Takze tu mame 5 tarifnych systemov:
A. tradicny system casoveho predplatneho a predajnych listkov - plati v BA, PO, KE
B. platba za kazdu jazdu podla pasma - plati vsade inde s obmenami (Emtest resp. RG)
navrhy:
C. tarifny system mobilnych operatorov - volne jazdy, platba za kazdu jazdu nad pausal
D. priame dane - zodpoveda systemu A, rozsiruje sa okruh platitelov aj o tych, co MHD nevyuzivaju => mensia suma na osobu
E. nepriame dane - prispieva kazdy podla toho kolko spotrebuje => MHD je zadarmo, odpada kontrola CL
Vyhody:
B a E - nepoznaju ciernych pasazierov
- neplatia ti co sa v meste nenachadzaju
C - kazdy si vyberie, co potrebuje, co mu vyhovuje
A a D - stabilny a predpovedatelny prijem dopravcu
Nevyhody:
A - mnozstvo ciernych pasazierov, nutnost doplacat
B - nastupovanie jednymi dverami, velke naklady pre pouzivatelov, moznost podvadzat
C - ako B, narocne na system
D - problem s tymi co v meste maju trvaly pobyt, ale byvaju inde - podobne ako pri dani z odpadu
- cierni pasazieri
E - zdrazenie sluzieb => konkurencna nevyhoda poskytovatelov sluzieb oproti inym mestam
A. tradicny system casoveho predplatneho a predajnych listkov - plati v BA, PO, KE
B. platba za kazdu jazdu podla pasma - plati vsade inde s obmenami (Emtest resp. RG)
navrhy:
C. tarifny system mobilnych operatorov - volne jazdy, platba za kazdu jazdu nad pausal
D. priame dane - zodpoveda systemu A, rozsiruje sa okruh platitelov aj o tych, co MHD nevyuzivaju => mensia suma na osobu
E. nepriame dane - prispieva kazdy podla toho kolko spotrebuje => MHD je zadarmo, odpada kontrola CL
Vyhody:
B a E - nepoznaju ciernych pasazierov
- neplatia ti co sa v meste nenachadzaju
C - kazdy si vyberie, co potrebuje, co mu vyhovuje
A a D - stabilny a predpovedatelny prijem dopravcu
Nevyhody:
A - mnozstvo ciernych pasazierov, nutnost doplacat
B - nastupovanie jednymi dverami, velke naklady pre pouzivatelov, moznost podvadzat
C - ako B, narocne na system
D - problem s tymi co v meste maju trvaly pobyt, ale byvaju inde - podobne ako pri dani z odpadu
- cierni pasazieri
E - zdrazenie sluzieb => konkurencna nevyhoda poskytovatelov sluzieb oproti inym mestam
Kami
Obecna dan by dost pomohla. Na jedneho platitela by to vyslo na 3000 Sk rocne, studenti a dochodcovia by platili polovicu. Tito ludia by mali cipove karty ako doklad o zaplateni obecnej dane. Obyvatelia inych miest by mohli vyuzit predplatne listky (na rok, mesiac, tyzden, den) za cenu podobnu dani, alebo kupu listka u vodica. Alebo by im kartu na zaklade medziobecnej dohody zaplatila ich obec.
Obec ma pravo vyberat rozne typy obecnych dani, neviem ci mozu zaviest aj takuto, ale neni problem schvalit zakon. Podobna pausalna dan plati pri odpade. Vsade okrem Blavy vybera obec pausalnu dan a obcan sa uz o viac nemusi starat.
Zhrnutie: obecna dan + predplatne listky pre cudzich + trasfer od statu v sucasnej vyske by zabezpecili uhradu nakladov na MHD a zaroven by bolo mozne zatraktivnovat MHD pre cestujucich.