Reply on: eMareq #4802:
Ehm... jak mám naznačiť, že keby Košice bolo normálne mesto, pod pojmom "nosná linka" by sa rozumela linky, kde interval v sedle nie je dlhší ako 12 (v niektorých prípadoch max. 15) minút?Re #4804 mišo: Krátka linka je dobrá vec, ale musíš mať na ňu podmienky. V Košiciach na to podmienky nie sú, pretože krátke linky by mohli vyrážať jedine z centra a v centre nemajú otáčacie a vyčkávacie plochy. Skrátka musia byť dlhé linky. A že sa to s nimi dá možno dokázať na ukážkovom prípade pražskej L177, ktorá ak sa nemýlim má jazdnú dobu jedným smerom 76 minút a špičkový interval tuším 6 min.

Papyr
Najlacnejsie bude to, co na odvezenie jedneho cestujuceho potrebuje najlacnejsiu energiu a zaroven pocet platenych pracovnych sil (vodic, sprievodca, ostraha stanice metra...) na jedneho cestujuceho je najnizsi.
Vseobecne teda je od najlacnejsiemu k najdrahsiemu asi taketo poradie: zeleznicny elektricky vlak, metro, elektricka (KT8 alebo dvojicky), elektricka (solo), trolejbus klbovy, trolejbus solo, autobus klbovy, autobus solo, minibus.
Lenze su dalsie dve veci, ktore musis brat do uvahy. Jednou z nich je pocet cestujucich, ktori tadeto denne cestuju, cize zatazenost smeru. Vsimni si, ze poradie podla poctu cestujucich je skoro presne opacne, ako poradie podla ekonomickej vyhodnosti. Nie je vyhodne prevadzkovat dajme tomu 5-vozovu supravu metra, ktorou sa vezie 5 ludi.
Ta druha vec su naklady na vystavbu trate: tie idu od najdrahsieho k najlacnejsiemu takto: metro, zeleznica, elektricka, trolejbus. Autobus nema naklady na vystavbu trate, bo cesta tam spravidla uz urobena je.
Vzajomny pomer medzi tymito tromi faktormi udava, co na ktorom useku siete sa oplati postavit. Empiricke skusenosti ukazuju, ze trolejbus sa zriaduje obvykle tam, kde pocet spojov prevysi 70-80 v jednom smere za pracovny den.
A zo vsetkeho su vynimky, ktore su specificke pre dane mesto