Hej lebo ked postavis novu trať, ďalšie naklady neporastu.. pan teoretik. Ano z iného sa platí obnova a z iného údržba. Ale ked potrebujes o 6 ďalších busov viac, lebo dalsia linka, tak náklady sa zvýšia, takisto platí pre metro alebo tram
A cena benzínu je celý rok rovnaká? Ako hovorím, tie zmeny každý rok su nezmysel, jedine žeby DPMK zrazu turbo rýchlo začal meniť MHD k lepšiemu. Ale to sa nestane, o tie centy sa bežne rozpočet prekročí, ak je vyššia cena nafty.
Ked sa do automatov dala jedna krabicka ktora cita z karty a zaroven tuto info spracuva a odosle tak tato krabicka ma certifikat. V palubaku uz nastroje na citanie z kariet mas a odoslat ich odosles uz existujucim pripojenim. V tom je rozdiel.
Este mi napadlo, ze vlastne nase citacky same o sebe asi nezvladnu vobec nacitat platobne karty. Teda asi aj s tym bude problem.
To o certifikácii je v zásadnom rozpore s realitou. Inak by nestačilo v Prahe/Bratislave/Prešove doplniť automaty na predaj CL o modul čítačky platobných kariet a museli by sa vymeniť celé automaty, aby mohli byť certifikované ako celok.
To o nedostatočnom výkone označovačov znie realistickejšie.
Nefilozofuj o Mníchove, keď o ňom nič nevieš. Rekonštrukcie a novostavby sú platené z úplne iného balíka, ako je vybraté cestovné. Cestovné sa zvyšuje preto, že inflácia sa vzťahuje aj na tú časť prevádzkových nákladov, ktoré hradí cestujúci.
Platbu ale neriesi palubak (alebo teda aspon by nemusel ak by sa to tak spravilo), okrem nejakej synchronizacie dat. Okrem nejakeho stiahnutia aktualizacii SW a dat (+ vecerneho odoslania uzavierky) by vsetko tykajuce sa platieb mohlo bezat priamo v OCL.
Nicmenej, tie palubaky su uz dost stare a mozno by im neuskodil upgrade. A pripadne to ponat ako prilezitost na vykopnutie EmTrestu.
Zdraženie prinajmenšom kompenzuje infláciu a súvisiace rastúce ceny, ak by sa aj nič nestavalo. Ani liter benzínu po zdražení nedostanete zrazu väčší, ako protihodnotu za jeho zdraženie. Tiež pochybujem, že zvýšenie cien lístkov zafinancuje akúkoľvek väčšiu dopravnú stavbu – tie sa financujú celkom inak.
(Ak niekomu odpovedáte, robte to cez ikonu vpravo (na to tam je) inak býva nejasné, na koho reagujete a tiež sa nevytvára očakávané stromové zobrazenie príspevkov.)
Su to len moje dohady. Nepoznam presne parametre palubakov. Z toho co mi je zname, nemaju dostatocny vykon. Kreditky pouzivaju omnoho narocnejsie sifrovanie. Ked si zoberies, ze naraz dokaze 5 ludi platit v buse kreditkov, treba vykonny system. Druha vec je, certifikat. Zariadenia sa certifikuju ako celok. Teda ak krabicka teraz nema certifikaciu na platbu kartami, uprava SW nepomoze a aj keby to zvladala, nemoze byt pouzita.
Neviem, aka je tvoja skúsenosť, ale mne sa bežne stáva pri tých par návštevách v KE, ze oznacovac bud nefunguje alebo si úspešne kúpim lístok na druhý ci tretí pokus. Takto si funkčné oznacovace nepredstavujem a verím tomu, ze pri oslovení by to mohla čiastočne zatiahnuť aj banka, napr reklamou na tých oznacovacoch.
V Mníchove sa väčšinou zdražuje, pretože sa o tých xy% nezvýši dotácia na MHD alebo treba zaplatiť nejakú novostavbu/ reko linky metra. Problém v Košiciach vidím ten, ze aj po zdražení nebude hustejší interval, ani vyradené autobusy s vekom a la Solaris 350x, len to, ze budú jazdiť policajti a budu sa tepovat sedačky. Co by nemuselo byť, ak by v busoch bola koženka a v tram plastové sedačky. Na týchto veciach vieme ušetriť nejaké peniaze napriek pociatocnej investícií
Asi to bol príspevok pre mňa, tak skúsim odpovedať:
Podstata debaty je o plynulom zdražovaní lístkov namiesto zdražovania raz za 5-7 rokov skokom, ktoré je pre bežných ľudí oveľa viac zaťažujúce. Ukážka z Mníchova je bližšia tomu plynulému zdražovaniu. Oni si možno určili, že treba zdražovať vždy pri potrebe ďalších 10 centov, ja navrhujem zdražovať o menej, ale zase pravidelne, najlepšie každoročne. Ale tento rozdiel v modeli plynulého zdražovania je iba detail oproti tomu, aký je súčasný stav, ktorý napokon túto debatu aj vyvolal.
Platba kartou v MHD znamena vymenu vsetkych stikacov a hlavne vymenu palubaku. To su €€ navyse. Ved si pamatame ake to bolo, ked sa upgradovali jednotky.
Máš pocit, že zvyšujú každý rok, lebo ja tam vidím dosť veľké medzery. Teda mimo tých, kedy sa mesto nedohodlo na zvýšení dotácie=> zaplatia to užívatelia.
Zaujímavé, ze dopravcovi pomôžu tri centy, ale rozdiel medzi elektronickým a papierovým ma narast zo 6 na 12.
Nebolo by efektívnejšie rovno predávať lístky v spojoch MHD cez oznacovace pomocou platobných kariet?
Ostatok aj tak jazdí na rôzne iné karty (ISIC,eurobus..)
Áno, rozdiel cien musí byť... a to aj preto, že dopravca má papierovými lístkami ďalšie náklady: výroba, predaj (distribúcia lístkov, prípadné vlastné aj predajné miesta a pracovníci na nich, prevody platieb, reporting, ...), ďalej provízia predajcom tretích strán a určite som ešte niečo zabudol.
Ale to sa rieši veľmi jednoducho: papierový lístok sa urobí drahší od elektronického vždy aspoň o X centov (to sú tie náklady), napríklad pre X=4 centy:
S499.1023