A teraz k druhemu problemu k parkovaniu. Tu mam nazor trochu odlisny od vas ostatnych vzhladom na moje zivotne skusenosti.
Najprv k parkovaniu v centre. Parkovaci dom je dobry, je to tak vsade na svete. Systemy platenia su rozne. Niekde su progresivne ceny za parkovanie /prva polhodina malo, dalsie stale viac/, niekde su prve dve hodiny zadarmo, platia sa len dalsie atd. Cely problem vidim v tom, aby toto parkovanie bolo vyuzivane len na navstevu uradov, obchodov, kin atd., nie na celodenne parkovanie vsetkych zamestnancov vsetkych firiem v centre, maximalne za mastne parkovne vyhradenych niekolko miest pre sluzobne vozidla.
Som osobne autorom dopravno-inzinierskeho riesenia pesej zony v Ziline z r. 1988, ktore s drobnymi zmenami pretrvalo az do zavedenia tohto noveho systemu. Co mne na nom jedine cely cas vadilo bola /ne/vynutitelnost prava. Taki vodici bordelari su hadam len v Ziline. Arogancia vodicov sa najviac prejavovala pred zel.stanicou, kde nam permanentne "vekslaci" stali na zastavkach MHD - a potom pri Poste 1. Tam som skusal zaviest parkovanie na obmedzenu dobu s parkovacimi kotucmi /hodinami/, hoci stali len par korun, kazdy na to kaslal a ani policajti sa nejako nesnazili. Trochu sa to pohlo zavedenim odtahovej sluzby, no nase slovenske zakony sa zacali pod plastikom demokracie a slobody tak krutit, ze z toho vzisla nakoniec uplna anarchia. Co mi chyba v tomto systeme dnes su velke zberne parkoviska na kraji mesta, kde by parkovaci listok bol zaroven aj listkom na MHD. Ale asi som uz moc naivny.
Najprv k parkovaniu v centre. Parkovaci dom je dobry, je to tak vsade na svete. Systemy platenia su rozne. Niekde su progresivne ceny za parkovanie /prva polhodina malo, dalsie stale viac/, niekde su prve dve hodiny zadarmo, platia sa len dalsie atd. Cely problem vidim v tom, aby toto parkovanie bolo vyuzivane len na navstevu uradov, obchodov, kin atd., nie na celodenne parkovanie vsetkych zamestnancov vsetkych firiem v centre, maximalne za mastne parkovne vyhradenych niekolko miest pre sluzobne vozidla.
Som osobne autorom dopravno-inzinierskeho riesenia pesej zony v Ziline z r. 1988, ktore s drobnymi zmenami pretrvalo az do zavedenia tohto noveho systemu. Co mne na nom jedine cely cas vadilo bola /ne/vynutitelnost prava. Taki vodici bordelari su hadam len v Ziline. Arogancia vodicov sa najviac prejavovala pred zel.stanicou, kde nam permanentne "vekslaci" stali na zastavkach MHD - a potom pri Poste 1. Tam som skusal zaviest parkovanie na obmedzenu dobu s parkovacimi kotucmi /hodinami/, hoci stali len par korun, kazdy na to kaslal a ani policajti sa nejako nesnazili. Trochu sa to pohlo zavedenim odtahovej sluzby, no nase slovenske zakony sa zacali pod plastikom demokracie a slobody tak krutit, ze z toho vzisla nakoniec uplna anarchia. Co mi chyba v tomto systeme dnes su velke zberne parkoviska na kraji mesta, kde by parkovaci listok bol zaroven aj listkom na MHD. Ale asi som uz moc naivny.
Valec
Spoplatnené parkovanie má určitú regulačnú funkciu. Čiže každý si ešte vopred rozmyslí, či si auto kúpi (bude služobným voziť aj domov). Predíde sa tým problémom, ktoré možem sledovať v bratislavskej Petržalke, kde veľký nárast automobilov spôsobuje tlak na miestnych poslancov na rozširovanie parkovacích miest. Miesto by síce aj bolo, ale financie nie sú. Takto by si na parkovanie prispieval každý sám pre seba.
Systém parkovania by som rozdelil na 3 zóny:
1. Historické centrum - ponechal by som súčasný stav, krátkodobé parkovanie za 40 Sk/h a dlhodobé za mesačnú/ročnú rezidenskú kartu. Akurát, že rezidenské karty by som rozdelil na oblasti (ulice) a vydať by ich bolo možné maximálne toľko, koľko parkovacích miest je vytvorených. Pre krátkodobé parkovanie by ostali zvyšné miesta. V okolí úradov a staníc by som sa snažil vytvoriť parkovacie miesta Kiss&Ride s maximálnou dĺžkou státia 15 minút.
2. Širšie centrum - obdobný spôsob ako v centre, akurát s nižšími cenami (krátkodobé 20 resp. 10 Sk/h).
3. Sídliská - spoplatnil by som tiež parkovanie na sídliskách na verejných priestoroch. Ceny by boli opäť nižšie ako v širšom centre. Krátkodobé parkovanie (pre návštevy) by som riešil vymedzením určitého počtu parkovacích miest a výhonou cenou (napr 20 Sk/deň).
Okrajové mestké časti by som zatiaľ neriešil, keďže tu si každý parkuje väčšinou vo vlastnej záhrade.
Aby za však motoristi za svoje peniaze niečo aj dostávali, využil by som takto 100% vybraných financií na správu a rozširovanie parkovacích miest a parkovacích domov. A nie len v centre ale aj na sídliskách. Samozrejme cena za parkovanie na parkovisku a v parkovacom dome by sa odlišovala. Postupom času by som sa dopracoval k tomu, že každý majiteľ auta bude mať parkovacie miesto pred vlastným domom.
Parkovanie by mala spravovať mestská spoločnosť (nemusí mať v nej mesto 100%, stačilo by 51%). Financie na chod (prípadne aj zisk pre súkromného spolumajiteľa )by táto spoločnosť mohla získať len z parkovania v parkovacích domoch v centre mesta (Hurbanova, autobusová stanica). Správcom parkovania by prípadne mohol byť aj DPMŽ (samostatný útvar), ktorý by mohol zabezpečovať aj odťah vozidiel. Zisk by sa použil na rozvoj MHD.
A na záver, parkovanie na nepovolených miestach (chodníkoch a pod) by som riešil osadzovaním zábran.