Reply on: 5 #44008:
Veď i v Praze sa realizuje prieskum v metre pomocou sčítacích lískov a to tam nemajú trápny emtrest, ale rozhodne kvalitnejší systém. ? Otázne je, čo si zapisovači zapisovali.
Na druhú stranu nevidieť - voz plný
Na druhú stranu sem-tam vidieť - voz mierne(?) plný
Na druhú stranu vidieť - buď:
všetci sedia - štandard dánskej MHD
to zíva prázdnotou - nie sú cestujúci
No a teraz to treba spočítať ?
Vladislav 48
3.časť
A tu dochádza v DPMK, a.s. k prvému zásadnému rozporu s platnou legislatívou. Rozvrh pracovného času aj u vodičov MHD môže vydať zamestnávateľ len po dohode so zástupcami zamestnancov. Tento rozvrh musí mať zákonom určené parametre. Pracovný čas musí byť rozvrhnutý takým spôsobom, aby bolo zrejmé kedy ktorá pracovná zmena začína, kedy končí, aký rozsah pracovného času má zamestnanec v danej pracovnej zmene odpracovať, aký je rozsah nepretržitého odpočinku medzi dvoma zmenami (§ 92 ZP), ktoré dni sú dňami nepretržitého odpočinku v týždni (§ 93 ZP) , musí v ňom byť určený čas a rozsah poskytnutých prestávok, atď. Keďže sa takýto rozvrh môže vydávať len po dohode, jednoznačne vyplýva, že aj zmeny v ňom sú možné len po dohode. Je to oveľa širší problém, ktorému nezainteresovaný nerozumie. Jednoducho povedané ak sa niečo dohodne tak sa nemôže táto dohoda jednostrannými úkonmi porušovať . V zmysle tejto platnej legislatívy nebol vydaný rozvrh už viac rokov. Sú to zákonom dané podmienky ale vedenie podniku to vydáva za neprimerané a neprijateľné podmienky odborovej organizácie č. 2.
Druhý zásadný rozpor s platnou legislatívou spôsobuje vydávanie služobných cestovných poriadkov (nie „odchodníkov“ na zastávkach MHD). Tieto určujú začiatok a koniec pracovného času vodiča a tak isto ako rozvrh môžu sa vydávať len po dohode so zástupcami zamestnancov. Ani to sa už roky nerobí. To, že sa predložia na prerokovanie, ale pripomienky sa neakceptujú nemožno považovať za dohodu. Cestovné poriadky však okrem toho, že majú naplniť prepravné výkony a prepravné potreby na linkách musia súčasne rešpektovať aj potreby vyplývajúce z povinnosti zamestnávateľa dohodnúť rozvrh služieb vodičov.
Za tretí zásadný rozpor s platnou legislatívou a zároveň s dohodou v kolektívnom vyjednávaní považujeme uplatňovanie podmienok pri nariaďovaní práce nadčas. Aj tento problém je pre mnohých ťažko zrozumiteľný. Mnohí to vykladajú tak, že odbory bránia vykonávať prácu nadčas. Je to nezmysel. Prácu nadčas do zákonom stanoveného rozsahu a aj to za určitých dohodnutých podmienok môže zamestnávateľ nariadiť. My sme povedali, že súhlasíme s tým aby to bolo možné nariadiť iba na dni voľna v rámci dohodnutého pracovného cyklu. Napriek týmto dohodnutým podmienkam to podnik odmieta akceptovať. Navyše sme povedali, že súhlasíme s tým aby si v ostatných dňoch voľna ďalšiu prípadnú prácu nadčas mohol vodič dohodnúť.
V kamiónovej doprave sa dopravné trasy vedú väčšinou mimo obytné zóny , železnice sú vedené na samostatných dopravných telesách s prednosťou jazdy a chránené rôznymi zabezpečovacími zariadeniami. Napriek tomu tu dochádza k častým mimoriadnym udalostiam. Vodiči MHD vykonávajú svoju prácu v oveľa zložitejších dopravných podmienkach prehustenej mestskej dopravy. Zákon však pre nich v porovnaní s ostatnými nastavil ešte horšie podmienky čo sa týka času jazdy, prestávok a odpočinkov. Ako keby doprava v meste bola ľahšia a menej náročná.