Reply on: Pišta #5568:
Tvoja logika sa mi predsa len zda normalnejsia ako Papyrova. Skusme to prepocitat presne. Za polroka sa predalo 537 000 korunovych listkov. A kedze predpokladame, ze postihnuti si s nimi netapetuju WC, tak ich aj prevozili. Za rok to je 1 074 000 jazd. Ak sa do voza zmesti cca 100 ludi, je to 10 740 plnych autobusov za rok. Takze keby sa nevozili, NEOSTALI by ziadne miesta prazdne, ale rocne by sa nemuselo vypravit 10 740 spojov, co pri priemernej 4km prepravnej vzdialenosti by bolo usetrenych cca 43 000 vozokilometrov, co je v podstate rocny vykon jedneho vozidla vratane jeho nakupu /odpisov/, nafty, miezd vodicov atd. Ale vsak to je asi nic. Asi by bol dopravny podnik taky blby, ze by tych 10 740 spojov vypravoval prazdnych a aby sa mal aspon kto vozit, vozil by nie za korunu, ale zadarmo... Moj Boze...Urcite nesuhlasim s opacne extremnou logikou, ze ked sa na kazdeho cestujuceho viac alebo menej doplaca a kazdy cestujuci vlastne vyraba "stratu", ze by sme mali najlepsie zrusit cestujucich. To nie. Ale niekde musi byt ta hranica. A cestovanie 16x denne za korunu je velmi hlboko pod touto hranicou.
Jakub
Do konca roka zmeny v zľavách v MHD pre postihnutých
Do konca roka by mali v žilinskej MHD nastať zmeny v zľavách pre ťažko zdravotne postihnutých občanov (ŤZP). Doteraz cestovali na korunové lístky na základe preukazu ŤZP. Po novom budú mať na zľavnené korunové cestovné nárok len držitelia predplatenej čipovej karty, ktorí ju dostanú po predložení výmeru o postihnutí od posudkovej komisie Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny. Zatiaľ podľa riaditeľa Dopravného podniku mesta Žiliny (DPMŽ) Juraja Popluhára nie je určené, koľko zľavnených korunových jázd budú môcť ŤZP občania absolvovať na uvedené čipové karty, ale uvažuje sa o určitom obmedzení. "Je možné, že stanovíme nejaký rozumný počet, aby mohli ísť k doktorovi a na nákup, ale to ešte nie je doriešené," dodal. Po ich prejazdení by cestovali za dôchodcovské cestovné v sume sedem a osem korún.
Korunové cestovné zaviedol DPMŽ od februára tohto roku a podľa Popluhára naň musel doplácať, pretože postihnutí občania absolvovali viac jázd denne. Podľa ich informácií niektorí ŤZP občania jazdili aj 16 krát denne. Stratu DPMŽ vyčíslil na 11 miliónov ročne. Ťažko zdravotne postihnutí občania sú sklamaní. Podľa predsedníčky žilinského krajského centra Slovenského zväzu telesne postihnutých Márie Antalovej musia používať MHD častejšie ako bežní občania, pretože nie sú schopní dlhšej chôdze. "Ak idú do mesta z okrajových štvrtí musia prestupovať, alebo využiť tú istú linku viackrát a minú aj viac korunových lístkov a je to preto, že prekonávanie vzdialeností im robí problémy," dodala. Cez zimu a keď je nepriaznivé počasie, musia používať MHD aj na kratšie vzdialenosti. "Nie je to o tom, že by sme sa len vozili, pretože každý využíva pohyb v rámci svojich možností, ale MHD nám skutočne kompenzuje nemožnosť chôdze", konštatovala. Podľa Popluhára pristúpili k uvedenej zmene aj preto, že preukazy ŤZP sa dajú falšovať, hoci v Žiline zatiaľ takéto prípady nezistili. Zmeny v systéme zliav pre ŤZP občanov schválili poslanci žilinského mestského zastupiteľstva na septembrovom zasadnutí.