodržiavané? A ak nie (napr. lepšia informovanosť vo vozidlách, u vodičov), hneď považujeme striktné represie, zákony za jediné prijateľné riešenie (ako niekoho nachytať)? Najprv by mal byť varovný prst! Existuje aj iný prístup, ako menovať, čo všetko sa malo urobiť (a neurobilo sa za tak krátku dobu). Človek sa odvezie v "dobrej viere", že sa neplatí a my ho hneď musíme strápniť (bez toho, aby tušil, čo sa mu ide vykonať a prečo vlastne?) a zoberieme mu peniaze na lieky v hodnote 4000 jeho ciest, ktoré by sme my mali problém odjazdiť za 8 rokov? ?
Reply on: wizard112 #44825:
Samozrejme, overovanie taríf, cenníku pred cestou, je povinnosť. Aby sme sa rozumeli a nevyznelo to tak, že zovšeobecňujem, tá "argumentácia" bola presne myslená na ten medializovaný prípad neplatenia evidenčného centa v polovici júla (dva týždne od zavedenia) 80-ročného dôchodcu z Ponickej Huty na 2 MHD zastávky (ak predtým vystúpil práve napr. z PAL), ktorý si nemal "potrebu" overovať, lebo nevedel, že sa niečo menilo v priebehu tak krátkeho času (inak by poctivo platil, nemá zapnutý 12 hodín net denne ako my) a nezaevidovaním ešte znížil náklady na papier. Mohol byť od revízora najprv slovne napomenutý na prvý krát, to by som chcel asi veľa.
Reply on: PIT #44823:
"Konkrétnu výšku ustanovujú dopravcovia v Prepravnom poriadku, a to DPMBB v jeho čl. 10 vo výške 20-násobku základného cestovného a SAD ZV v jeho čl. 10 ods. 3 vo výške 100-násobku."

V prepravnom poriadku DPM BB je ale v čl. 13 uvedené: "Cestujúcemu, ktorý sa nepreukáže platným cestovným lístkom, uloží oprávnená osoba zaplatiť cestovné a úhradu vo výške stonásobku základného cestovného." V samotnom prepravnom poriadku DPM máš teda protichodné ustanovenia.

"Z uvedeného je zrejmé, že pokuta 40 € by bola v rozpore s prepravnými poriadkami oboch dopravcov, avšak v prípade , že by sa jednalo o cestujúceho vo vozidle SAD ZV, môže byť len rád, že dopravca mu dá pokutu nižšiu."

Ak tarifa neupravuje rôznu výšku pokút napr. v závislosti od času ich uhradenia od zistenia jazdy bez cestovného lístka, má revízor právomoc na takéto svojvoľné diferencovanie pokuty? V prepravných poriadkoch dopravcov sa neuvádza, že sa uloží pokuta do 100-násobku, ale že sa uloží pokuta vo výške 100-násobku. Samozrejme, že nikto nebude protestovať proti zníženej pokute, ale potom môžem s revízorom pokutu zjednávať, resp. prečo miesto 60 € dá pokutu 40 € a nie napr. 30 €? Kde má revízor právnu oporu v takomto jednaní? Môže upravovať výšku pokuty podľa vlastného uváženia a vzhľadom na okolnosti?

Re #44821 810zssk: Aj keď pre dopravcu príjem zo zľavnených CL nie žiadne terno, ale aspoň sa pokryjú náklady súvisiace s vydaním CL, manipuláciou s hotovosťou a niečo aj "zarobí", no pri 0,01 € toho asi veľa neostane. Cenová politika ohľadom pokút by mala byť nastavená tak, aby výrazne postihovala tých cestujúcich, ktorí nezakúpením CL pripravujú dopravcu o reálnu tržbu a nie to vyriešiť po bystricky, že budem pokutovať 100-násobkom aj toho, kto má mesačník, len nemá lístok (pretože ide len o evidenciu a nepredstavuje únik tržieb, podobne ako je to s týmito centovými lístkami). Ja som za mierne pokuty aj pre nich, lebo potom by zase nikto nemal potrebu evidenčného lístka, keď u nás tak všetci potrebujú štatistiky. Ono celý tento nápad s 1 centovým evidenčným cestovným plateným v hotovosti je zase len nezmysel, ktorý generuje len ďalšie a ďalšie problémy, lebo niekto to zjavne nedomyslel do konca a potom vznikajú také absurdity, že vlastne dopravca na tom prerába, pokutuješ ho značne neprimerane, hoci vlastne dopravcovi tým, že si nič nekúpil, znížil stratu...

