Ad keksino: Ako to bolo kedysi s vozidlami s cedulovými transparentmi keď prišla L4 na Fatranskú a končila na Matici, ako dal vodič cestujúcim, ktorý stáli na zastávke vedieť že spoj na M končí? Dosadil tam tú malú cedulku premáva po Matice Slovenskej?
Áno, takto. V Žilině se používaly celkem často. Pamatuji tabulky PO ŽEL.STANICU, PO AUT.STANICU, PO AUT.NÁSTUPIŠTE, PO ONV, PO PRIOR, NA NOVÝ CINTORÍN, PO HURBANOVU, PO ÚRAD PRÁCE, PO POLÍCIU, PO NÁM.HRDINOV. Občas byl zkrácený spoj označen i přímo na velké tabuli. Mne přímo fascinovala tabule 31 PO RYBU.
Ja som nikdy netvrdil, že problém je iba v kvalite alebo cene, treba lepšie čítať. A tvoja odpoveď opäť potvrdzuje všeobecný fakt, že každý cestujúci má SUBJEKTÍVNE dôvody na to čo ho od MHD odrádza a naopak čím by bola MHD pre neho atraktívna. Osobne si myslím, že najväčšia výhoda a "sila" MHD je preprava resp. vykonávanie pravidelných ciest. Globálne sa dá povedať, že vybavovanie viacerých záležitostí v rozmedzí dopravnej siete MHD bude vždy časovo výhodnejšie autom. Áno, keby by boli prostriedky na zavedenie veľmi krátkeho intervalu 3-4 min tak by sa situácia mohla vyvinúť inak, ale kto aspoň trochu vidí do ekonomiky dopravy vie koľko finančných prostriedkov by takáto úprava stále. Na druhej strane rozumiem, že laici sa na to pozerajú inak a nevidia (alebo nemajú možnosť vidieť) všetky súvislosti.
A ešte všeobecne k diskusii. Mám pocit, že až na výnimky na tomto fóre veľa ľudí kritizuje MHD a vytýka rôzne veci. Osobne si myslím, že konštruktívna kritika posúva veci dopredu a dá sa na nej stavať, ale tej je na tomto fóre málo a to by sa mohlo zmeniť. Takisto ak niekto kritizuje, mal by priniesť rozumné riešenie. Nehovorím všeobecné riešenie, ale rozumné, konkrétne. Potom si to možno všimne aj vedenie DPMŽ a bude to pre nich impulz.
Vidieť dôvody iba v kvalite či cene je nepostačujúce. Pretože jeden z najväčších aspektov je ČAS čo je síce súčasť konfortu ale z iného uhla. Keď taký obyčajný človek chce ísť na nákup, ide autom, a za 30 minút ma všetko vybavené. Čo však s MHD stihnúť možné nie je už veľmi dávno, keďže už dosť dávno sme len svedkami redukcie spojov. Tak isto ľudia do práce, niektorí si uvedomujú že autobusom je to aj lacnejšie, ale čo z toho keď cesta do práce trvá hodinu a pol namiesto 15 minút v aute. Ja by som zásadný problém videl v nepostačujúcom počte spojov vo všeobecnosti. (samozrejme sídliská sú na tom trošku inak ako mestské časti, ale aj tak). Ale samozrejme, na to nie sú ani prostriedky, ani vozidlá. Takže pokiaľ sa toto nezmení, viac cestujúcich dopravný podnik nedosiahne aj kedy mal poloprázdne lietajúce autobusy.
Určite sa treba snažiť udržať si súčasných cestujúcich, to je jasné, ale skúšal si si niekedy spraviť súkromnú anketu prečo niekto prestal jazdiť MHD, čo ho najviac odrádza a pod.? Akom som už spomínal, každý má iné priority. Teba odradil komfort prepravy resp. preplnený trolejbus, niekto by to napríklad kľudne akceptoval za predpokladu nižšieho cestovného prípadne prepravy zdarma (spomínaný Miragebus), takže zovšeobecňovať subjektívne pocity je neprofesionálne a zavádzajúce. Preto DPMŽ vytvorilo dotazník, aby získalo potrebné informácie prerozdelenia postojov a názorov cestujúcich.
