Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
B. Moje subjektivne zavery

V banskobystrickej MHD sa prejavuje naplno ekonomicky i dopravacky diletantizmus zodpovednych. Da sa povedat, ze tamojsia MHD umiera. Hned vysvetlim, preco.
V Banskej Bystrici je velmi drahe cestovne (13 Sk za jednorazovy CL, 11,50 Sk z predplatenej karty). Zaroven s tym neexistuju kapacitne linky veduce z jedneho okraja mesta na druhy, takze su cestujuci nuteni pri vacsine ciest prestupovat, za co si musia znova zaplatit. Jedna cesta napr. z Kremnicky do Sasovej a naspat vas vyjde na 52 Sk. Pre porovnanie, 24h listok v Presove stoji 40 Sk bez obmedzenia jazd (!). Dalsia vec, ktora cini MHD neatraktivnou, je dlha doba prepravy, sposobena povinnym nastupom cez predne dvere - stoji sa v radoch. Dalej, intervaly nie su nijako lakave - mimo spicky vo vacsine uzemia mesta je interval 30 minut a dlhsi, pricom je zaroven nezapamatatelny (pre porovnanie, polovica obyvatelov Presova sa na svojej zastavke moze tesit sedlovemu intervalu 7,5 minuty). Cize, kedze MHD je draha, riedka a pomala, straca cim dalej, tym viac cestujucich. Bystricania sa uz naucili chodit aj na relativne velke vzdialenosti pesi.
Cim menej platiacich cestujucich existuje, tym viac musi kazdy z nich zaplatit, aby MHD vobec mohla existovat. Lenze kazde dalsie zdrazenie opat vyzenie z MHD dalsich cestujucich a situacia sa opakuje - bud sa zriedia intervaly, alebo sa zdrazi cestovne.

Uz teraz prezivanie MHD visi na vlasku. Ak naviac dojde k zruseniu zliav pre studentov a dochodcov, bude to uz len milosrdna rana do tyla banskobystrickej MHD.

Tento stav moze byt sposobeny bud hlupostou zodpovednych cinitelov (v takom pripade je zarazajuce, ze takto hlupi ludia vobec mozu o niecom rozhodovat a su pravne sposobili), alebo schvalnou, umyselnou likvidaciou banskobystrickej MHD, co je velmi nepekne voci obyvatelstvu mesta (povedal by som, ze to je zlocin, ale trestny cin rusenia MHD nas trestny zakonnik nepozna). Predpokladam, ze vedeniu mesta nezalezi na tom, ako sa jeho obyvatelia budu prepravovat, a ze miera tohto nezaujmu (=kaslania na volicov) je ohromujuco velka - vacsia ako v Ziline, Presove, Kosiciach i Bratislave. Velky podiel viny maju i samotni obyvatelia Banskej Bystrice - proti tomuto stavu nijako neprotestuju a radsej sa zacinaju vozit autom, alebo (chudobnejsi) chodia pesi. (Ze protestovat vedia, ak chcu, a ze protesty obyvatelstva vedu aj v Banskej Bystrici k ziaducemu vysledku, sme sa mohli presvedcit nedavno pri protestoch obyvatelov Podlavic proti presmerovaniu L34, kde Podlavicania nakoniec dosiahli svoje.) Pritom Banska Bystrica nie je stavana na prehustenie IAD, ktore sa za chvilu zakonite prejavi.
Vazeni diskutujuci,

tak prave zacinam pisat slubovanu obsirnu spravu z navstevy Banskej Bystrice. Stravil som tam tri dni, z toho jeden (vcerajsi) vozenim sa MHD.

