Reply on: PATaMAT #3571:
Jééj, opäť všetko zle.MHD je služba, ktorú si objednáva mesto u dopravcu pre svojich občanov. Je úplne jedno od akej firmy si ju objednávať bude. V TN si ju mesto objednáva od spoločnosti SAD Trenčín. Táto spoločnosť vlastní všetok majetok (autobusy - mestské i prímestské, zastávkové označníky - tie nové v meste ale už tuším patria mestu, garáže, budovy...). Spoločnosť SAD Trenčín vlastní SIRS Development a Fond národného majetku - presný pomer teraz ale neviem.
Objednávka služby MHD sa vykonáva na základe zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. Mesto si ňou stanovuje rozsah služby - počet liniek, cestovné poriadky, cenu cestovného a pod. Dopravca potom vykonáva dopravu na základe týchto podmienok. Keďže však všetko dostane dopravca stanovené, je len veľmi málo pravdepodobné, že pri takomto podnikaní by dosiahol nejaký zisk. Preto je v zmluve dohodnutý spôsob ako, v prípade že dopravca je na vybraných tržbách stratový, mu objednávateľ vynahradí rozdiel. Výpočet oprávnených nákladov (teda takých ktoré s vykonávaním objednávky bezprostredne súvisia) je stanovený zákonom a objednávateľ ho má možnosť kontrolovať.
Teda po skončení zmluvného vzťahu (v tomto prípade 10 rokov) má objenávateľ, teda mesto, možnosť uzavrieť novú zmluvu so SAD TN, ale ak nebude spokojný môže uzavrieť zmluvu s akýmkoľvek iným dopravcom. Po skončení zmluvy však mestu nezostane nič - žiadny autobus.
Čo sa týka tej obnovy vozidlového parku, objednávateľ si môže dať do zmluvy podmienky upravujúce aj toto. A to napríklad tým, že stanoví dopravcovi druh a počet vozidiel, ich maximálny vek a pod.
Ak by v meste existoval dopravca, ktorého bude vlastniť (aspoň čiastočne) mesto, zmluvné vzťahy budú viac menej rovnaké. Jediným rozdielom v takýchto prípadoch býva, že mesto nekontroluje podnik tak prísne, keďže priamo v ňom má svojich zástupcov ktorý mu šéfujú a teda majú to pod kontrolou.
kvorka
Linky 1 a 8 majú na to potenciál, a Juh je ako stvorený pre trolíky...