Reply on: henko151 #5533:
To hodnotenie vychádza rôzne aj podľa toho, kde človek býva. Koľko percent obyvateľov (napríklad Slovenska) má tú trasu naozaj kratšiu a pohodlnejšiu lietadlom? Ako sa ochota využiť letecké spojenie zmení u rovnakej množiny jednotlivcov, keby tie isté odlety od nasledujúceho mesiaca už neboli z BA (/Viedne), ale z KE (/Budapešti) alebo opačne?
henko151
Na jar som šiel na víkendový výlet do Záhrebu a chvíľku som sa zamýšľaľ absolvovať túto cestu po zemi, nakoľko je to vzdušnou čiarou asi 300 km. Keďže sa jednalo o dátum mimo sezónu, tak Regiojet nepremával a cesta cez Rakúsko vychádzala tuším niečo okolo 50-60€ na osobu jedným smerom. Cez Maďarsko bola ponuka veľmi obmedzená a cestovný čas neúnosne dlhý (cenovo by to vyšlo o niečo lacnejšie vďaka rozdeleniu lístku a 50% študentskej zľave v Maďarsku). Keby sa rozhodnem ísť autom, tak je to asi 450 kilometrov jedným smerom, čo by ma pri spotrebe 5,5l/100km vyšlo podobne ako ten vlak cez Rakúsko (ak by sme rátali liter nafty okolo 1,9€/l a zarátali aj poplatky ako diaľničná známka, olej a pod.). Išli sme dvaja, takže náklady na hlavu by boli polovičné oproti vlaku, bolo by to určite rýchlejšie a flexibilnejšie. No a potom tu máme game changer v podobe Ryanairu, ktorý mi ponúkol letenku za 5€ jedným smerom a cestovný čas z centra Bratislavy do centra Záhrebu do 3 hodín (61ke to trvá 20 minút, security je 2min záležitosť, cesta do centra Záhrebu aj s újdením spoja v 30' int. trvá max do hodiny). Je mi jasné, že tá letenka bola za "dumpingovú" cenu, ale keby stála aj 25€, koľko bežne letenky nízkonákladových spoločností stoja, tak by sa to stále oplatilo.
Železnica žiaľ ťahá oproti lietadlám za kratší koniec, keďže infraštruktúra a postupy v jednotlivých štátnych sietiach sú odlišné.