Pre tych co nemaju pristup ku sprave
NEVERÍ VO VINU KOLEGYNE. VIDELA STOPY PO BRZDENÍ. ZNALEC ANI POLÍCIA NIE
Pred 37 rokmi ukončila tragická havária električky č. 6 životnú púť deviatim ľuďom a mnohým z vyše 200 cestujúcich ju navždy poznačila. Prežité traumy sa ukrývali v hlbokej intimite rodín. Až po roku 1989 sa v médiách oživovali spomienky na hrôzu emotívnymi výpoveďami účastníkov aj najbližších obetí. Objavili sa aj vyjadrenia vtedajších kompetentných, ktorí neustále pripomínali fatálne zlyhanie vodičky. Za celý ten čas sa neobjavil nikto, kto by verejne prehovoril za ňu. Ona nemohla. Marta Lileková odišla z tohto sveta krátko po prevoze do nemocnice aj s pečaťou vinná. Až teraz...
KOŠICE. Havária električky smrti č. 6 je najväčšia tragédia v dejinách mestskej hromadnej dopravy v Košiciach. Stala sa ráno pred ôsmou hodinou 30. októbra 1978. Súprava vozňov 229 a 298 pri schádzaní z kopca od novej nemocnice k Amfiteátru nabrala veľkú rýchlosť, prešla popri zastávke, v pravotočivej zákrute za ňou sa vykoľajila, prvý vozeň sa prevrátil na ľavý bok, prešla cez cestu a zastavili ju až stromy. Tam sa prevrátil aj zadný vozeň. Zo záverov policajného vyšetrovania vyplynulo, že vinníčka tejto hrôzostrašnej nehody bola vodička ‑ 26‑ročná Marta Lileková. Seba i ďalších ôsmich cestujúcich mala pripraviť o život "nepremysleným konaním a nesprávnou technikou jazdy".
Chce očistiť meno kolegyne
Pani Marie Guziová v tom čase v pracovala v dopravnom podniku ako vodička električky. Len nedávno si zaobstarala počítač. Na internete natrafila aj na článok Korzára z roku 2008 pri príležitosti 30. výročia tejto tragédie. Oživilo to jej smutné spomienky. "Ja som bola vodička električky, ktorá išla za električkou smrti. Chcem očistiť meno kolegyne, ktorá zahynula tesne pred svadbou," napísala nám. Aj po tých dlhých rokoch ju stále trápia obvinenia, že Marta nijako nereagovala a zapríčinila nehodu. Neverí, že bola vinná. A to napriek tomu, že z oficiálnych dokumentov vyplýva pravý opak.
Polícia: Vinníčkou je vodička
V uznesení polície o zastavení trestného stíhania pre smrť vinníčky z 27. decembra 1978 sa píše: "Podľa výpovedí ľudí z električky vodička pri schádzaní kopcom nechala plne zaťaženú električku dosiahnuť maximálnu rýchlosť, neskoro reagovala na vzniknutú situáciu a keď zistila, čo sa deje, konala nepremyslene. Používala nesprávnu techniku jazdy, stláčala vypínače, ktoré na zastavenie vozidla neboli dôležité a neupozornila cestujúcich ani na možnosť použitia záchrannej brzdy. V dôsledku jej konania dosiahla súprava rýchlosť 77,5 ‑ 85,9 km/h a prevrátila sa." Pri skúške bŕzd bolo podľa uznesenia dokázané, že na vozni 229 účinkovali minimálne tri zo štyroch brzdných elektromagnetov, že v čase nehody fungovali minimálne dve z troch bŕzd a pri správnom spôsobe brzdenia sa vykoľajeniu dalo zabrániť.
Znalec: Nebrzdila
V médiách si súdny znalec Alojz Taraba zaspomínal, ako za ním prišiel major z polície, že nehoda je jasná, lebo na koľajniciach bolo vidno stopy, že vodička brzdila. Taraba to spochybnil, ryhy na koľajniciach pripísal kolesám, ktoré v zákrute prekĺzavajú, lebo jedna z koľajníc opisuje menší oblúk ako druhá. V depe brzdy skontroloval ešte v ten deň. Elektrodynamická sa odskúšať nedala pre zzdeformovanosť prvého vozňa 229. Tri elektromagnety koľajnicovej brzdy boli pri skúške pomocou stykačov v poriadku, štvrtý mal odtrhnuté prívody ovládacieho prúdu. V správe sa uvádza, že bubnová čeľusťová brzda zabrzďovala aj odbrzďovala. Bolo teda "preukázané, že dve z troch jestvujúcich bŕzd boli v riadnom technickom stave a boli schopné oba vozne ubrzdiť pri riadnej činnosti vodičky". Podľa Tarabu by aj samotné koľajnicové elektromagnetické brzdy dokázali zabrzdiť rozbehnutú súpravu. Vyslovil hypotézu, že keď električka z kopca naberala rýchlosť, vodička namiesto brzdového pedála šliapla na ten, ktorým uviedla do chodu motory a tým ešte zvýšila rýchlosť. Zrejme si potom v panike poplietla aj tlačidlá a namiesto tlačidla na koľajnicovú brzdu stlačila to na dvere, ktoré sa údajne aj otvorili.
