Z Ťahanoviec na Furču cez VSS? Sorry, ale normálnemu človeku toto napadnúť nemôže...
Linky cez celé mesto nemusia byť v zásade zlé riešenie. Ide práve o to pokrývanie jednotlivých úsekov linky. Pri vhodnom trasovaní to môže mať celkom pozitívny prínos v tom, že sa zredukuje počet potrebných vozidiel (a teda aj šoférov).
Na linku 54 mám tiež názor že linka cez celé mesto je oničom. Úseky možno pokrýva dobre, ale lepšie by bolo ju nejak rozdeliť ako kedysi 34. Kto z KVP pôjde na furču tou linkou, alebo kto z ťahanoviec na železníky? Väčšinou tam sú cestujúci v úsekoch THC-Furča- Opátske alebo Jazero-Železníky- Terasa a Terasa-KVP. Tým že ide cez celé mesto a hlavne v špičke môže nachytať pekné meškanie a pri jej intervale to nie je najšťastnejšie. Známa chodila z thc po dcerku do škôlky na furči a niekedy dostal bus na vss meškanie aj 30 minút, a tak čakaj a rozmýšľaj či príde,či použiť prestup pri tescu alebo čo. A to nebolo že raz za čas,ale pravidelne. Možno teraz to je iné, no aj tak si myslím že rozdelenie linky na polovicu by jej možno prospelo.
Vojdu sa vobec na SN za sebou 2KbN? Pri pohlade na stav tamojsich CP na oznacnikoch by zaplakal asi kazdy normalny clovek, ta cervena farba na nich bol pokus DPMK alebo nejakeho umelca? Mne sa paci ten brnensky styl, ze viacere zastavky na znamenie medzi 20 a 5 rano. Napriklad 71+72 by som urcite nechal odbocit na tram trat pri SA a pomocou semaforu vyuzil preferenciu s navratom na cestu, este nemalovat zlty priestor v krizovatke a osviezit vodicom, co znamena. Spicka v Kosiciach trva urcite viac ako hodku a pol, ale suhlasim, ze tu MHD dost zabijaju intervaly, pamatam na 36, ta snad mala 15 minut interval, takze kto nechcel riskovat 7:20 spoj musel bud uz 7:05 alebo 6:50 cestovat. Taka Diamantova by sa mohla vratit na znamenie, ale inak mi nepride extra linka 71/72 pretazena, ku Galerii su to dve zastavky, to zas nie je tak dlha cesta, horsie je potom ist 72 a slapat hore KVP, co zase nerobi vela ludi. Co sa tyka Prahy, nie je pravda, ze na vsetky linky sa chodi bez pozerania na CP, to plati pre 9,22 vsetky linky metra rano a par dalsich spojov, ale moze sa stat, ze clovek potom skysne na zastavke aj 6 minut, nez sa dovali vlacik liniek k metru. Tu sa celkom dari dispecersky otacat autobusy po trase, kedy sa pockaju 2 busy rovnakej linky a ten druhy skonci na nacestnej zastavke, kde sa ho da otocit na opacny smer
Myslím, že viac ako expresné linky by sme potrebovali konečne zapnúť a nastaviť preferenciu ED najmä na Terase. Zariadenia na tu už máme, takže by si to nevyžadovalo tak veľké investície. Tak isto by sa nemuseli zvyšovať ani vozkm. A snáď pri nejakom rozumnom nastavení (napríklad voľno pre briku na 6 sekúnd, následné pokračovanie v programe kde bol prerušený) by to nemuselo znamenať ani veľké zdržanie pre IAD. Cesta električkou pri zapnutých semafóroch cca 10-11 minút, pričom pri vypnutých semafóroch cez víkend trvá táto cesta okolo 6 minút.
Načo by nam boli dalsie expresne linky? nepotrebujueme ich skor je potreba poslinit intervaly na existujucich linkach a všetky menej vyuzivane zastavky aby boli na znamenie to uplne postaci.
