Úvod

Nízkopodlažný autobus Solaris Urbino 10,5 pochádza z produkcie poľskej firmy Solaris Bus & Coach. Rad autobusov Urbino bol vyrábaný od roku 1999 v rôznych dĺžkach a niekoľkých generáciách. Štvrtá generácia autobusov Solaris Urbino s výrazne pozmeneným dizajnom bola predstavená v roku 2014 v dĺžkach 12 a 18 metrov. Najkratší zástupca štvrtej generácie, midibus Urbino 10,5, bol predstavený v roku 2016 a predstavoval náhradu pôvodne vyrábaného midibusu Urbino 10 predchádzajúcej generácie. V roku 2019 prišla na trh inovovaná verzia radu Urbino štvrtej generácie, ktorá sa vyznačovala faceliftom predného čela.

Koncom roka 2018 pribudlo do vozidlového parku SAD Prievidza prvé vozidlo tohto typu pre MHD v Prievidzi a Bojniciach. Po dobrých skúsenostiach s prvým vozidlom pokračoval nákup autobusov tohto typu aj v ďalších rokoch.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris New Urbino 10,5 PD-654GN 2018 2019 1
2. Solaris New Urbino 10,5 PD-382GY, PD-420GY, PD-516GY 2019 2019 3
3. Solaris New Urbino 10,5 PD-724HF, PD-496HG, PD-500HG, PD-502HG, PD-587HG 2020 2020 5
Spolu 2018 – 2020   9

Technické parametre

Dĺžka 10550 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3040 mm
Výška podlahy 320 mm (nástupná výška 250 mm pri použití kneelingu)
Rázvor 4450 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 23 + 1 (+ 2 sklopné sedadlá)
Počet miest na státie 57
Celkový počet miest 80 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10640 kg
Motor Cummins ISB6.7E6 280B, Euro 6, naftový 6-valec
Výkon motora 204 kW / 2100 rpm
Objem motora 6700 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1200 - 1800 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka VOITH D 854.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom, hydraulické
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak (1. séria)
Konvekta (2. séria)

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu autobusu vyrobili z nehrdzavejúcej ocele. Naftový motor umiestnili nastojato v zadnej časti. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým pohonom.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 8MU (1. séria), resp. Kiel Ideo (2. séria) s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2. K zmene typu sedadiel prišlo z dôvodu zjednodušenia ich údržby. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík, kde umiestnili aj dve sklopné sedadlá. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pre kontrolu priestorov dverí vybavili vozidlo vnútornými zrkadlami. Prídržné tyče v interiéri vyhotovili v antikorovom prevedení. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili uzamykateľnými výklopnými časťami bočných okien, jedným strešným vetrákom s elektrickým otváraním a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky.

Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB zásuviek. Vozidlo vybavili novým palubným počítačom TransData Vesna s dotykovým displejom a tlačiarňou lístkov Mikroelektronika OCC-E2D. Informovanie cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy Bustec s LED transparentami a vnútorným LCD displejom. Vozidlá dodali v žlto-čiernom nátere.

Prevádzka

Prvý Solaris Urbino v Prievidzi bol do premávky na linkách MHD zaradený 17. januára 2019. V rámci porovnávania jeho vlastností s inými typmi autobusov premával do júla 2019 prevažne na linkách 10, 15 a 90. Následne od augusta 2019 premával na linkách 3, 8, 10, 11, 40, 50 a 51.

Ďalšie tri vozidlá tohto typu boli do prevádzky uvedené v decembri 2019 a koncom novembra 2020 ich nasledovala ďalšia pätica vozidiel.

Katalóg vozidiel

PD-654GN

PD-382GY PD-420GY PD-516GY

PD-724HF PD-496HG PD-500HG PD-502HG PD-587HG

Legenda a štatistika

PD-654GNnevyradené vozidlo: 9 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.