Guziová: Brzdila!
S Tarabovým tvrdením že Lileková nebrzdila, Guziová nesúhlasí. Označila ho za nezmysel. "Keď som schádzala električkou z kopca k Amfiteátru, až v kabíne som cítila typický pach spáleného kovu, ako brzdila koľajnicovými brzdami. To bolo ešte na kopci v mieste, kde sa preskúšavali brzdy. Takže nie je pravda, že vôbec nereagovala. Ona tie koľajnicové brzdy zhodila," zdôraznila. Podľa nej tasi preto, lebo na kopci pri skúške čelusťových bŕzd zistila, že nefungujú a mala asi aj problém so stykačmi, ktoré urobili električku neovládateľnou. "Takéto problémy sme mávali pravidelne," spomína Guziová. To, že sa nepodarilo ani koľajnicovými brzdami súpravu zastaviť, si vysvetľuje preťažením množstvom ľudí a v tej chvíli už veľmi zrýchľovala. Dodala, že osobne si stopy po brzdení išla hneď aj pozrieť. "Koľajnice boli v tých miestach oleštené a spálené. Keď som zišla dole, prišiel ku mne policajt. A spýtal sa ma, či ona vôbec brzdila. Povedala som mu, nech sa ide pozrieť na kopec a či cíti, ako smrdí spálený kov."
O brzdách sa šepkalo
Práve o nefungujúcich brzdách sa šepkalo hneď po tragédii. Údajne to Lileková hlásila aj na dispečing, ale vraj jej povedali, nech urobí ešte jeden okruh a potom nech príde do vozovne. Vtedajší riaditeľ košického dopravného podniku Igor Reiprich označil v roku 2008 pre Korzár špekulácie okolo zlyhania bŕzd za fámy. "Keby poruchu oznámila, bolo by to v zápise," poznamenal vtedy. Argumentoval tiež policajnou správou a protokolom Inšpektorátu bezpečnosti práce, kde sa o smrteľnom pracovnom úraze píše, že sa nezistilo zo strany organizácie porušenie žiadnych bezpečnostných predpisov. V tom istom článku ako Reiprich si na osudné okamihy zaspomínal aj jeden cestujúci. "Mám dojem, že vodička, stál som neďaleko nej, začala kričať, aby sme sa držali, lebo jej nefungujú brzdy," uviedol pán Tibor. Guziová tvrdí, že pred tragédiou mala aj ona niekoľkokrát problém so stykačom, ktorý sa 'lepil` (jazýček sa pripečie/prilepí ku kontaktu) a potom brzdový pedál nereagoval.. "Mne sa to, chvalabohu, nestalo pri jazde z kopca, len na rovine. V dielni sme sa sťažovali, že nám to nebrzdí. Uisťovali nás, že keď prejdeme cez výhybky, tak sa to pri tom natriasaní 'odlepí`. Čo keď sa 'odlepil` tiež pri vykoľajení, a tak sa už stopy po tom pri vyšetrovaní nájsť nemohli?" Doplnila, že vodiči električiek mali v tých časoch "negatívne skúsenosti s údržbou vozov. Jazdili sme aj so súpravami, ktoré neboli celkom v poriadku".
Nikdy nesvedčila
"Je zaujímavé, že mňa ako svedka nikdy nevyhľadali. V podniku som ešte nejaký čas pracovala a štyri roky nato sme sa s rodinou odsťahovali na Moravu." Nikdy jej však z pamäti nevymizne pohľad na Martu s "urvanou nohou". "Bol to šok. Hneď nato ma poslali k doktorovi. Dostávala som upokojujúce injekcie a skončila som na 'maródke`," ukončila pani Guziová svoje spomienky. Čo sa v tých osudných okamihoch pár dní pred "dušičkami" naozaj stalo, sa už nespochybniteľne nikdy nedozvieme. Vyvrátiť alebo potvrdiť oficiálne výsledky vyšetrovania nie je možné, lebo polícia v roku 1989 všetky dokumenty s dôkazmi skartovala... PETER JABRIK
foto:
Vodička Marta Lileková Haváriu električky sama neprežila.