No, v idealnom pripade ano. Ale iba za velmi urcitych okolnosti. Kilometrov naviac nie je, a ked si mas vybrat, ci pojdes 71/72 v aktualnom intervale alebo o pol hodinu pojde dajaky spoj ktory tam pojde o minutu skor tak cim pojdes?
Jednoducho stale je vyhodnejsie tie vozy dat na aktualne linky a dane linky zrychlit inak ako tym, ze budu vynechavat zastavky. A to dokonca v konecnom dosledku moze usetrit vozkm.
Ako je spomenuté nižšie - keď bude pokrytie také, že všade budeš mať spoj takmer okamžite dostupný a sieť bude vyťažená, potom môžeš premýšľať o nejakom "bajpase" na extrémne vyťažených prúdoch v podobe expresnej linky so zastávkami na začiatku a na konci trasy.
Lenže v Košiciach, kde ranná špička má na linkách trvanie hodinu a pol v podobe náhodne vygenerovaných intervalov, toto nehrozí. Malo by sa to kompletne prekopať, zvýšiť dostupnosť verejnej dopravy, čo najviac eliminovať čakanie (cestujúci si nemá cestu prispôsobovať spojom). A keď potom bude polovica Ťahanoviec jazdiť MHD, môžeš premýšľať, že zavedieš linku, ktorá prejde Ťahanovcami a ďalšiu zastávku bude mať až na Palackého.
Vyrábaš tu zo Staničného námestia rovnakú mantru, ako niektorí jedinci svojho času z Námestia osloboditeľov (každá správna linka tam predsa musí chodiť, ideálne dokonca končiť). Som inak zvedavý, kde tam chceš upratať toľko končiacich busov a ešte nedajbože ak ti tam niekde vyjde povinná prestávka pre vodiča...
Linka 18 pokrýva vetvu z Ťahanoviec smerom na TU. Doporúčam sa povoziť ráno počas semestra, prípadne bežného školského roku (Obchodná akadémia). Osobne nie som nadšený zo symbiózy 18+55, radšej by som tam videl jednu serióznu linku s klbákmi a teda pokiaľ máme preklad 71+72 ráno v špičke každých 5 minút, tak je asi jasné, z ktorého sídliska by to malo vychádzať. Alebo ešte lepšie, zrealizovať električku z Ťahanoviec tak, ako s ňou počíta jeden z variantov nového ÚP - teda po Hlinkovej až na Komenského. Potom sa dá baviť o pretrasovaní/skrátení dvojlinčia 18+55. Ono pri troche zdravého rozumu počas projektovania reko tratí nemusela trvať cesta z KVP na Furču linkou 71 33 minút, ako je tomu dnes (oproti 27 minútam v prípade 55) a nejaká 55ka by ani nemusela existovať.
No a linka 54. Rád by som počul vysvetlenie, prečo toto považuješ za linku odvšadiaľ-všade. Práveže ide o približovaciu linku v špičke, a to v pomerne slabých vetvách, ktoré si nevyžadujú do nich napumpovať nejaké super intervaly. Školáci čo chodia z Ťahanoviec na Furču, sú vybavení, takisto školáci s Furče, ŤHC, Jazera na Gymnázium Opatovská. Dochádzajúci z Jazera/KVP niekam na Železníky alebo gymnázium na Alejovej to tiež vedia využiť, ostatní sa tam dostanú rýchlejšie s prestupom v centre. Vôbec by som túto linku nezatracoval. Čo je jej problém, že po výlukach sa tam akosi zázračne nevrátili klbáky na všetky poradia. To ich požrala čierna diera či čo?
A nebolo by atraktívne práve pre autičkárov, že sa rýchlo dostanú z centra domov bez zbytočného zastavovania za každým rohom? Napríklad cesta z NO na KVP je pojazdná sardirkáreň, keďže kvanta ľudí idú len po Galériu. Logicky teda, nebolo by pohodlnejšie pre cestujúcich oddeliť tých, ktorí idú rovno na KVP (linka by prišla napríklad minútu/dve pred regulárnou) od tých, ktorí idú len do obchodov? Nie som expert, len sa pýtam.
