Reply on: Viko #86209:
Nie som konkrétny odborník, ale uvedomujem si tieto veci, pre ktoré by mali byť nabíjačky lacnejšie: (Či naozaj sú, je na konci príspevku.)Stacionárna nabíjačka (či už do zásuvky alebo z trolejí) má pripojené len jedno vozidlo v čase a prípadne komunikuje s jeho BMS (battery management system), ktorý majú dneska už aj kolobežky. V podstate na druhom konci má len "baterku" (a riadiacu elektroniku jej nabíjania) a v tomto zmysle na ňu netreba technológiu meniarne. Nemusí príliš riešiť ani veci ako kolísanie napätia a poruchy v sieti – nabíjaniu tej baterky to nevadí. Preto nabíjačka môže byť technologicky buď celkom "blbá" alebo mať v sebe pokročilejšiu elektroniku, ktorá sa však v celosvetovom meradle masovo predáva po tisícoch kusov (miestny "dodávateľ" na ňu dá svoju skriňu a objedná lokalizáciu softvéru z Činštiny, v lepšom prípade z Angličtiny). Z pohľadu projektovania je nabíjačka typizovaná "krabica", ktorá sa pripojí na (novo privedený) kábel a priskrutkuje na betónový základ, uzemní sa. Ďalej sa upravia nejaké parametre v nastaveniach. Pri potrebe výmeny, ak už náhradný diel nie je k dispozícii, kúpi sa nejaká kompatibilná nabíjačka a výstupná časť, ktorá ide k vozidlu, prípadne zostane a prispôsobí sa. (Poznám z CNG plničiek, keď tam idú nové kompresory alebo ešte častejšie nové stojany. (Zmena uchytení, prerúrkovanie, prekáblovanie.) A to samozrejme CNG už je rádovo náročnejšia vec, bližšie k úrovni meniarne a posúva nás k pohľadu na meniareň. Tá potrebuje seriózny projekt. Množstvo vozidiel na trati, oveľa väčší odber, silne premenlivý výkon (raz 6 vozidiel, inokedy 1 vozidlo). Ten výkon už robí viac blokov a nie vždy treba všetky. Teda treba tam riadenie a synchronizáciu. Možnosť individuálnej odstávky a rebalansovania medzi ostatné. Chladenie. Tony zariadení v hlavnej sále (vyhotovenie podláh) a stabilné pracovné teploty a vlhkosti. Základné dispozičné miestnosti. Vyvedenie na centrálny dispečing a diaľkové ovládanie. Cykly servisu a údržby. Všeobecný elektrikár nestačí, zamestnanci musia poznať technológiu a softvér. Nemusí vždy stačiť napojiť ju na sieť z najbližšieho transformátora na stĺpe. Správa budov, investície do sekundárnych častí (stav strechy, stav vodovodu a kanalizácie a pod.). Sú to vlastne všetko samozrejmosti, ale je vidieť, že koľko z toho nabíjačka nemusí riešiť buď vôbec, alebo to rieši oveľa jednoduchšie (rebrovaný chladič pre menovitý výkon, ventilátor, pre istotu zdvojený snímač teploty napojený na riadiaci softvér a chladenie je vyriešené...). Preto si dovoľujem odhadnúť, že je tam obrovský priestor pre cenový rozdiel a to napriek tomu, že nabíjačky môžu byť pre svoju novotu ponúkané súťažiacimi ako skutočne predražené (oproti tomu, koľko budú s rovnakými parametrami stáť o ďalších 5 rokov).
cybernetic-e