NEVERÍ VO VINU KOLEGYNE. VIDELA STOPY PO BRZDENÍ. ZNALEC ANI POLÍCIA NIE
Pred 37 rokmi ukončila tragická havária električky č. 6 životnú púť deviatim ľuďom a mnohým z vyše 200 cestujúcich ju navždy poznačila. Prežité traumy sa ukrývali v hlbokej intimite rodín. Až po roku 1989 sa v médiách oživovali spomienky na hrôzu emotívnymi výpoveďami účastníkov aj najbližších obetí. Objavili sa aj vyjadrenia vtedajších kompetentných, ktorí neustále pripomínali fatálne zlyhanie vodičky. Za celý ten čas sa neobjavil nikto, kto by verejne prehovoril za ňu. Ona nemohla. Marta Lileková odišla z tohto sveta krátko po prevoze do nemocnice aj s pečaťou vinná. Až teraz...
KOŠICE. Havária električky smrti č. 6 je najväčšia tragédia v dejinách mestskej hromadnej dopravy v Košiciach. Stala sa ráno pred ôsmou hodinou 30. októbra 1978. Súprava vozňov 229 a 298 pri schádzaní z kopca od novej nemocnice k Amfiteátru nabrala veľkú rýchlosť, prešla popri zastávke, v pravotočivej zákrute za ňou sa vykoľajila, prvý vozeň sa prevrátil na ľavý bok, prešla cez cestu a zastavili ju až stromy. Tam sa prevrátil aj zadný vozeň. Zo záverov policajného vyšetrovania vyplynulo, že vinníčka tejto hrôzostrašnej nehody bola vodička ‑ 26‑ročná Marta Lileková. Seba i ďalších ôsmich cestujúcich mala pripraviť o život "nepremysleným konaním a nesprávnou technikou jazdy".
Chce očistiť meno kolegyne
Pani Marie Guziová v tom čase v pracovala v dopravnom podniku ako vodička električky. Len nedávno si zaobstarala počítač. Na internete natrafila aj na článok Korzára z roku 2008 pri príležitosti 30. výročia tejto tragédie. Oživilo to jej smutné spomienky. "Ja som bola vodička električky, ktorá išla za električkou smrti. Chcem očistiť meno kolegyne, ktorá zahynula tesne pred svadbou," napísala nám. Aj po tých dlhých rokoch ju stále trápia obvinenia, že Marta nijako nereagovala a zapríčinila nehodu. Neverí, že bola vinná. A to napriek tomu, že z oficiálnych dokumentov vyplýva pravý opak.
Polícia: Vinníčkou je vodička
V uznesení polície o zastavení trestného stíhania pre smrť vinníčky z 27. decembra 1978 sa píše: "Podľa výpovedí ľudí z električky vodička pri schádzaní kopcom nechala plne zaťaženú električku dosiahnuť maximálnu rýchlosť, neskoro reagovala na vzniknutú situáciu a keď zistila, čo sa deje, konala nepremyslene. Používala nesprávnu techniku jazdy, stláčala vypínače, ktoré na zastavenie vozidla neboli dôležité a neupozornila cestujúcich ani na možnosť použitia záchrannej brzdy. V dôsledku jej konania dosiahla súprava rýchlosť 77,5 ‑ 85,9 km/h a prevrátila sa." Pri skúške bŕzd bolo podľa uznesenia dokázané, že na vozni 229 účinkovali minimálne tri zo štyroch brzdných elektromagnetov, že v čase nehody fungovali minimálne dve z troch bŕzd a pri správnom spôsobe brzdenia sa vykoľajeniu dalo zabrániť.
Znalec: Nebrzdila
V médiách si súdny znalec Alojz Taraba zaspomínal, ako za ním prišiel major z polície, že nehoda je jasná, lebo na koľajniciach bolo vidno stopy, že vodička brzdila. Taraba to spochybnil, ryhy na koľajniciach pripísal kolesám, ktoré v zákrute prekĺzavajú, lebo jedna z koľajníc opisuje menší oblúk ako druhá. V depe brzdy skontroloval ešte v ten deň. Elektrodynamická sa odskúšať nedala pre zzdeformovanosť prvého vozňa 229. Tri elektromagnety koľajnicovej brzdy boli pri skúške pomocou stykačov v poriadku, štvrtý mal odtrhnuté prívody ovládacieho prúdu. V správe sa uvádza, že bubnová čeľusťová brzda zabrzďovala aj odbrzďovala. Bolo teda "preukázané, že dve z troch jestvujúcich bŕzd boli v riadnom technickom stave a boli schopné oba vozne ubrzdiť pri riadnej činnosti vodičky". Podľa Tarabu by aj samotné koľajnicové elektromagnetické brzdy dokázali zabrzdiť rozbehnutú súpravu. Vyslovil hypotézu, že keď električka z kopca naberala rýchlosť, vodička namiesto brzdového pedála šliapla na ten, ktorým uviedla do chodu motory a tým ešte zvýšila rýchlosť. Zrejme si potom v panike poplietla aj tlačidlá a namiesto tlačidla na koľajnicovú brzdu stlačila to na dvere, ktoré sa údajne aj otvorili.
