Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Ámos #67046:
Trolejová stopa:
Je treba rozlíšiť dve situácie.
1/Novostavba trate včetne stožiarov podzemných káblov, prípadne meniarne, ale väčšina tejto investície má dlhodobú životnosť so 100% návratnosťou, pravidelnú údržbu vyžaduje len trolejové vedenie a to je zlomok (ani nie tretina celkovej investície). Väčšie investičné náklady potom vznikajú len pri preložkách, prestavbách komunikácií.
2/Existujúci systém s naďalej dlhodobo použitelnou infraštruktúrou. To je prípad Košíc. Napríklad nedávne značné investičné náklady pri preložkách trate v oblasti n.o. by boli zmarené zrušením prevádzky.
Pri argumentácii ohladne výhodnosti nákladov na jednotlivé trakcie a ich financovania dochádza k skresleniu údajov. Problem je s financovaním výstavby DOPRAVNEJ CESTY. Pokial na nejaké sídlisko chceme poslať autobus, musí sa tam postaviť dopravná cesta. Je sice fakt, že tá je užívaná aj inými vozidlami ,ale na jej výstavbu a udržovanie idú nemalé náklady. A to ešte treba započítať zastávkové "zálivy", odstavné plochy, otočky na konečných atd. Pokial teda niekto porovnáva ceny za km kolaj.trate , tb.stopy , tak autobusová cesta a infraštruktúra nie je zadarmo. Ak ešte k tomu pripočítame oddelené pruhy ad, signalizáciu na križovatkách s prednosťou mhd, tak vyjdú úplne iné čísla, ktoré už nebudú tak priaznivé pre ad. Proste sa to zle počíta, zle argumentuje.

Elektrobusy
Majú omnoho nižšiu účinnosť než tb. Je to logické na nabitie baterie sa použije asi o 40%energie viac než sa z nej odoberie. E-busy je alternativa na krátke doplnkové trate v centrách miest kde sa kladie doraz na ekológiu (malé autobusy). V Prahe ich zaviedli , sú s nimi problémy, myslím že v súčasnosti žiadny nejazdí, či už ich aj odpredali.

Vodíkový pohon
O busoch s H pohonom niečo "málo" viem. Podielal som sa pred jeden a pol rokom na realizácii jednoho prototypu. Bolo vyrobené v spolupráci ŠKODY Plzeň a UJV Řež. Nazvali ho zaujímavo "TRIHYBUS". V podstate je to trolejbus 24Tr (trakč.motory a el. výzbroj doplnený vodíkovým článkom, silnou batériou, "kapacitorom" *. Len pre vysvetlenie úplným laikom vodíkový článok vyrába elektrinu na opačnom princípe ako je elektrolýza vody. Pri elektrolýze sa privedením prúdu na elektrody ponorené do vody táto rozkladá na vodík a kyslík podla polarity tej ktorej elektrody. H-článok pracuje opačne, na elektrody sa privádza na jednu kyslík (zo vzduchu) a vodík (zo zásobníku) .Tam sa zlučujú prvky na vodu a na elektrodách vzniká napätie, jeho prebytok sa ukladá do kapacitorov. Budúcnosť to má, ale nejaké desaťročie to ešte potrvá.
Zatial je občas v skúšobnej prevádzke myslim v Kralupech alebo Mělníku.
Myslim v Dánsku či Holandsku(?) v nejakom meste zaviedli prevádzku H-busmi. Problémy sú vysoká cena infraštruktúry /vodíkové čerpacie stanice a rozvody/ a vysoká cena vozidla. Pre BEZPEČNÉ uskladnenie vodíku vo vozidle a v konštrukcii vodíkového článku sú použité velmi drahé technológie. Zatial v širšej miere je to ekonomicky nepoužitelné. V tom západnom meste spočítali, že keby postavili komplet nový tram.systém ,tak to vyjde lacnejšie.