A. Objektivny nalez

1. Vozidla su vacsinou kvalitne, casto sa daju stretnut Karosy radu 930 i 950, trolejbusy su zas pekne zgeneralkovane. Komfort pre cestujuceho je teda porovnatelny s Presovom a je na vyssej urovni ako v Bratislave alebo v Kosiciach.
2. Vozidla jazdili obsadene v priemere zhruba na 1/3 a menej. Malokedy sa stalo, ze by niekto musel stat, pravdu povediac, stojacich ludi som zazil iba v solo voze na linke 2 v popoludnajsej spicke z Kremnicky.
3. Zastavky v BB sa skoro vylucne delia na tie, kde sa len nastupuje a na tie, kde sa len vystupuje. Ludia totiz pouzivaju MHD len vtedy, ak sa potrebuju dostat z jednej casti mesta do uplne inej casti mesta. Zvyk previezt sa MHD v ramci tej istej casti mesta (niekolko zastavok po tom istom sidlisku alebo po centre), ako to dobre pozname napr. z Presova, v Bystrici skoro neexistuje.
4. Nastup jedneho cestujuceho trva v priemere 4,5-5 sekund. To znamena, ak nastupuje 15 cestujucich, stanicenie vozidla v zastavke trva neuveritelnych 75 sekund, pricom jazda na dalsiu zastavku trva casto okolo 1 minuty. Je leto a je malo cestujucich, ale zaujimalo by ma, ako pri tom zdrzani dodrzuju cestovny poriadok v spicke pocas skolskeho roka. Pre porovnanie - pri nastupe 15 cestujucich do klboveho trolejbusu v Presove trva stanicenie okolo 17-20 sekund.
5. Velka variabilita v oznaceni ciela. Spoje k Rooseveltovej nemocnici mali ciel na tabulkach oznaceny ako "Nova nemocnica" (stara tabulka Karosackeho formatu na Ikaruse na L1), "Nemocnica FDR" (nova tabulka trolejbusoveho formatu na L1), "KUNZ" (stara tabulka trolejbusoveho formatu na L3), "Rooseveltova nemocnica" (displej Emtest na Karose 961 na L25) a "Roosevelt.nem." (displej Emtest na Karose 732 na L3).
6. Vodici nemaju problem jazdit s otvorenymi prednymi dverami (v Presove je za to strhnutie premii), rovnako ako nemaju problem otvarat dvere este pred zastavenim vozidla.
7. Vodici nemaju problem nezastavit na zastavke, ak sa im zda, ze na nej nikto nie je. V Presove toto funguje na nocnych spojoch, alebo na zastavkach, ktore su "na konci sveta", ale vzdy sa aspon pribrzdi skoro na nulu, zajde sa do zalivu a az potom sa prida. V Banskej Bystrici sa to deje bezne na celkom podstatnych zastavkach, pricom brzdit sa zacina az vtedy, ked si vodic vsimne, ze v pristresku niekto je. Linka 22 zo Sasovej takto zabrzdila asi 30 m za oznacnikom zastavky a dve pasazierky stredneho a starsieho veku si museli precvicit svoju schopnost bezat. Zdalo sa, ze im to nevadi, naopak vodicovi PODAKOVALI, asi ze sa vobec unuval im zastavit, ked bol tak pekne rozbehnuty. Podotykam, ze v BB nie su zastavky na znamenie.
8. Ciel zobrazeny na displeji nemusi zodpovedat skutocnemu cielu. Cestou linkou 22 zo Sasovej na nam. Slobody sme mali na BUSE nahodeny ciel "22 PIENINSKA CESTA", aj ked z Pieninskej ten spoj vyrazal.
9. Displeje Emtest su zle citatelne. Problemy mi robili najma cislice vypisane vo fonte Impact, v ktorom je problem rozlisit 6, 8, 9 a 0.
10. Na sidlisku Sasova, ako aj po trase L25 od nemocnice je vidiet mnoho stlpov, ktore boli evidentne planovane ako nosne stlpy trolejbusoveho vedenia. Na Sasovej v oblasti Rudohorskej a Starohorskej su instalovane dokonca nove osemhranne stlpy! Preto si dovolim tvrdit, ze pripadna vystavba novych tr trati na Sasovu by bola este lacnejsia, ako som povodne myslel.
11. Neexistuje ziadne pravidlo, podla ktoreho by boli na trolejbusove linky nasadzovane 14Tr alebo 15Tr. Na vsetkych troch premavajucich linkach, 2, 6 a 7, som videl na striedacku oba typy vozidiel.
12. Na zastavkach su cestovne poriadky umiestnene za plexisklom, ale maju velmi neprehladne, SADisticke oznacovanie spojov. Intervaly vacsinou neexistovali, niekedy ano, ale potom neboli delitelom 60. Uceleny interval, ktory by bol delitelom 60, je vzacnostou.
13. Prednymi dverami nesmiete vystupovat, vynimku tvoria vodicovi znami.
14. Technika jazdy trolejbusov je na velmi dobrej urovni. V Bystrici sa jazdi dost rychlo a pred vyhybkami a krizmi sa spravidla nebrzdi. Pred bystrickymi vodicmi trolejbusov ako Presovcan skladam klobuk dolu.
15. Aj bezplatna linka do Tesca vyzaduje nastup len prednymi dverami.
16. Vozidla nehlasia zastavky. U vozidiel vybavenych vnutornym displejom tento displej celkom slusne tuto informaciu supluje - vdaka prazdnote vozidla je nanho dobre vidiet i zozadu.
17. Vozidla bez displejov nie su zozadu oznacene cislom.
18. Existuju znacne rozdiely medzi vypravou trolejbusov v spicke a v sedle.
19. Revizori neexistuju, vodicovi znami sa vozia zadarmo.
20. Akekolvek casove listky, teda ani 24h listok neexistuju.
Reply on: PIT #2965:
ja som to zatiaľ videl len na tej jednej zastávke. Ale predpokladám, že pri každom novom prelepovaní už budú používať túto novinku.

