Reply on: PIT #1969:
Nesúhlasím! Možno to Ty nazveš dogmatizmom, ale ja nepopustím zo svojho presvedčenia, že interval na linke MUSÍ byť deliteľom alebo násobkom čísla 60, inými slovami, odchody zo zastávky musia byť každú hodinu rovnaké. Intervaly ako 13, 14, 17, 18, 23 min. a im podobné neznášam a sú nezmyslom. Cestujúci vždy radšej príjme interval 30 min. ako interval 26 min. a pod.Prečo? Ja tvrdím, že kvalita MHD spočíva v rôznych ohľadoch, napr. čistota vozidiel, cenová dostupnosť, cestovná rýchlosť, počet spojov, distribučné miesta, správanie personálu atď., atď., atď. a okrem iného aj v pravidelnej doprave!
PRAVIDELNÝ, ĽAHKO ZAPAMÄTATEĽNÝ INTERVAL JE TIEŽ SLUŽBOU CESTUJÚCEJ VEREJNOSTI!
A za týmto si stojím.
Ukážka na zamyslenie:
Banská Bystrica - odchody zo Sásovej, z Hlbokej ul. L30+31 v PD
5.19, 5.51, 6.35, 7.11, 7.51, 9.50, 11.10, 12.30, 14.40, 15.25, 16.15, 17.05, 18.20, 19.40, 20.50h
spolu: 15 spojov
Prešov - odchody z Rúrok L11
5.25, 6.25, 7.25, 8.25, 9.25, 10.25, 11.25, 12.25, 13.25, 14.25, 15.25, 16.25, 17.45, 18.45, 19.45, 20.45h
spolu: 16 spojov
Upozorňujem, že som zámerne vybral počtom obyvateľov podobné oblasti.
Pýtam sa, kto skôr siahne po využití MHD? Bystrický Sásovčan alebo prešovský Rúrčan? Ja tvrdím, že prešovský Rúrčan.
Papyr
Vyzera to nelogicky? Na prvy pohlad ano, ludia nebudu nuteni preukazovat svoje platby! (Ale od coho su revizori?) Ale chcel som upozornit na nieco ine.
Predstavte si fiktivnu trolejbusovu linku, dajme tomu o 12 zastavkach, s priemernou medzizastavkovou jazdnou dobou 1 minuta a intervalom povedzme 15 minut v spicke (00, 15, 30, 45 z oboch konecnych.). Dajme tomu, ze dnes mu cista doba jazdy na druhu konecnu trva tych 12-13 minut. Ale na kazdej zastavke stoji 2-4 minuty, pokym sa vsetci cestujuci prepasiruju cez predne dvere. Takze 11 zastavok krat cca 3 minuty... - 30 minut statia na zastavkach!!! Celkovo teda jazdna doba z jednej konecnej na druhu okolo 40-45 minut.
Hovoril som, ze tato fiktivna linka ma interval 15 minut. Teda vozidlo A odide z 1. konecnej 00, pride na druhu konecnu 45, odide z druhej konecnej 00, dojde na prvu konecnu 45, odkial medzitym za tie dve spickove hodiny odislo 7 dalsich trolejbusov podla CP. Celkom takto potrebujeme na zabezpecenie tejto linky osem klbovych trolejbusov.
A teraz si predstavte nastup na vsetky dvere. Priemerna doba statia na zastavke sa znizi na cca 30-40 sekund. Takze 13 minut jazdy plus 11*30 sekund statia = 20 minut z konecnej na konecnu. Teda vozidlo A vyrazi z prvej konecnej o 00, na druhu dojde o 20, z druhej vyrazi o 30, na prvu dorazi o 50 a moze vyrazit zase o 00. Teda jeho obeh sa znizi z dvoch hodin na jednu hodinu a namiesto osmich vozidiel v spicke mozeme vypravit len styri.
Na jednej linke sme teda usetrili: 4x naklady na prevadzku trolejbusu, 4x plat vodica. Myslite, ze z toho sa neda zaplatit jeden revizor, ktory by kontroloval listky?
Tento priklad je silne pritiahnuty za vlasy, pretoze v reale usetrime menej. Ale aj tak. Tymto jednoduchym krokom usetrime vela CASU. Casu cestujucich (ktorym zvysenie priemernej cestovnej rychlosti len prospeje) a u dieselovych autobusov aj palivo - ved kym sa do takeho Ikarusu nasukaju cez predne dvere vsetci, ktori sa chcu odviezt, tak ten Ikarus ma zapnuty motor - naprazdno.
Najviac vsak usetrime vozidla a vodicov.
A okrem toho - konecne prestane byt pesia chodza (!!!) priamym konkurentom MHD.