Kapacitor - technologicky niečo medzi batériou a kondenzátorom, inak kondenzátor s velmi velkou kapacitou niekolko tisíc Farad. (pre elektrotechnikov: ešte v 80-tich rokoch boli tak vysoké kapacity scifi, dnes sa to vyrába)

"duobus"
Označenie "duobus" je správne pre vozidlá s plnohodnotným a výkonným nezávislým pohonom; použil som to pre stručnosť, mal som na mysli súčasne vyrábané vozidlá ,ktoré sú vybavované nezávislým pohonom (od 21TrACI až po posledné typy) ;tie sú v mnohých mestách nasadzované na pravidelné linky /Plzeň, Zlín, Hradec K., M.Lázně, Pardubice/, aj pomerne značné stúpanie im nerobí zásadný problém. Sečovskú by asi bez problému zvládli (aj do kopca). Ich využitie v KE by bolo reálne napr. hornou trasou na KVP, predlžené spoje z Lingova do Koš.n.vsi, zachádzka na stanicu, prejazd po Hlavnej, Moyzesovej...
Reply on: KVKV #67045:
reálny duobus je dosť drahý a ani neviem či naňho ide čerpať eurofondy (tušim v tomto programovom období ani nie). A neviem si predstaviť že by trolejbus škoda hocikoľko Tr išiel na pomocný dieslový pohon plný hore Sečovskou... (aj keď verím že technicky by to zvládol ale na pravidelnú premávku to nie je...)
Reply on: KAMIL65 #67036:
co tato pouzivat ciarky, nech ti clovek aj rozumie co pises.
Reply on: KVKV #67045:
1) neviem, ci sa cena na obstaranie trolejovej stopy a vyssie naklady na vozidlo kedykolvek vyrovnaju sume za obstaranie busu a nafty, ci plynu.
pozrite si obstaravacie ceny v Bratislave. Na 1km trate s krizovatkami to je 1,7mil €. Skutocne vystava otazka, ci neopustit trolejbusy a nevenovat sa busom napr. s vodikovym pohonom.
male mesta mozu ist aj cestou malych elektrobusov, ako napr. jadzi/jazdil v tatrach ako skibus
2) naco predlzovat zivotnost srotov ked z fondov si mozu Kosice uplne obnovit vozidlovy park. hlavne ked 15tr nemaju pokial viem rekuperaciu a tak nove vozidlo usetri znacne mnozstvo el. energie.
5) ano az tusim 72% elektriny vyrobenej u nas je CO2 free, po dostavbe Mochoviec sa dostaneme vyssie.
O trolejbusoch už bolo povedané asi všetko, ale nedá mi to a doplním, že:
1/Pri stále neistejšej situácii s palivami (nafta,plyn) a predpokladanom raste ich cien, za niekolko málo rokov budú MUSIEŤ zaviesť trolejbusy aj omnoho menšie mestá, pokial budú chcieť zachovať akotak funkčnú a cenovo dostupnú mhd (Trenčín, Nitra, Bardejov, Poprad...atd)
2/Súčasný vozový park (prvé 15Tr) nie je nutné rušiť, po kvalitnej GO (napr. Zliner) sú prevádzkovatelné ďalších 6-7 rokov.
3/Pri obnove voz parku nakúpiť určitý počet "duobusov" , umožní to rozšírenie liniek (napríklad cez Moyzesovu, na Podhradovú , okružná linka cez Sečovskú... a pod.)
4/Odvolávanie sa na opotrebovanosť systému nie je opodstatnené, bola vybudovaná základná infraštruktúra (meniarne, káblové rozvody a prípojné miesta trakč.vedenia, stožiare...) tie majú ešte životnosť odhadom na ďalšie dve generácie trolejbusov. Ich likvidáciou by došlo k nezmyselným škodám na majetku. Obnova voz.parku a údržba trolej.vedenia by mala prebiehať priebežne a nie až vo chvíli keď je v dezolátnom stave /zlé riadenie prevádzky a podniku, týka sa aj ed/
5/Argument, že tb nie sú ekologické ,"pretože elektrina sa vyrába v tepelných (uholných) elektrárňach, ktoré produkujú exhaláty" JE NESPRÁVNY. Značný podiel ma výrobe elektriny majú jaderné a vodné elektrárne.