Re #2966 LUK: 006AG už mám na L1 aspoň 5x, 2602 sa pokúsim vyfotiť...
Reply on: Majkl #2962:
Opäť ukážka nesystémového riešenia. Prečo na samom konci 'plexisklového procesu' opäť vymýšľajú niečo nové? Kedy sa už konečne dopracujú k jednotnosti? Ale aj tak to kvitujem.

Re PIT: Dobrý nápad:-), ale nahlas by som to nehovoril, lebo to niekto naozaj spraví:-/

Majkl: 'Krásavci' 26-02 a 006AG dnes na L1. Zaostri na 'unikátny úlovok'.
Reply on: Majkl #2962:

Kde takéto čosi možné vidieť? Či len na tej jednej zastávke v Podlaviciach, čo si spomínal, že to tam rozbili? Ak by tá nová úprava stálo a opäť by pružne vyvesili nový CP, tak by sa oplatilo porozbýjať všetky ?
Reply on: Majkl #2963:
Prechádzal som.
Reply on: LUK #2961:
nedá mi, aby som sa nespýtal: odkiaľ to vieš, bol si dnes vo Zvolene?
Reply on: Petik #2960:
je to v podstate bez zmeny (grafika).
Stĺpec s odchodmi je zvislo predelený na 2 časti. Vľavo sú zoradené len spoje premávajúce v x,c,w a vpravo sú spoje premávajúce v "a".
Reply on: Majkl #2959:
Áno

Re #2958: To je škoda, lebo prvých 30 sec. sa nespoplatňuje...
Reply on: Majkl #2958:
Tie nove CP by mohol niekto odfotit. Docela by ma zaujimalo, jak to vypada.
Reply on: LUK #2957:
myslíš tú ex. pražskú zvolenskú Karosu?
LUK: Papyr zrejme veľmi neholduje wapovaniu ?

Musím pochváliť BBDS: Na zastávke Skubín, Jednota sa asi mládež nevedela zmestiť do kože a dolámala plexisklo a postŕhala cestovné poriadky. Po informovaní kompetentnej osoby bol CP na druhý deň opravený!

Okrem toho, nové CP linky 35 majú rozdelené stĺpce na "x,c,w" a "a"!!! Písmenká x,c,w,a síce nad jednotlivými odchodmi zostali, ale beriem to ako prechodný jav.
Reply on: Majkl #2915:
Dnes jazdí
Piata C954E: BB-244BR (ak som dobre videl). Robí dnes zrýchlený namiesto dráčika.

Papyr: tvoje dojmy z BB? Zajtra čo plánuješ?
LUK: tak tá 14Trka v lakovni je údajne bystrická... Žeby to bola predsalen 1001? Neviem, ale niečo sa mi na tom nátere nepozdáva, akoby bol inverzný.
Midway (tuším 1E7 4496 ???) som nevidel, tak možno niekde jazdí (alebo vôbec nešiel do BBDS).
A Citybus 868BA na L53.
1007 je dnes na linke č. 6
Reply on: Mayo #2951:
asi nie, neviem o tom.
cawte neviete niekto ci sa da stiahnut komplet cest. poriadok v BB? na autobusy...
Reply on: Majkl #2949:
Pred nástenkou ČHŽ. ?

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.