Re #44809 fragma: "ako má človek z "dediny" vedieť, ak nebol dlhšie v meste, že sa platí. Má to niekde VEĽKÝMI písmenami napísané?" Má, konkrétne v tarife, resp. cenníku cestovného. Cestujúci by sa mal oboznámiť s podmienkami prepravy (teda prepravným poriadkom a tarifou) ešte pred prepravou, podobne ako je to pri využívaní iných služieb. Samozrejme, že v skutočnosti nikto nebude čítať celý prepravný poriadok či tarifu, ale zase nepravidelní cestujúci by si mohli overiť pred využitím služby aspoň základné informácie o podmienkach jej poskytnutia. Neviem, prečo je práve doprava považovaná za službu, kde si jej užívateľ nič nemusí overiť a pri zistení porušenia nejakej povinnosti je každý na vine okrem cestujúceho. Skús využívať služby mobilného operátora, neplatiť a povedz mu, že odkiaľ máš vedieť, že sa platí, lebo to je presne taká argumentácia, ako som citoval v úvode reakcie na teba. Na druhej strane by mal dopravca zabezpečiť aby základné informácie boli cestujúcemu prístupne na zastávke.
O výške pokuty môžeme diskutovať v súvislosti s cestujúcimi, ktorí si CL musia zabezpečiť len z dôvodu evidencie a pre dopravcu tak vlastne neznamenajú únik tržieb (to je aj prípad evidenčného CL pri PCL, čo spomínam aj vyššie), nakoľko 0,01 € nepokryje náklady súvisiaci s vydaním lístka a manipulácie s mincami takýchto nominálnych hodnôt a podobne ani neoznačený PCL nepredstavuje únik tržieb, ale vlastne ušetrenie nákladov dopravcu minimálne na papier. Takýmto cestujúcim by som skôr navrhoval zaplatiť iba nejakú zlomkovú čiastku pokuty v prípade, že sa nepreukážu evidenčným CL (iste nie 100-násobok) alebo možno len "pokutu" vo výške základného cestovného.
Reply on: kvorka #44795:
to ma tiež zaujíma, rovnako ako to, či už nejaké trlejbusy generálkujú. Zataiľ som vidiel v premávke po 01.07.2011 len 1523 a 1007.
Reply on: Mont #44805:
V zmysle § 8 ods. 6 zákona č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach a § 14 ods. 2 zákona NR SR č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave je prirážka k cestovnému, resp. pokuta v MHD najviac do 100-násobku základného cestovného. Konkrétnu výšku ustanovujú dopravcovia v Prepravnom poriadku, a to DPMBB v jeho čl. 10 vo výške 20-násobku základného cestovného a SAD ZV v jeho čl. 10 ods. 3 vo výške 100-násobku.
Z uvedeného je zrejmé, že pokuta 40 € by bola v rozpore s prepravnými poriadkami oboch dopravcov, avšak v prípade , že by sa jednalo o cestujúceho vo vozidle SAD ZV, môže byť len rád, že dopravca mu dá pokutu nižšiu.
Dopravcovia zvyknú výšku pokuty ešte interne diferencovať pod úrovňou maximálne stanovenej výšky v závislosti napr. od času zaplatenia, t. j. napr. pri jej zaplatení na mieste je najnižšia a postupne sa s časom zaplatenia, ktorý uplynie od tarifného priestupku zvyšuje. V prípade BB však takéto pravidlá zverejnené nie sú a to aj z dôvodu, že ani jeden z dopravcov nemá vôbec, resp. riadne spracovanú tarifu obsahujúcu výšku všetkých úhrad a poplatkov, ktoré sú voči cestujúcim uplatňované v súvislosti s poskytovaním služieb.
Reply on: 810zssk #44821:
Prakticky to maš jedno... Všimajte si dôchodcov naschval si neberu listky aj po dnoch...A ty čo nechcu platit u vodiča s prijemnym tonovm zafrflu že to radšej pojdu pešo o tu jednu zastavku ..
Reply on: Petik #44820:
OK, tam podla mna ani mojich 25 centov nie je cestovne
Reply on: 810zssk #44818:
Lebo ta pokuta je asi tak primerana, ako keby si mal ist za prejdenie cez prechod na cervenu na mesiac do basy.
Ten clovek de facto nesiel nacierno. Pri cene 1 cent sa ani neda hovorit o cestovnom. Akurat sa "nezaevidoval".
Reply on: fragma #44816:
Zastávka Poniky, lom Bôrovie sa tu už nachádza zopár rokov, v CP je uvádzaná iba doplnkovo "pod tabuľkou". Teda zrejme od nasledujúcej zmeny CP bude uvádzaná riadne v databáze ako aj ostatné zastávky. Dokonca na tejto zastávke sa nachádza aj klasický označník SAD ZV, avšak keďže zatiaľ je to taká "poloficiálna" zastávka, tak označník je bez CP.

