Reply on: milan001 #51600:
Ja viem ako je to financovane, nemusis mi to vysvetlovat. Ale to absolutne nic nemeni ze je to uhrada za poskytnutu SLUZBU, nie dotacia za nic. Inak podla tebou prezentovanaj logiky teda ZSSK dotovana je, ale RJ na Komarne nie, pretoze ten ma stanovenu fixnu sumu za km? ? ? ? Vyraz dotacia pre tieto ucely som donedavna pouzival aj ja sam a urcite by bolo mozne najst moje prispevky zpred par mesiacov kde som hovoril o dotovani. Upustil som od toho prave preto ze je to nepresne a vyvola pocity nezodpovedajuce pocity - je rozdiel medzi tym ked stat podpori nieco bezodplatne (dotacia) a tym ked si objedna sluzbu a zaplati ju (nie dotacia) a rozhodne nie je je jedno ked sa tieto dve veci zamienaju.
Petik
Zachovanie socialnych zliav je mozne aj pri nedotovanych vlakoch. Dotujes priamo ten cestovny listok. Funguje to tak v Cechach. Ak stat vyzaduje aby dopravcovia poskytovali socialne zlavy, tak im jednoducho preplaca rozdiel medzi cenou zlavneneho a nezlavneneho listku.
re dotacia - presne ako pise kvorka. Tam, kde je spolocensky vhodne, aby existovala nejaka sluzba, ale cena, ktoru su prijemcovia sluzby ochotni platit, nie je dostatocna na to, aby vznikla adekvatna ponuka na zaklade trhovych mechanizmov, moze sa stat rozhodnut, ze na takuto sluzbu prispeje = zadotuje ju.
Ak zostanem pri tvojom prirovnani so zamestnanim, bezni zamestnanci pracuju za mzdu, ktoru je zamestnavatel ochotny platit. Je vsak mozne, aby stat mzdu nejakym sposobom dotoval - napriklad dotacia zamestnavatelovi za vytvorenie pracovneho miesta v regione s vysokou nezamestnanostou.
Ja som nikde netvrdil, ze dotacia je zla. Ale v pripade linky BA-KE sme v situacii, ze za dotaciu (mozno aj nizsiu) by bolo ochotnych jazdit viacero dopravcov, dokonca Jancura uz dnes jazdi bez dotacie. Preto je na mieste otazka, ci stat neplati za prevadzku vlakov na danej linke prilis.