Takze tu mame 5 tarifnych systemov:
A. tradicny system casoveho predplatneho a predajnych listkov - plati v BA, PO, KE
B. platba za kazdu jazdu podla pasma - plati vsade inde s obmenami (Emtest resp. RG)
navrhy:
C. tarifny system mobilnych operatorov - volne jazdy, platba za kazdu jazdu nad pausal
D. priame dane - zodpoveda systemu A, rozsiruje sa okruh platitelov aj o tych, co MHD nevyuzivaju => mensia suma na osobu
E. nepriame dane - prispieva kazdy podla toho kolko spotrebuje => MHD je zadarmo, odpada kontrola CL
Vyhody:
B a E - nepoznaju ciernych pasazierov
- neplatia ti co sa v meste nenachadzaju
C - kazdy si vyberie, co potrebuje, co mu vyhovuje
A a D - stabilny a predpovedatelny prijem dopravcu
Nevyhody:
A - mnozstvo ciernych pasazierov, nutnost doplacat
B - nastupovanie jednymi dverami, velke naklady pre pouzivatelov, moznost podvadzat
C - ako B, narocne na system
D - problem s tymi co v meste maju trvaly pobyt, ale byvaju inde - podobne ako pri dani z odpadu
- cierni pasazieri
E - zdrazenie sluzieb => konkurencna nevyhoda poskytovatelov sluzieb oproti inym mestam
A. tradicny system casoveho predplatneho a predajnych listkov - plati v BA, PO, KE
B. platba za kazdu jazdu podla pasma - plati vsade inde s obmenami (Emtest resp. RG)
navrhy:
C. tarifny system mobilnych operatorov - volne jazdy, platba za kazdu jazdu nad pausal
D. priame dane - zodpoveda systemu A, rozsiruje sa okruh platitelov aj o tych, co MHD nevyuzivaju => mensia suma na osobu
E. nepriame dane - prispieva kazdy podla toho kolko spotrebuje => MHD je zadarmo, odpada kontrola CL
Vyhody:
B a E - nepoznaju ciernych pasazierov
- neplatia ti co sa v meste nenachadzaju
C - kazdy si vyberie, co potrebuje, co mu vyhovuje
A a D - stabilny a predpovedatelny prijem dopravcu
Nevyhody:
A - mnozstvo ciernych pasazierov, nutnost doplacat
B - nastupovanie jednymi dverami, velke naklady pre pouzivatelov, moznost podvadzat
C - ako B, narocne na system
D - problem s tymi co v meste maju trvaly pobyt, ale byvaju inde - podobne ako pri dani z odpadu
- cierni pasazieri
E - zdrazenie sluzieb => konkurencna nevyhoda poskytovatelov sluzieb oproti inym mestam
Petik
Ja sam v BB cestujem MHD len v pripade krajnej nudze. Ked sa da chodit na bicykli, tak to mi MHD nestaci ani v kopcovitom terene.
Ale problem bude v peniazoch. Banskobystricke CSAD je sukromna firma a jej vlastnici predsa nebudu dotovat MHD. To si musi objednat a zaplatit niekto iny, napr. mesto. Dopravny podnik by urcite bodol, ale ked si niekto uvedomi ake zadlzene je mesto, tak by sa asi tiez nic moc nezmenilo.
Tarifny system v BB je vsak dotiahnuty do extremu.
Ale v takom Washingtone je to predsa len este horsie:).
To musite mat presne pripravene peniaze a vobec to nie je okruhla ciastka ($1.10). Peniaze sa hadzu do takej kasy odkial sa nedaju vyberat. Teda ak tak hodite vacsi peniaz, mate smolu. Listky sa nie su.
No vratme sa ale ku nam.
Extremnost by sa dala odstranit prave navrhovanymi tarifnymi programami.
Extremne zdrzanie pri nastupovani len prednymi dvermi zase prevadzkou vyhradne kratkych autobusov a kratsimi intervalmi. Pokial ide za dlhym trolejbusom kratky, stejne musi cakat, kym nastupi cely dav do harmoniky. To som uz kedysi davno navrhoval, ale moc sa to nestretlo s pochopenim, vraj je to neekonomicke. Pritom napriklad v Prahe jazdia kratke autobusy aj na niektorych spickovych linkach s 5minutovym intervalom (183, 274) alebo inych linkach s celodenne kratkym intervalom (188=4.5/10/5, 154=7.5/15/7.5) atd.
Ale v BB budeme davat dlhe autobusy/trolejbusy aj na linky co chodia raz za uhorsky rok.
Osobne som nazoru, ze MHD by mala byt uplne zadarmo. (Ked uz stat financuje kopec inych nepotrebnych blbosti. Ked sa hram Mobility, vzdy to tak robim:))
A to by bolo po problemoch aj s ciernymi pasaziermi aj s nastupovanim prednymi dvermi.
Ale na to asi tak skoro nebudu ani peniaze ani vola.