Čo sa týka jednotlivých opatrení dopravného inžinierstva, ktoré si konkretizoval, tak samozrejme s tým sa dá iba súhlasiť. Moderná a efektívna doprava podobnú koncepciu. V konečnom dôsledku aj na VŠ nás to učili. Avšak teória a prax sú často rozdielne resp. v praxi sa objavujú aspekty a okolnosti, ktoré dosiahnutie určitých cieľov znemožňujú alebo spomaľujú. Jednoducho sa o tom hovorí, vytýka a kritizuje, ale v praxi to nie je až také ľahké presadiť pretože na to je potrebná súčinnosť viacerých organizácií, zjednotenie názorov a v neposlednom rade hrá istú úlohu aj politika.
Osobne si však myslím, že ciele na dosiahnutie inovácie a modernizácie dopravy v Žiline je potrebné mať stanovené a snažiť sa ich dosiahnuť. Všetko je len otázkou času.
Dobre píšeš, že je ťažké presvedčiť ľudí využívajúcich autá, aby využívali MHD. Hoci nie je to nemožné. Oveľa ľahšie je však presvedčiť nízkou kvalitou služieb ľudí využívajúcich MHD, aby využívali autá. Ťažšie sa získa nový zákazník ako udrží existujúci. A preto sa treba snažiť, aby existujúcich neubúdalo.
Na úvod si treba zodpovedať otázku, či si DPMŽ vyberie ofenzívnu alebo defenzívnu stratégiu.
Defenzívnu stratégiu si žiaľ na Slovensku zvolilo dosť veľa miest a - už sa to aj ukázalo - je to cesta do pekla. Mesto v tomto prípade berie ako fakt, že cestujúcich ubúda a áut pribúda a tomu prispôsobuje (znižuje) počet spojov, kapacitu vozidiel MHD a prispôsobuje (rozširuje) cesty, parkoviská... V týchto mestách MHD nakoniec dospeje do takého stavu, že už je len pre sociálne slabé vrstvy, pre ktorých je jedinou alternatívou k MHD pešia dochádzka alebo bicykel.
Ofenzívna stratégia znamená vnímať MHD nie ako sociálnu službu, ale ako nástroj na riešenie dopravnej situácie. Nie je ani tak o peniazoch - pretože to, čo sa investuje do MHD, sa neskôr ušetrí na investíciach do rozširovania ciest atď. - ako skôr o odvahe a politickej vôli. Mestá s touto stratégiou sa nezmieria s tým, že im cestujúcich ubúda a áut pribúda a robia všetko preto, aby tento stav zvrátili, čo sa im aj väčšinou darí. Napr. Viedeň v posledných rokoch zaznamenáva nárast cestujúcich v MHD. A veľa iných miest tiež. Prvým krokom je neobmedzovať počet spojov a kapacitu, ale naopak, vytvoriť ju pre potenciálnych cestujúcich. Jednoducho si povedať, že nižšie už nepôjdeme. Ďalším krokom je zaviesť opatrenia na zvýšenie atraktivity MHD a tým aj počtu cestujúcich. Aby som bol konkrétnejší - v Žiline zaviesť dynamickú preferenciu trolejbusov a prípadne aj autobusov na svetelne riadených križovatkách (napr. ako prvá by mohla byť Komenského X Suvorovova, Fándlyho), vytvorenie BUS pruhov tam, kde je na to priestor (napr. na Košickej), zaviesť garantovane nízkopodlažné spoje (teraz už sa nedá vyhovárať na malý počet nízkopodlažných trolejbusov, už ich je zhruba tretina z celkového počtu trolejbusov), skrátiť jazdné doby, kde na to ešte je priestor (Jaseňová - Smreková aspoň o minútu...), zaviesť tarifu motivujúcu cestujúcich čo najviac využívať MHD (t. j. neobmedzovať počet ciest držiteľom predplatných lístkov - znížiť ceny počtom ciest neobmedzených predplatných lístkov na úroveň ostatných slovenských miest a ostatné druhy predplatných lístkov zrušiť), následne spustiť kampaň za využívanie MHD...