Iniciátorom petície a ďalších akcií doporučujem ,aby sa spojili s ing.Raiprichom a ďalšími autoritami v meste a na Slovensku , za použitia širšej publicity by to mohlo byť intenzívnejšie a úspešné. /Napríklad otvorený dopis primátorovi podpísaný osobnosťami/
Držím palce !
A o Reiprichovi sa snáď nejdeme baviť. Hrehorčák nie je odborník na dopravu, iba na prelievanie peňazí, Reiprich narozdiel od neho robil dopravu pre ľudí.
Reply on: regetar #67042:
Veď za expertízu si čosi priplatia a hneď bude výsledok SMERudajný. ?
Verím, že v pondelok na magistráte sa troška uvedomia a tento blbý návrh stiahnu. Vlastne oni chcú nahradiť trolejbusy elektrobusmi, čo je totálna hovadina.
konečne im to niekto povedal myslím Reiprich im to povedal na plnú hubu ,ale im to asi nebude stačiť,to sú novodobý Jánošíci po slovensky ,, vraj odborníci" zlodeji to sú,ale ako to u nás býva nikto im nič nedokáže a že vraj objednali expertízu zo Žiliny zo Žiliny je aj emtest a vieme o ňom svoje,ak bude EXPERTíZA ako emtest tak zbohom trolejbusy.
Reply on: LABTEC #67040:
áno, preto je to aj na internete
je to hlavne pre tých ľudí, ktorí sú momentálne mimo Košíc alebo si nevedia nájsť čas, aby k petičnému stolíku zašli
Reply on: Sheep221 #67037:
Yogi616 ,má to takú istú váhu ako keby som podpísal petíciu ?
O rušení trolejbusov aj na TV Región. Od 04:37.
http://www.regiontv.eu/archiv/2012-09-12/?playVideo=2331

Sa mi páči, ako obaja a jednoslovne vyslovili, že to privatizácia nebude. ?
Reply on: KAMIL65 #67036:
Dufam ze si len srandoval s tym postom ?
Reply on: Yogi616 #67035:
Ale podarí aj trolejbusy zostanú šeci majú lepšiu dopravu než BA iba dobré autobusy aj tie sú celkom na nič= KE má viac druhov električiek & Prešov & BB má viac moderný arzenál trolejbusov
... aby mali ponaučenie, že nielen koľajová doprava je v Košiciach
Reply on: KAMIL65 #67032:
Dúfam, že sa to v Bratislave podarí a Košice nedostanú nič!
Na 50% budú v Košiciach a v Bratislave nové električky a opravené trate http://bratislava.sme.sk/c/6530430/studia-pre-stavbu-trate-v-bratislave-ma-byt-do-konca-mesiaca.html ?
Toto by si mal povinne prečítať Hrehorčák! Veď to je človek bez chrbtovej kosti, myslí na svoje peniaze a nie na dobro ľudí a dobro mesta. Keby bol chlap, tak zajtra odstúpi z pozície, ktorú zastáva.
Vyberáme z OP Doprava, v 3.0:

"Ďalšie rozširovanie trolejbusových tratí má mimoriadny význam ako z hľadiska zlepšenia obsluhy územia mesta hromadnou dopravou, tak aj z pohľadu zníženia prevádzkových nákladov MHD zavedením ekologickej elektrickej trakcie s následným obmedzením súbežných autobusových liniek. Zvyšovanie výkonov trolejbusovej dopravy bude mať za následok zníženie prevádzkových nákladov na jednotku výkonu.
V súčasnej dobe je možné sledovať trendy v európskych mestách kde prebieha výstavba nových trolejbusových tratí. Spolu s tým dochádza aj k vývoju trolejbusov so zakomponovaním najnovších technológií ich pohonov, novým dizajnom a samozrejme s nízkopodlažnou koncepciou. Rozvoj trolejbusovej dopravy je spájaný so strategickými výhľadmi do budúcnosti pre udržateľný rozvoj miest a zachovanie kvality života, kde jedným z prvkov, ktoré zabezpečujú rozvoj miest, je kvalitná mestská hromadná doprava, ktorá je riešená modernými vozidlami a dopravnými systémami. Tieto by mali minimalizovať negatívne vplyvy na životné prostredie ako sú predovšetkým škodlivé emisie obsiahnuté vo výfukových plynoch a hluk. Tieto podmienky spĺňa práve ekologická trolejbusová doprava, ktorá v súčasnosti zažíva renesanciu spolu s ekologickými tlakmi na skvalitňovanie ovzdušia v mestských aglomeráciách a znižovaním potreby uhľovodíkových palív (benzín, nafta, LPG a CNG)."

Škoda, že tieto tvrdenia evidentne platia len v Bratislave a v Košiciach už nie.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.