Cisto objektivne, baterkace z druhej serie su dlhsie, takze pomer ceny sedi. To ze su to uplne vyhodene peniaze suhasim. Za jeden baterkac sme mohli mat 1,5 dlheho troliku.
Aj pri električkách je tá suma otázna. 1449 000€ za Vario LF2+ je fakt prehnaná cena.
Ale inak súhlasim, elektrobusy z prvej dodávky stáli 368 000€, novšie už cca 420 000...
Mňa by aj zaujímalo, či čistou náhodou DPMK nezmení postoj voči trolejbusom, kedže výroba v kooperácií so SORkou asi skonči(la). SOR zakúpil nejakú firmu na výrobu elektrovýzbroje, prvý prototyp už predstavili na CZECHBUS 2016 (parciálna TNB 12 kompletizovaná v DP Brno). Ale o tom silno pochybujem, nejaka buducnosť TD tu fakt nie je.
Mám dôvody si myslieť, že motiváciou pre nákup elektrobusov neboli predovšetkým eurofondy (za ne sa rovnako mohli kúpiť aj trolejbusy, keby sa chcelo) ale mimoriadne vysoký balík peňazí, ktorý dodávateľ potichu vypláca ako odmenu tým, ktorí sa o nákup pričinia. Takéto provízie za získanie zákazky sa v miestnych pomeroch platia pri každom nákupe vozidiel MHD a na svoje si prišla každá politická garnitúra, ktorá v danom čase mala vplyv. Teraz je na to výstižný výraz "naši ľudia". Lenže pri klasických typoch vozidiel je percento, ktoré sa dá "vyčleniť" obmedzené, lebo ceny su viac-menej štandardizované. Napríklad pri 18-metrovom kĺbovom autobuse alebo trolejbuse alebo pri obojsmernej električke je cenový rozsah viac-menej jasný a nedá sa veľmi manévrovať. Ceny tam stláča aj konkurencia výrobcov. Nie tak pri novinke – elektrobuse, kde relatívne "nikto nevie", či náklady na jeho výrobu tvorili 70% ceny alebo len 40% ceny. Cena vozidla zatiaľ môže byť taká, aká chce. (A že aj je...) Z tohoto vidieť, že je tam zisk, je z čoho sa zavďačovať a preto z elektrobusov potenciálne vychádza oveľa vyšší bočný príjem ako z trolejbusov. Preto (nielen iba) podľa mňa sa nielen nakúpili a prehlásili za ekologický úspech pre moderné mesto, ale je dôvod očakávať, že sa budú nakupovať ďalej nakoľko sa len bude dať.
Navonok sa všetko robí pre blaho ľudí a pre ekológiu. Je známe, koľko tie baterky cez deň (ne)vydržia a ešte nie je verejne známe, ako rýchlo baterky doslúžia koľko ton chemikálií bude treba použiť na akože "zrecyklovanie" bateriek z jedného elektrobusu. Snílkovia ulietavajú do elektromobility a pritom je to úplne nezvládnutá technológia zatiaľ. (Prevádzková výdrž, enviromnentálna záťaž, cena, dostupnosť potrebných surovín na zemeguli.) Aj to sú dôvody, pre ktoré tvrdím, že elektrobusy (elektromobily teraz ponechám bokom) sú príliš predčasný experiment a v košickej MHD nemajú čo robiť. Dá sa nájsť 10 lepších inovácií, ktoré radšej mohli Košice skúšať, keď už chceli priekopníčiť. Preto ja tvrdím, že za uprednostnením elektrobusov sú ťažké prachy, nič viac. Predstavme si, že by za elektrobusy išli 3% sumy ako "poďakovanie". Hoci si myslím, že to mohlo byť aj viac. Koľko je to €? Za koľko rokov toľko peňazí zarobíte vy?
Na tú vetu ".......bez koncepcie (lebo hurá eurofondy)".. presne len toľko napíšem, že tu sa zase prejavila tá slovenská "nenažratosť" po peniazoch. A na ostatné dôsledky seriem.
Snaha tam je, problem je v tom, ze tu sa najprv nakupilo velke mnozstvo elektrobusov bez koncepcie (lebo hurá eurofondy) a az potom sa zacalo vymyslat, kde budu jazdit - tie busy maju nizsiu kapacitu a dojazd ako bezne busy, a nedaju sa nasadit na hociktoru standardnu sluzbu, ako naftovy autobus, preto je problem ich nasadit efektivne. Niekto proste presadil nakup niecoho co vobec nezapadalo do doterajsej struktury vypravy, a teraz sa to za pochodu musi riesit takymito kompromismi..
Ano, to som mal na mysli. Kedze je vonku zima, tak sa baterky "vybijaju" rychlejsie. Oni sa vlastne ani nevybiju rychlejsie ale vdaka zime im viac klesne napatie aj ked maju este viac elektriny ako je kriticke. Kludne sa mohlo stat, ze baterky mali aj 50%. Len im velmi pokleslo napatie.
Ahoj. Ono aj keby nečítali o prevádzke batérii stále tu ide o jeden princíp, že ak by v DPMK bol aspoň JEDEN ktorému záleží na správe a chode DPMK tak by vedel aj s toho mála (kedže niet peňazí) urobiť a systémovo naplánovať dopravu aby všetky busy alebo tram boli využité. Úbohé vedenie.
23ka sa vracia z letiska na stanicu najskôr o 14:30, takže času bolo dosť ešte, a na jednej z najvyťaženejších nosných liniek s prázdninovým trápnym 20 min intervalom vynechať spoj je drzosť....
Ano, len tie 3 či 4 extra klbove zalohy ešte v čase keď ta 10tka vypadla nemali čas nástupu, tá druhá vec je, že tie chvíľkové zálohy celú službu nepotiahnu, ak nepríde vodič do Bčka. Hoci v tom prvom prípade išlo o poruchu.
zalohy su a prave v tomto case mas okrem tych beznych dalsie 3 ci 4 extra klbove zalohy (ktore cakaju v garazi namiesto nevypravovanych spojov na 23)... takze problem bol asi inde nez ze nemali co poslat
Nie je. Problem je skôr v tom, že asi tam nemali čo poslať. Veď poobede išla do Bčka nejakej 10tky krátka zaloha lebo neboli vodiči, takže si myslim, že v takomto čase očakavať zalohu je ako čakať, že na 71tke príde trolejbus.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
tbus