Čo sa týka linky 3, ak tu DPMŽ naozaj silou mocou chce šetriť na kapacite, možno by nebolo odveci využiť jedinú výhodu súčasného tarifného systému, exaktne zistiť ktoré spoje sú tie nevyťažené a tam nasadzovať sóla. Bolo by možné aj riešenie s rozšírením počtu prejazdov medzi linkami 3 a 5.
To už moc preháňate, treba sa na to pozerať objektívne. Presvedčiť ľudí využívajúcich osobné vozidlá, aby sa prepravovali MHD je veľmi ťažké a ľudí zo zvyšných kategórií odrádzajú iné veci. Najviac interval a potom cena. Komfort prepravy (ako vyplýva z dotazníka alebo z verejných ankiet na stránke DPMŽ) je až za nimi.
Dobrým príkladom je Miragebus. Cestovanie ním je zadarmo, pričom býva extrémne preplnený a interval v rozmedzí 1 - 2 hodiny je taktiež veľmi obmedzujúci a nekomfortný.
A ešte priamo k téme obsadenosti L3 - áno, je možné, že niektorý spoj môže byť maximálne vyťažený, avšak nie je to pravidelne, a tak nasadzovať kĺbové trolejbusy kvôli jednému spoju do týždňa by podľa môjho názoru nebolo efektívne. Taktiež si treba uvedomiť (zistiť, preskúmať) akú vzdialenosť prejde vozidlo takto plne využité. Je možné, že vo vozidle je napr. 50 ľudí, ale ak sa v takomto počte prepravujú jednu, dve zastávky, pričom následne už nedôjde k opätovnému navýšeniu počtu cestujúcich rovnako nevidím dôvod nasadzovať kĺbové vozidlo na daný turnus.
Toto je téma na dlhšiu diskusiu, ale chcel som poukázať na fakt, že treba brať do úvahy viacero faktov, okolností, finančných a prevádzkových možností apod. a že DPMŽ určite nemá za cieľ odlákavať cestujúcich.
Ešte niečo 227 videná 13:36 ako dokončila L4 a išla ako L14 do obratiska Matice Slovenskej s ÚPLNE nečitateľným predným transparentom, nevie niekto, bolo to už potom vporiadku či si to vodič všimol a nasadil tam cedulu (v 227 sa myslím stále vozí cedulka L4 a L14 ak si dobre pamätám)?
14:30 videná pri zastávke Internátna smer Vysokoškolákov,plaváreň vozidlo na údržbu T vedenia, nevie niekto čo sa stalo?
Ako to bolo kedysi s vozidlami s cedulovými transparentmi keď prišla L4 na Fatranskú a končila na Matici, ako dal vodič cestujúcim, ktorý stáli na zastávke vedieť že spoj na M končí? Dosadil tam tú malú cedulku premáva po Matice Slovenskej?
A určite je rozdiel v spotrebe 15Tr/15TrM ako 30Tr si myslim, ak si myslim zle, opravte ma
Ja L3 moc nejazdím, ale z vlastnej skúsenosti môžem pár vecí povedať:
Počúvam viaceré ohlasy ohľadom toho že na L3 sa nasadzujú sólo vozy aj keď sú niekedy dosť plné, pozorujem že asi 2 alebo najviac 3 poradia L3 sú obsadené kĺbovým vozom, ide len o to že či sa kĺbový voz nasadzuje správne - tj. na tie poradia ktoré ho najviac potrebujú - podľa Vás ktorý cestujete L3 ktoré poradie si najviac vyžaduje klbák, sú podľa Vás správne rozdelené klbáky a sóla na jednotlivé poradia? Podľa mňa je to len vec pozorovania, len ja L3 moc nejazdím, tak sa pýtam Vás kde by ste osobne kĺbový voz preferovali?
