Reply on: Vladimír #51833:
Nič také neexistuje. Nedá sa všetko definovať predpisom. Uvoľníš predpis, začnú ti ho zneužívať tí "vychcánkovia". Predpis treba formulovať vágne ("cestujúci je povinný označiť si cestovný lístok bezprostredne po nástupe") a revízorom nariadiť toleranciu, napríklad nikdy sa nevrhať na cestujúceho, ktorý evidentne mieri k označovaču. A za takéto chovanie nekompromisne vyhadzovať.
budem veľmi vďačný.

Vladimír
Skúšali sme viesť revízorov k spomínanej tolerancii (a vlastne stále to robíme). Vrátilo sa nám to na náraste sťažností. Ak revízor prižmúril oko nad jeden deň neplatným PCL, prakticky už nedokázal vyrubiť pokutu v rovnakom autobuse nikomu inému, hoci aj totálne bez lístka. Národ (vrátane nezainteresovaných cestujúcich) okamžite takmer lynčoval s krikom "a prečo jemu odpustili a tomuto nie?". V tomto je slovenská povaha strašná.
Platí zásada, že čím nižšia pokuta, tým väčšia ochota ju uhradiť a naopak. Vymožiteľnosť je pri nižších pokutách reálne vyššia. Problémom však môže byť, že v kombinácii v menej častými kontrolami sa pri nízkej pokute časti pasažierov viac vyplatí ochotne raz za čas zaplatiť pokutu, lebo ich to vyjde lacnejšie ako kupovanie PCL. Viem, tu je liekom len vyššia frekvencia kontrol. No ale keď Ti objednávateľ vyšší počet revízorov neschváli...
Ono celkovo som z reakcií ľudí sklamaný. Občas sa dobrovoľne účastním kontrol ako pozorovateľ a nikdy predtým by som neveril, koľko nadávok sa revízorom ujde od ľudí, ktorí lístok majú! (napr. "čo si to dovoľujete, už minulý týždeň ste ma kontrolovali a dnes buzerujete zas?").