Ali B.: drobná oprava BUSE-DOT transparenty. Ten pokazený na 297AH ma už neskutočne irituje, lebo ako má bežný vlčák zistiť, že je prelepený reklamou preto, že je pokazený??? Pokiaľ nie sú schopní ho opraviť, tak nech prelepia LEN SAMOTNÝ transparent (teda nie okno pred ním) čistým papierom, ale nie takto! A ešte jedna poznámka k BUSE - ono by bolo maximálne vhodné ich aj umývať, lebo pod takým nánosom prachu, ktorý už na nich za tie roky sadol, už tiež neslúžia svojmu účelu! Ešte že s BUSE-DOT LED nie je toľko problémov.
Tych 5 NP autobusov (3 klbove a 2 kratke) bude DPMP kupovat kazdy rok az do roku 2008 vratane. Zmluva je na to uz uzavreta od minuleho roku, s Karosou. Prva takato 5-kusova dodavka uz prisla v r. 2004.
Ten jeden trolejbus je uz isty? (Mas info z Vestnika?) Alebo je to len dohad?
Dopravny podnik mesta Presov tohto roku kupi 5 nizkopodlaznych autobusov a 1 nizkopodlazny trolejbus. Do ostatnych 25 vozidiel namontuju info system. Vypliva to z dobreho hospodarenia podniku.
Spravil som si za posledné dni ďalší prieskum - a síce neosvetlené a pokazené transaprenty Buse led. Tými neosvetlenými - myslím tým, že síce transaparent funguje, ale večer alebo ráno nie je osvetlený - neviem či tam je neónová trubica alebo čo, ktorá sa vypálila. Sám som sa nedávno presvedčil, že v tme, ak nie je transaprent osvetlený, je prakticky nečitateľný.
Takže:
283AT - neosvetlený zadný malý, kde je len číslo
775AB - neosvetlený bočný vzadu v prívese
712AO - neosvetlený čelný
597AJ - neosvetlený zadný malý
588AF - neosvetlený bočný pri prvých dverách
631AS - neosvetlený bočný pri prvých dverách
632AS - neosvetlený bočný pri prvých dverách
297AH - pokazený zadný malý, ktorý stále ukazuje číslo 51 (naviac je zakrytý nejakým papierom).
Ako som písal, pokiaľ autobus prichádza na zastávku a nemá transparent osvetlený, bežný cestujúci nezistí čo ukazuje, iba keď zastaví na zastávke. Ak je ale zastávka neosvetlená, je takmer nemožné zistiť číslo a cieľ voza. Tým sa prakticky úplne stráca informačná schopnosť týchto transparentov.
Že sa to opraviť dá, je posledne dôkaz na 589AF, ktorej od decembra 2004 nesvietil čelný, vo februári na dlhú dobu zmizla a keď vybehla v marci, už jej transparent svietil.
Je nevyhnutné opraviť hlavne čelné a bočné transparenty pri prvých dverách na spomenutých vozoch. Tieto vozy zvyčajne jazdia na celodenných linkách a sú často nasadzované aj cez víkend, teda pramávajú aj v čase keď je von tma, nie len v čase dopravnej špičky, keď je v lete stále vidno.
1526 som videl vcera na linke, ale z velkej dialky - bol som pri Usvite a 1526 odchadzala zo zastavky Wolkerova. Neviem na akej linke.
1001 som nevidel.
Prvý šofér MHD: Ojój, zažili sme všeličo. Šoférovali sme aj v leteckých čiapkach
Pred 55 rokmi začala v Banskej Bystrici písať históriu mestská hromadná doprava. Prvý modro-biely autobus premával na linke Kráľová - Majer od 1. mája 1950. Dnes 81-ročný Ondrej Klátik bol jedným z prvých šoférov, ktorí si v tom roku sadli za volant škodovky 256-ky. Vodičský preukaz si spravil už v roku 1947, keď ešte pracoval v pivovare. O tri roky neskôr nastúpil do vtedajších Hostiteľských závodov ako šofér autobusu. ,,Prvé štyri vozidlá sme doviezli z Trnavy,“ hovorí O. Klátik. ,,Ďalšie tri Pragy ,,erenky“ až z Dopravného podniku v Ostrave, ale tie boli len za cenu šrotu.“ Ostravské autobusy nemali ani motor, ani sklá, ani svetlá. Diferenciály museli mechanici dokonca v Bystrici opraviť, vrátiť sa s nimi do Ostravy a za nákladiakmi ťahať budúce spoje cez Žilinu a Šturec. ,,Keď sme išli s autobusom do Bystrice, pred Žilinou som si pri šoférovaní porezal ruku. Celý som bol krvavý. Na hlavách sme mali letecké čiapky, aby nám nebola zima, lebo autobus nemal ani predné sklo. V Žiline sme sa zastavili na čaj a zdesenej servírke sme nahovorili, že sme piloti, ktorí havarovali kdesi za mestom...,“ spomína na kurióznu príhodu O. Klátik. Mesto postupne popridávalo ďalšie spoje - dvojka chodievala z Rudlovej na Podrybu, trojka z Kostiviarskej do Sásovej a štvorka z Fončordy po Srdiečko (železničná stanica). Do 36-miestneho autobusu sa neraz zmestilo aj 70 „Sásovčanov“. A to boli okrem šoféra až do roku 1962 súčasťou osádky aj sprievodkyne, predávajúce cestovné lístky. Lístok stál tri koruny (celý lístok v starej mene), neskôr iba 60 a polovičný lístok dokonca 30 halierov. Navyše, boli prestupné! Robotnícky mesačný (prestupný) lístok stál 13 korún, teda menej ako dnes stojí jednosmerný a neprestupný. Aj v 60. rokoch premávali v meste nočné spoje. ,,Tie zvážali pred štvrtou rannou robotníkov z Nového Kališťa na železničnú stanicu. Linky nadväzovali na príchody a odchody rýchlikov z hlavnej železničnej stanice, ktorá bola vtedy pri Srdiečku,“ spomína O. Klátik. Okrem neho dnes z vtedajších 13 šoférov žijú už len traja - Janko Kriško, Jožko Gutten a Janko Riečan. Pán Klátik pracoval ako šofér autobusu do roku 1953, potom začal v tom istom podniku robiť prevádzkara. V roku 1965 odišiel z dopravného podniku definitívne, ale nie od dopravy. Na starosti ju mal aj v bytovom podniku. Ako Banskobystričan si pochvaľuje dnešnú sieť mestských spojov. ,,Horšie je to už s výškou cestovného i kultúrou cestovania,“ porovnáva pán Klátik.
Výluka na trati Zvolen - Banská Bystrica
Z dôvodu elektrifikácie trate Zvolen - Banská Bystrica budú prebiehať približne do októbra 2005 na tejto trati rozsiahle výlukové práce. Z toho dôvodu budú v niektoré dni nahradené vybrané vlaky v tomto úseku náhradnou autobusovou dopravou. Výluka sa spravidla začína v dnoch pondelok až štvrtok približne o 10. hodine, po prechode vlaku R 811 smer Košice a končí o cca. 17. hodine. Po ukončení elektrifikácie a modernizácie uvedenej trate sa urýchli cestovná doba medzi Zvolenom a Banskou Bystricou, čo prispeje k zvýšeniu úrovne poskytovaných služieb Železničnou spoločnosťou Slovensko.