Mňa napadol prípad keď som sem tam chodieval v sobotu L11 o 7:25 s úmyslom chytať spoj smer Žilina z Hasičskej kde bolo na prestup 4 min.
Tento spoj L11 robili štyria vodiči pričom som dopredu musel vedieť ktorý robí lebo s dvoma som vedel že to stihnem, s druhými dvoma som to neriskoval a jeden z tých dvoch s ktorými som to neriskoval je určite dobrý a zodpovedný vodič To ako to myslím, pochopíš asi len ty
Takže pohodlný je prestup kde máš rezervu avšak táto väčšia rezerva ťa možno odrádza od denného používania lebo sa ti tvoj výsledný čas cestovania dosť natiahne.
Alebo potom riešenie 0 min. na prestup pri krátkych linkách ako sú napr. L17 a 23 počas voľných dní z Juhu ktoré sa teraz stretajú celodenne v nulových časoch a mohli by mať napr. na Braneckého poznámku "čakať sa" ak by toto objednávateľ žiadal a dopravca zabezpečil. Trasy liniek sú krátke, nenáchylné na "problémy".
Vodiči "medzi sebou vedia kto robí na tom druhom autobuse".
Vedia si zavolať.
Ale spájať spolu kolosy ako 3+6/16 s prestupom na Hasičskej a opačne na inú dlhú linku nultou minútou nebude spoľahlivé...
Keď som mal službu v BA na starej 64, smerom do mesta som pri vozovni vyšiel z kabíny a spýtal sa ľudí na zastávke, resp. nastupujúcich do voza, či už 41 z Drotárskej prišla. Ak povedali áno, tak som šiel ďalej, ale ak aj 41 ešte nešla, proste dlhšie ako minútu po odchode, ak som ju nevidel v spätnom zrkadle, som tam zostať stáť nemohol, navyše tam zastávka nemá záliv, takže sa blokoval jazdný pruh a v špičke sa postupne začínal tvoriť rad a 41 sa kvôli autám nedokázala dostať na zastávku za mňa a umožňiť ľuďom prestup a navyše na opačnej strane na Jelačičovej bol len 3 minútový vyrovnávací čas a už tak sa kvôli zápcham nestíhal CP a zasa nepočkala v prípade väčšieho meškania 41 smerom na Drotársku. A tak to šlo celú špičku. Ja ako vodič som nemal mať ako inak informáciu, či spoj, z ktorého mal byť prestup už šiel.
Ja si veľmi dobre uvedomujem to,. že prestupy sú náchylné na akúkoľvek situáciu v premávku. Z toho dôvodu sú takéto nadväznosti plánované spravidla iba v sedle a počas víkendov.
Čo sa týka DPB, prestup 41-44 bol síce časovo prispôsobený, ale nebol garantovaný, takže to fungovalo "ako vydalo". Naopak prestupy 44-144 na Kolibe sú garantované, sú v cestovných poriadkoch pre vodičov a sú skutočne spoľahlivé.
Ja osobne si nemyslim ze vo vacsine pripadov toto bude problem. Vacsina soferov je pricetnych a nevyhoretych takze drviva vacsina prestupov bude bez problemov. Ak sa vsak ta mensina zmiesa spolu s nepredvidatelnymi udalostami, sposobi to nemale problemy.
Sice v prispevku TomoSK pise ze sa bezne vo svete pouziva " vizualna nadvaznost ", toto vsak nieje uplne celkom pravda. Bezne vo svete sa pouzivaju lepsie kontrolne mechanizmy(pravda v pripade garantovanych prestupov) ako kontrola dispecingu(je bezne ze byvaju v mestach velkosti TN 24h dispo) pripadne komunikacia prostrednictvom radiokomunikacnych spojeni.
To je ale uplne jedno, to neriesi tento problem. Treba od startu zabezpecit aby cestujuci nestratili zaujem(skor nenadobudli skepticitu) o urcite prestupy, idealne takymi mechanizmami ktore nie su zalozene na represii ale na kontrole.
Ja nehovorim o papierovom(byrokratickom) zabezpeceni nadvaznosti ale ako to bude v praxi. Meskanie sposobene dopravnou zapchou, poruchou, skodovou udalostou ci nehodou, pripadne obycajne zlyhanie ludskeho faktora. Odhadom cez 35%. Udivuje ma ze nevies o com hovorim, ved v DPB sa toto riesilo snad na dennej baze(napr. 41-61) aj ked neviem ci si tam vtedy robil.
Povodne som pisal odpoved ako elaborat dlhe snad 10 stran, nakoniec este pockam na tvoju odpoved.
Takže z dnešných víkendových odchodov z Juhu:
3:45 - prípoj k vlaku do BA
4:40 - prípoj k vlaku do ZA
5:10 - robotnícky na šiestu Pod Sokolice
prechádzame na systém:
3:40 - prípoj k vlaku do BA
hodinudvadsať diera
5:02 - do detského mestečka
a ďalej 15 minútový interval
Neviem, miesto rušenia možno posunúť ten autobus 4:40 trochu neskôr, aby bol použiteľnejší na prestup na vlak smer DCA/IL/PU/PB/ZA.
Presne tak bol pôvodne vytvorený ako prípoj k prvému REXu do Košíc, resp. v súčasnosti s prestupom v Žiline.
Po pár rokoch minútových posunov prvého REXa sme dospeli k nezaujímavému prestupovému času 24 minút.
