Reply on: TA #59023:
K bodu 2: Tých x ľudí asi v prvom rade napadlo, že za volantom onoho autobusu nebude sedieť idiot.
K bodu 1: Keďže dvíhať ruku je hanba a len tak stáť a zbytočne zastavovať tiež nie je ono, navrhujem doplniť do PP nový košický bod. "Cestujúci, ktorý stojí v zastávke na znamenie a nechce nastúpiť do vozidla, je povinný včas sa otočiť k vozidlu chrbtom." ?
Vladimír
Ja som sa dokonca stretol aj s takým názorom jedného prešovského vodiča, že po spomínanej zmene sa mu jazdí lepšie. Ako povedal, kým sa mal orientovať podľa mávania, vždy musel kŕčovito sledovať človeka či zamáva alebo nezamáva, či nezamáva v poslednej chvíli a pod., a samozrejme vždy v strese či nebude problém. Pochvaľoval si, že po novom, keď už z diaľky vidí na zastávke človeka, jednoducho hodí blinker, brzdí a zastavuje - ak človeka nevidí, tak jednoducho nezastavuje.
A v tom kus pravdy je. Cestujúci, ktorý dáva znamenie zvnútra, má na podanie znamenia celý medzizastávkový úsek (priemerne 500 metrov alebo 1 minútu). Ale cestujúci, ktorý dáva znamenie zvonka, má na reakciu len čas medzi okamihom, kedy autobus zbadá a okamihom, kedy ešte autobus k zastávke nedorazil. Väčšinou ide rádovo o sekundy. A to na zastávkach, odkiaľ premávajú linky rôznym smerom, sa musí za tento čas ešte stihnúť rozhodnúť, či práve tento autobus chce alebo nechce stopnúť. Rovnako aj vodič, pokiaľ práve nehovoríme o prípade, kedy cestujúci zvoní na poslednú chvíľu, vie o úmysle vystupujúceho cestujúceho zvyčajne skôr a môže tomu prispôsobiť jazdu. Na pochopenie úmyslov nastupujúceho cestujúceho je potrebná väčšia sústredenosť a potreba predvídania a pohotovej reakcie.
A práve s týmto majú cestujúci problémy! A podľa mňa sú objektívne, nejde tu o pohodlnosť.
Môj názor