Druhá vec, do Žiliny prišli nové 30Tr a jedna 31Tr. Počas pracovného dňa keď idem okolo vozovne tak tam vidím oddychovať jedno niekedy aj dve NP vozidlá, takže tie NP vozy sú aj celkom vyťažené (samozrejme kto má na ne oprávnenie), keď pripustíme že vo vozovni ostane cez prac. deň jedna 31Tr, tak ostatných 7 bude využitých (L4/14,L6,L7), no lenže ja som počul že tie nové 30Tr z minuloročnej dodávky pôjdu "hlavne" na L3, čo teraz teda budú robiť keby že DPMŽ posilní L3 kĺbovými 15Tr/15TrM (keď budú 31Tr využité inde), kde potom využijeme tie nové 30Tr?
Ešte ďalšia vec, L3 je podľa mňa dosť vyťažená cez hlavnú špičku, nakoľko je jediná linka, ktorá prechádza cez Bôrik smerom tam aj smerom naspäť, preto by sa tam klbák hodil, len je to všetko o tom správnom využití...
Mám podobné skúsenosti ako Mongolec - niektoré spoje sú natrieskané, iné skoro prázdne. Minule som išiel sólo trolejbusom v pracovný deň v dopoludňajšom sedle v smere zo Soliniek do centra, očakával som, že v takomto čase bude až po centrum vozidlo poloprázdne a kupodivu sa na Rudnayovej cestujúci ledva zmestili. Mám pocit, že z hľadiska počtu cestujúcich je linka 3 tak trochu nevyspytateľná. Preto je podľa môjho názoru lepšie dať tam článkové vozidlá a zmieriť sa s tým, že niektoré spoje budú jednoducho slabo vyťažené ako dávať tam sóla s tým, že na niektorých spojoch sa budú cestujúci príliš tlačiť. Zbytočne robí DPMŽ rôzne aktivity na zlepšenie image a prilákanie cestujúcich, ak pre nich nie je vo vozidlách kapacita na cestovanie v kultúrnych podmienkach. A nemyslím si že by medzi spotrebou elektrickej energie 30 Tr a 31 Tr bol tak markantný rozdiel, aby sa tam tie sóla oplatilo stoj čo stoj vypravovať.
Bolo to v popoludňajšej špičke okolo tretej - pol štvrtej pri nemocnici. Presný dátum si už nepamätám. Na podobne obsadený spoj sa dá príležitostne natrafiť aj v iných časoch počas popoludnia a objektívne musím priznať, že sú naopak aj spoje, kde sú sóla zaplnené ledva v miestach na sedenie. Zatiaľ som v tom nenašiel žiadne pravidlo, zrejme má na tom podiel i narušenie intervalu z dôvodu meškania, väčšie meškanie na L4 a iné nepredvídateľnosti.
Budem rád, ak niekto doplní skúseností z rána v smere do centra - hlavne u spojov 6:32, 7:32 a 7:47, prípadne v ďalších časoch, kedy je interval 20 minút (keď som stretol na jeseň spoj 13:22 medzi nemocnicou a Štefánikovým nám., v kraťase stálo odhadom 40 ľudí, je to tak vždy?).
Zvykol som si. Nedávno, keď mi prišla 14Tr, v ktorej stálo asi 15-20 ľudí a podobný počet sa ešte len chystal nastúpiť, tak som radšej išiel peši. Keď potrebujem ísť L3, snažím sa vychytať 3/4 prípadne 3/5, ale nie vždy sa dá cesta na zastávku takto naplánovať. Pokiaľ je to možné, volím radšej inú linku alebo chôdzu.
engineer