Múzeum dopravy pozýva na výstavu o bratislavskom metre, ktorým sme sa nikdy neodviezli.
Návštevníci Slovenského technického múzea - Múzea dopravy v Bratislave budú mať od 29. februára 2024 počas najbližšieho roka možnosť navštíviť novú výstavu o bratislavskom metre s názvom „Metro, ktorým sa nevozíme“. Obrazová výstava prenesie návštevníkov do veľkej kapitoly v dejinách plánovania verejnej dopravy v našom hlavnom meste prostredníctvom počítačovej simulácie, vizualizácií a archívnych materiálov.
Príbeh bratislavského metra sa začal rozvíjať na začiatku 70. rokov 20. storočia, keď vládne orgány v bývalom Československu rozhodli, že sa z Bratislavy v dlhodobom výhľade stane miliónová sídelno-regionálna aglomerácia. Pre požadované nároky na prepravu obyvateľstva vyšiel v tom čase ako najvhodnejší dopravný systém rýchlodráhy na báze metra. Písal sa rok 1973, keď sa prvé projekty pre bratislavské metro začali objavovať na doskách projektantov. Tieto projekty boli v priebehu niekoľkých nasledujúcich desaťročí mnohokrát prepracované a prehodnotené.
Výstavba bratislavského metra začala v 80. rokoch 20. storočia, a to dokonca dvakrát. Prvýkrát v roku 1983 a druhýkrát v roku 1988. Ako by vyzerala prvá trať z Petržalky do centra mesta, ak by ju naozaj dokončili? Odpoveď na túto otázku nám poskytujú vizualizácie Mgr. art. Andreja Fridricha, ktorý si z množstva rozličných plánov a štúdií zvolil projekt zo začiatku 80. rokov 20. storočia, podľa ktorého sa mala najskôr zrealizovať stavba tzv. dočasnej, povrchovej trasy metra z okraja Petržalky cez Starý most na Mlynské nivy, na ktorú mala následne nadviazať výstavba definitívneho podzemného úseku vedeného v koridore naprieč sídliskom Petržalka.
Múzeum dopravy STM sa nachádza na Šancovej 1/B neďaleko bratislavskej Hlavnej stanice medzi Pražskou ulicou a Nám. Franza Liszta. Prístup pre peších návštevníkov je po schodoch od nadchodu pri zastávke Pod stanicou, motorizovaní návštevníci môžu svoje dopravné prostriedky zaparkovať priamo pred múzeom zo strany Pražskej ulice (odbočka na začiatku Pražskej ulice, alebo za zastávkou Sokolská v smere na Kramáre). Otváracie hodiny múzea a ďalšie informácie nájdete na stránke STM.
si
dobre, tak sa podme skusit zamysliet.... minimalne v pripade otocnych podvozkov sa Ti sily prenasaju v cape a na (obvykle) klznom lozisku, tieto predpokladam ze su identicke pre konkretny typ vozidla bez ohladu na to aky podvozok pouzijes... takze mozem predpokladat, ze pri zmene rozchodu musim prepocitat len tu podvozkovu cast, sily (staticke aj dynamicke) prenasane do skrine vozidla by sa lisit nemali.... ci ?
(obdobne to je aj so zvrskom, ak na konkretny typ podvalov uchytim kolajnice v inej vzdialenosti, tak sice silove (ohybove) posobenie v podvale bude vyzerat odlisne, ale pokial je ten podval patricne nadimenzovany a nedeformuje sa, tak silove posobenie na strkove lozko/podklad by malo byt identicke bez ohladu na rozchod)
jedinym negativom pre uzsi rozchod je, ze identicka nerovnost na kolajnici, ma za nasledok vacsie dynamicke ucinky.... takze pre zamedzenie ich negativneho vplyvu by bolo treba venovat vacsiu pozornost udrzbe/prebrusovaniu/podbijaniu....