Guziová: Brzdila!
S Tarabovým tvrdením že Lileková nebrzdila, Guziová nesúhlasí. Označila ho za nezmysel. "Keď som schádzala električkou z kopca k Amfiteátru, až v kabíne som cítila typický pach spáleného kovu, ako brzdila koľajnicovými brzdami. To bolo ešte na kopci v mieste, kde sa preskúšavali brzdy. Takže nie je pravda, že vôbec nereagovala. Ona tie koľajnicové brzdy zhodila," zdôraznila. Podľa nej tasi preto, lebo na kopci pri skúške čelusťových bŕzd zistila, že nefungujú a mala asi aj problém so stykačmi, ktoré urobili električku neovládateľnou. "Takéto problémy sme mávali pravidelne," spomína Guziová. To, že sa nepodarilo ani koľajnicovými brzdami súpravu zastaviť, si vysvetľuje preťažením množstvom ľudí a v tej chvíli už veľmi zrýchľovala. Dodala, že osobne si stopy po brzdení išla hneď aj pozrieť. "Koľajnice boli v tých miestach oleštené a spálené. Keď som zišla dole, prišiel ku mne policajt. A spýtal sa ma, či ona vôbec brzdila. Povedala som mu, nech sa ide pozrieť na kopec a či cíti, ako smrdí spálený kov."
O brzdách sa šepkalo
Práve o nefungujúcich brzdách sa šepkalo hneď po tragédii. Údajne to Lileková hlásila aj na dispečing, ale vraj jej povedali, nech urobí ešte jeden okruh a potom nech príde do vozovne. Vtedajší riaditeľ košického dopravného podniku Igor Reiprich označil v roku 2008 pre Korzár špekulácie okolo zlyhania bŕzd za fámy. "Keby poruchu oznámila, bolo by to v zápise," poznamenal vtedy. Argumentoval tiež policajnou správou a protokolom Inšpektorátu bezpečnosti práce, kde sa o smrteľnom pracovnom úraze píše, že sa nezistilo zo strany organizácie porušenie žiadnych bezpečnostných predpisov. V tom istom článku ako Reiprich si na osudné okamihy zaspomínal aj jeden cestujúci. "Mám dojem, že vodička, stál som neďaleko nej, začala kričať, aby sme sa držali, lebo jej nefungujú brzdy," uviedol pán Tibor. Guziová tvrdí, že pred tragédiou mala aj ona niekoľkokrát problém so stykačom, ktorý sa 'lepil` (jazýček sa pripečie/prilepí ku kontaktu) a potom brzdový pedál nereagoval.. "Mne sa to, chvalabohu, nestalo pri jazde z kopca, len na rovine. V dielni sme sa sťažovali, že nám to nebrzdí. Uisťovali nás, že keď prejdeme cez výhybky, tak sa to pri tom natriasaní 'odlepí`. Čo keď sa 'odlepil` tiež pri vykoľajení, a tak sa už stopy po tom pri vyšetrovaní nájsť nemohli?" Doplnila, že vodiči električiek mali v tých časoch "negatívne skúsenosti s údržbou vozov. Jazdili sme aj so súpravami, ktoré neboli celkom v poriadku".
Nikdy nesvedčila
"Je zaujímavé, že mňa ako svedka nikdy nevyhľadali. V podniku som ešte nejaký čas pracovala a štyri roky nato sme sa s rodinou odsťahovali na Moravu." Nikdy jej však z pamäti nevymizne pohľad na Martu s "urvanou nohou". "Bol to šok. Hneď nato ma poslali k doktorovi. Dostávala som upokojujúce injekcie a skončila som na 'maródke`," ukončila pani Guziová svoje spomienky. Čo sa v tých osudných okamihoch pár dní pred "dušičkami" naozaj stalo, sa už nespochybniteľne nikdy nedozvieme. Vyvrátiť alebo potvrdiť oficiálne výsledky vyšetrovania nie je možné, lebo polícia v roku 1989 všetky dokumenty s dôkazmi skartovala... PETER JABRIK
foto:
Vodička Marta Lileková Haváriu električky sama neprežila.
S499.1023