Alebo nejako rozhodiť prvý víkendový spoj L1 aj L11, ktoré si podľa návrhu budú zavadzať 5:19 Pod Juhom a po pár minútach na Legionárskej, Braneckého, Hasičskej... čo mi príde ako nezmysel...
V smere na Hasičskú to asi nie je problém, ďalší spoj ide o pár minút.
Ale podľa mňa aspoň v smere do Kubrice, je potrebné, aby tá 16 čakala. Keďže, ak cestujúcemu újde, ďalší spoj do Kubrice ide o polhodinu a aj to z inej zastávky (Obchodná akadémia).
Vzhľadom na to, že tie 16 začínajú a končia na stanici, tak podľa mňa by nebolo zložité pre vodiča 16 odsledovať či 6 smer Sihoť IV dorazila a tak isto by nemalo byť ani zložité pre vodiča linky 6 pozrieť či 16 už stojí na v obratisku.
S cp.sk sa podobné veci podľa mňa dajú vyriešiť, za seba viem, že sa už s nimi riešili rôzne prestupy v TSK medzi zastávkami s odlišnými názvami (napr. v Hradišti). Vyhľadávač na imhd to zvláda prostredníctvom nástroja v CePo "nadväznosti" kde je možné zadávať typ nadväzností vrátane garantovanej nadväznosti na spoj, prípadne čakanie na príchod iného spoja.
Čo mi ale napadá, že v prípade, že sa jedná o 0-minútový prestup, tak treba vyriešiť aby sa v plánovačoch spojenia tieto spojenia zobrazovali.
Skúšal som teraz napríklad Ružomberok na cp.sk (spojenie Čutkovská dolina - Kalvária s 0 min. prestupom na Katolickej univerzite) a bez toho aby som si nepreswipoval spoje, tak mi ponúklo ísť spojom o 30 minút skôr alebo čakať na Katolickej univerzite 60 minút. Toto podľa mňa odrádza veľké množstvo cestujúcich, ktorí nechodia pravidelne a nevedia, že spoje na seba čakajú.
Nielen v zahraničí, ale aj na Slovensku je bežné, že ak nie je možné zabezpečiť nadväznosť prostredníctvom údajov/hlášky s aktuálnymi informáciami v palubnom počítači, vykonávajú sa "vizuálne nadväznosti". Z našich CP ich je možné vyčítať v prípade odchodov dvoch liniek v rovnaké minúty, ako napr. spomínané spoje 4/11 a 6/16 na Hasičskej.
Nemyslim si ze dopravca dokaze zabezpecit(garantovat) nadvaznost, to nieje nijakym moznym technickym sposobom mozne. Skratka cestujuci bude musiet pockat na dalsi spoj danej linky v pripade ak dojde k meskaniu.
Ako spomína Vladimír, pôvodne odchody mali byť 09 (11) a 39 (4), pričom jazdiť mala iba linka 6 v celodennom polhodinovom intervale. Medzi 6 a 4/11 mala byť obojsmerná garantovaná nadväznosť na Hasičskej kvôli cestovaniu z Kubrej a Kubrice do Zámostia. V roku 2016 to bola veľmi frekventovaná požiadavka v súvislosti so zrušením linky 7, kedy sa cestujúci húfne dožadovali jej obnovenia.
Kvôli Maxu a okoliu bola po podnetoch "vzkriesená" linka 16, ktorá zabezpečila kedysi hromadne požadované spojenie, ľudia však časom zabudli a odrazu si na to nespomenul nik, že v r. 2016 to bolo miestnou témou číslo 1. Dnes je hlavnou témou spojenie Kubrica - Max.
Zaujímavosťou je, že ako pri zmenách teraz, v roku 2024, tak aj pri zmenách v rokoch 2016 a 2006 prichádzalo najviac podnetov z Kubrej a Kubrice. V súčasnosti, v aktuálne zverejnenej verzii cestovných poriadkov, sa vyhovelo občanom MČ Sever tak, ako si ich poslanci na základe ich požiadaviek odhlasovali na VMČ takmer v plnom rozsahu. Teraz však iniciátori hromadných pripomienok znovu prišli s ďalšími novými požiadavkami, a nesúhlasia ani s tým, čo si sami odhlasovali.
Každá 16, ktorá končí na stanici a opačne má rovnaký odchod resp. príchod ako 6 v smere do Rybárov/z Rybárov. Ak tam bude zabezpečná nadväznosť, tak by sa dalo dostať pomerne pohodlne aj na Hasičskú.
Pôvodným zámerom bola L11 odchádzajúca z Kubrej 09 a L4 odchádzajúca 39.
L16 pôvodne vôbec nemala existovať. Zriadená bola kvôli požiadavke na zachovanie spojenia Kubrá - MAX. Neskôr, keď z Kubrej musela vypadnúť L4, dopadlo to ako dopadlo...
pracovne dni odchody z Kubrej nam.
16: 9.07, 10.07, 11.07, 12.07, 13.07
11: 9.09, 10.09, 11.09, 12.09, 13.09
to je zamer odchod za 2 minuty?
16tky ktore pojdu z Kubrice na aut.s budu na zastavke Kubra nam. stat kde? To uz fakt mohla byt nova linka trebars tak ako pisal Kvorka 26tka. A este ktomu koncia uz na stanici.
S Googlom sa už dávnejšie komunikuje. Aktuálne sú dáta MHD Trenčín vo finálnej fáze schvaľovania (reálne sú v mapách nahrané, bežným používateľom sa ešte nezobrazujú). Ak do procesu nevstúpia nepredvídané veci, verím, že o 2-3 týždne by mohla byť služba verejná.
TomoSK