"Ked budeme mat vsetky periferie pokryte tak, ze na zastavke nestravis viac ako 5 minut, potom mozeme zrychlovat spoje a vynechavat zastavky."
Samozrejme. Nikde som netvrdil, že samotné opätovné zavedenie expresných liniek by zázračne vyriešilo všetky problémy MHD, či nebodaj dopravy v meste ako takej. Spolu s tým by trebalo vyriešiť aj iné problémy. No expresné linky v správne nastavenom systéme vedeli pomôcť.
No nemuseli by byť krížom cez mesto. Všetky by mohli končiť na SN rovnako ako nočné spoje. Rovnako by nemuseli premávať v rovnaký čas v oboch smeroch. Proste ich nasadiť vtedy a tam, kde by mali využitie. Určite by mali využitia, než celodenné Rky do USS, či L18 (tá linka snáď existuje len na účely propagácie baterkobusov). Som spolu s tým by som zrušil aj nechutnosti typu L19 a L54, a la "odvšadiaľ všade cez susedov dvor".
To mi znie ako koncept z 90-tych rokov pre veľkomesto kdesi v Indonézii alebo Južnej Amerike.
V Košiciach je tých liniek práveže príliš veľa s biednymi (a ešte k tomu aj rozdielnymi a premenlivými) intervalmi. Tie zdržania v zápchach, ktoré spomínaš, odstrániš práve tak, že zatraktívniš MHD a vyženieš ľudí z áut. Takže zoškrtať linky a zahustiť spoje. Najvýznamnejšie linky nech jazdia každých 6 minút alebo menej a medzi to prekladom zopár ďalších. Skrátka aby keď prídeš na zastávku, do pár minút máš spoj, ktorého presný čas odchodu vedieť ani nepotrebuješ.
Ak zrychlene linky, tak v miestach, kde sa daju zrychlit. Je uplna hlupost vypustit zastavky v husto obyvanych oblastiach. Ako urcis, ktore zastavky hej a ktore nie? Co tak vypustit Bruselsku a Sofijsku na 10tke. (neberme to vazne, toto je priklad)
Vynechavat zastavky medzi Krajskym sudom a KVP je blbost. Rovnako ako je blobst vynechavat zastavky na akejkolvek inej casti. Ak su pouzivane, tak ocivine ludia tamad cestuju. Ak nie su vyuzivane, tak nech su na znamenie a nebudu spomalovat.
Tak ci tak, zrychlis cestu z centra na periferiu o minutu-dve. Bus aj tak naberie minutu-dve v zapchach a semaforoch. ALE hlavne, co som chcel povedat. Prides na zastavku a cakas na bus 5-10-15 ked mas smolu aj dlhsie. Tak naco je to zrychlenie o par minut? Ja by som radsej znizil cakanie na zastavkach. Kto bol v Prahe, vie ako to je, ked nemusis cakat na elektricku. Prides a ona pojde.
Ked budeme mat vsetky periferie pokryte tak, ze na zastavke nestravis viac ako 5 minut, potom mozeme zrychlovat spoje a vynechavat zastavky.
Navrhujem prestať fabulovať o takýchto linkách krížom cez mesto. Čo bude mať cestujúci z takejto linky, keď z KVP pochytá 8 minút meškania a od NO na Ťahanovce bude ráno voziť vzduch? A opačne, pre koho to nebude zastavovať medzi Krajským súdom a KVP v rannej špičke? Koľko minút to ušetrí oproti 71? MHD nie je taxík a zaviesť extra linku, na ktorú treba ďalšie objednané kilometre, ďalšie vozy a ďalších vodičov, aby bola možno o 4 minúty rýchlejšia, je nezmysel.
Radšej sa poďme baviť o tom, čo by stálo zlepšenie intervalov v súčasnom linkovom vedení. Koľko busov na to treba, koľko nových vodičov bude potrebné pribrať.
Alebo o tom, či by nebolo dobré urobiť nejaké zmeny v LV, najmä pri súbehoch so závislou trakciou.
Alebo o tom, či je normálne, že mesto si objedná len vozové kilometre a kapacita ho vonkoncom nezaujíma.
TheEnd0910