V týchto dňoch prebieha výmena asfaltového koberca na bývalej konečnej zastávke autobusových liniek na Zápotockého (Beskydskej) ul.
Reply on: Petik #44812:
Pozri, ja nie som za evidencne kraviny, ale ked uz su tak nech aspon funguju. Povedz mi, ked clovek raz dostane pokutu za cestovanie bez ECL, tak asi o tom uz odvtedy bude vediet, nie? No tak ked o tom vie a porusi to, tak preco by nemal dostat pokutu?
Reply on: brefos #44815:
Nová je len v ISCP, jednalo sa o zastávku na požiadanie (mimo súboru globálnych zastávok), viď poznámku pod CP L 601466 http://portal.cp.sk/Data/L601466_101212_30197.pdf, ak sa nemýlim, nachádza sa medzi Poniky,pri moste a Ponická Huta,rázc. ?
Reply on: Petik #44812:
Pri neoznačení mesačníka samozrejme som za max. 2€ (aby nepresiahlo už dopredu zaplatených 2 ciest denne za pracovné dni)
http://www.youtube.com/user/FlySlovakia#p/u/3/b1HP266XLxk
Prelet ponad B.Bystricu vrátane obchvatu ? Od začiatku vidno časť nedokončenej cesty na Terasu... a ďaleko viac ?
Reply on: 810zssk #44810:
Taka buzeracia je akceptovatelna maximalne na zakladnej skole alebo na vojne. Spravat sa takto ku svojim cestujucim (zakaznikom) je drzost.
V Prahe, ak si niekto zabudne mesacnik, tak sa plati pokuta asi 50Kc. To vidim ako maximum, co by bola este akceptovatelna sankcia pre tych co sa odmietnu podriadit buzeracii (ci uz nekupenim si listku za 1cent alebo neoznacenim si mesacnika).
Reply on: 810zssk #44807:
áno, je to zákonná sadzba, to rozhodne súhlasím. Len poukazujem na brutálny rozdiel v prístupe napríkald k neplatičom lízingu alebo mobilných operátorov (zmluvná pokuta) a v doprave. Ale limit nemôžu momentálne využívať, pretože tarifné podmienky určujú sadzbu nižšie.

Re #44805 Mont: asi tak nejak.

Rozhodne, čierny pasažier je jav nežiadúci, a nidky ho pdoporovať nebudem. Ale je rozdiel v čiernom pasažierovi - t.j. ten kto za jazdi neplatí a u takého, ktorý si len nesplní nejakú povinnsoť (napríkald ten evidenčný lsítok pri zakúpenom mesačníku). A sankcia to má práve odrážať. ?
Reply on: fragma #44809:
Prave preto ze nie kazdy to musi vediet som navrhol aby pokutu jeden krat odpustili. Kto si ho nekupi ani druhy krat to uz spravil umyselne.
Reply on: 810zssk #44808:
Ide o tú neprimeranú represiu, keď účelom je evidencia, nie zisk z cestovného. Samozrejme, že pokuta je násobok celého cestovného, ale 4000-násobok hodnoty evidencie ❓. Informovanosť - ako má človek z "dediny" vedieť, ak nebol dlhšie v meste, že sa platí? Má to niekde VEĽKÝMI písmenami napísané? Po písomnej žiadosti odpustia...a po 70-tke každý bez problémov vypisuje ❓. Neoznačený nástup pri mesačníku asi nie (kto kupuje dopredu mesačník, predpokladá sa, že v meste trávi celý mesiac a dopredu je oboznámený, ako funguje).
Reply on: fragma #44806:
Tak ma napadlo... nech normalne davaju pokuty aj tym co nemaju centovy listok (alebo evidencny listok pri mesacniku), s tym, ze ked tu pokutu daju danej osobe prvy krat tak jej ju po pisomnej ziadosti odpustia (na co revizor upozorni). Ale ak ju chytia bez centoveho/bezplatneho listka druhy krat tak uz to bude full pokuta, uz sa neda vyhovorit, ze "neviem".

Apropo, zaujimalo by ma ci by ste takto lutovali aj niekoho kto mal mesacnik a neoznacil nastup.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.