Reply on: Adamcool #74643:
Nové električky po Košiciach stále nejazdiaDo Košíc postupne prichádzajú nové električky. Cestujúcich však zatiaľ nezviezla ani jedna. Zisťovali sme prečo. Nahliadli sme aj do ich vnútra.
KOŠICE. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) rozširuje svoj vozový park o 28 nových električiek Vario LF2 plus.
Za jednu zaplatí pražskej firme Pragoimex takmer 1,45 milióna eur. Financuje sa to prevažne z eurofondov.
Prvá dorazila do Košíc už v júni (medzitým pribudli ďalšie štyri). Vtedy hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová informovala, že by mohla byť v ostrej prevádzke v októbri.
Kedy sa zvezieme, nie je jasné
Je polovica novembra, ale stále žiadna nevozí cestujúcich.
„Prebiehalo testovanie a úkony smerujúce k homologizácii. Bolo potrebné školenie a cvičné jazdy vodičov. V súčasnosti sme si vyžiadali súhlas poskytovateľa dotácie o spustenie do prevádzky,“ reagovala hovorkyňa.
Kedy začnú jazdiť, nekonkretizovala.
V čase testovania sa objavili technické problémy pri plnej záťaži. Zaujímalo nás, či je toto dôvod, prečo ešte stále nie sú nasadené a či problémy pretrvávajú.
„Na jednej časti podvozku bola využitá celá vôľa medzi skriňou a tiahlom ku kotúčovej brzde, čo sa v praxi prejavilo signalizáciou ‚neodbrzdená náprava‘ a miernym pribrzdením mechanickej brzdy. Preto bolo nutné vypodložiť sekundárne vypruženie na strednom podvozku,“ vysvetlila Karaffová.
Zdôraznila, že električka bola ministerstvom dopravy schválená na prevádzku na električkových dráhach.
Prečítajte si aj glosu Petra Jabrika
Ako dobre, že nežijeme vo Viedni
DPMK: Nie je nutná plná nízkopodlažnosť
Čiastočne nízkopodlažné električky jazdia už zhruba tri desaťročia. S výnimkou jednej spred troch rokov ich do Košíc nakúpili až teraz. A to v čase, keď sú už štandardom 100-percentne nízkopodlažné električky.
Košičanov bude voziť dvojčlánková so 43-percentnou nízkopodlažnosťou a bez klimatizácie. Má štyri dvere, nízkopodlažný vstup je cez dvoje stredné.
Daňou za to je, že vo vnútri vozidla sa musí rozdiel vo výške podlahy vyrovnávať buď schodíkom alebo šikmou plošinou.
To podľa odborníkov komplikuje presun mamičiek s malými deťmi, či starších ľudí v električke najmä krátko po odjazde zo zastávky, ak si ešte nestihli sadnúť.
„V prvých a posledných dverách je jeden schodík - omnoho nižší ako v klasickej električke. Pre cestujúcich so zníženou možnosťou pohybu je komfortne vyriešená stredná časť. Veď predsa 100 percent cestujúcich nepotrebuje nutne plnú nízkopodlažnosť. Jeden malý schodík je cenou za overené technické riešenie podvozkov,“ argumentovala hovorkyňa.
Cenou za plnú nízkopodlažnosť je zas podľa nej vysoké opotrebenie kolies a koľajníc v oblúkoch, komplikovaná regulácia pohonu, alebo zložité mechanické prevody.
„V mnohých mestách také kúpili, no opotrebovanie tratí po niekoľkých rokoch prevádzky je doslovne drastické,“ upozornila.
Na žiadosť, aby uviedla ako príklad nejaké mesto, nereagovala.
Odmietli ako nepreverené, čo funguje už 20 rokov
Zato príklad rakúskej Viedne svedčí o niečom inom. Tam začali už od roku 1997 postupne používať až 150 špičkových električiek ULF dokonca s úplne najnižším podvozkom na svete.
Keďže boli spoľahlivé, na údržbu nenáročné, dokúpili od roku 2007 ďalších 150 a navyše už aj s klimatizáciou.
Presne tie isté vozia aj Rumunov v meste Oradea.
Ide o drahšiu električku (výrazne cez 2 milióny eur), ale plne nízkopodlažné sa používajú po celej Európe už vyše 20 rokov.
Foto: Judita Čermáková
Ostrava mala prototyp, ale ide kupovať iné
DPMK obhajuje nákup Varií aj tým, že ich rôzne verzie jazdia v mnohých českých mestách v desiatkach kusov a sú dopravcami považované za spoľahlivé a overené. Zdôraznil, že výber pre Košice schválilo ministerstvo dopravy aj poradný orgán Jaspers Wien, ktorého určil Brusel.
„Voľba Varií je rozumnou kombináciou možností technických, prevádzkových, ale aj na strane maximálneho komfortu. Vodiči sú po prvých hodinách zaškolenia z vozidla a jeho funkcionalít doslova nadšení,“ pochválila nákup hovorkyňa.
Za zmienku stojí, že LF2 plus bude tvoriť práve v Košiciach jednoznačne najväčšiu flotilu zo všetkých miest v bývalej federácii.
V tejto súvislosti je zaujímavé, ako s ním naložili v Ostrave, kde mali prototyp ako prví od roku 2009.
Denník SME v stredu informoval, že česká polícia v rámci rozsiahlej korupčnej aféry vyšetruje okrem iného aj to, za akých podmienok sa kúpil. A pritom nakoniec ostravských dopravákov zrejme ani nezaujal.
„Idú totiž nakupovať nové električky – nízkopodlažné a klimatizované,“ uvádza SME.
Autorka článku označila plusové Vario za „starú škatuľu“, ale aj „pojazdný skleník“, keďže nemá klimatizáciu.
Pragoimex patrí podľa nej k tým výnimočným výrobcom, ktorí aj v treťom tisícročí vyrábajú električky s vetracími klapkami na streche namiesto klimatizácie. Upozornila, že Košičania sa budú touto električkou voziť ďalších 30 rokov.
Má menej sedadiel
Pri ostravskom prototype sa uvádza počet sedadiel 52. Pri košickom už iba 44.
Zaujímalo nás, prečo Pragoimex ponúkol práve Košiciam vozidlá s menším počtom sedadiel. V nízkopodlažných častiach je pritom množstvo zbytočne prázdneho priestoru.
„Je to stále súčasťou rokovania. Požiadali sme dodávateľa o úpravu interiéru dosadením ďalších troch párov sedadiel,“ argumentovala Karaffová.
Kto zaplatí dodatočné doplnenie, neuviedla.
Čítajte viac: http://kosice.korzar.sme.sk/c/7492927/nove-elektricky-po-kosiciach-stale-nejazdia.html#ixzz3J1usETaF
Tatranka
Dúfam, že si už po voľbách konečne odpičinie od tejto superťažkej "práce" ? ? ?