Reply on: S499.1023 #3009:
Čo sa týka môjho príspevku #3006, mohol si ho prečítať pozornejšie. Okrem toho, že som ho komentoval vlastnými slovami, všimni si aj niekoľko medzníkov:
1) Vo februári 1914 sa zavádza elektrická trakcia a v prevádzke je jediná meniareň prúdu s jediným usmerňovačom. Táto etapa napájania elektrickej trakcie fungovala do septembra 1944, keď nacistická armáda meniareň prúdu zničila. Plynárenstvo na Slovensku funguje už od roku 1856. Dňa 14.4.1927 začína v Košiciach pravidelné rozhlasové vysielanie.
2) V auguste 1945 sa opätovne zavádza elektrická trakcia. V prevádzke je spočiatku vypožičané dynamo fungujúce v elektrárni a od roku 1948 stará meniareň s postupne pribúdajúcimi usmerňovačmi (v r. 1948, 1949 a 1951 – spolu 3 usmerňovače). Táto etapa napájania elektrickej trakcie fungovala do júna 1957.
3) V júni 1957 sa vedľa starej meniarne vybudovala a otvorila nová meniareň („C“), pričom ešte nejaký čas súbežne fungovala aj stará meniareň, ktorá napájala aj úseky novej meniarne. Táto etapa napájania elektrickej trakcie fungovala do roku 1965, keď došlo k úplnej rekonštrukcii meniarne „C“. Dňa 25. 2. 1962 sa začína vysielanie Televízneho štúdia Košice.
4) Od septembra 1963 sa v súvislosti s novými dodávkami veľkokapacitných vozidiel lavínovito otvárajú nové meniarne – v r. 1963 „A“, v r. 1964 „B“, „E“, „F“, „G“, „D“ a v r. 1965 rekonštrukcia zariadení meniarne „C“, pričom v rokoch 1964 až 1966 došlo ku kompletnej rekonštrukcii a výmene trolejového vedenia na všetkých pôvodných tratiach. V roku 1982 sa dokončuje kremikalizácia (výmena ortuťových usmerňovačov za kremíkové) vo všetkých existujúcich meniarňach a v roku 1983 sa ešte otvára posledná, 8. meniareň prúdu „K“. V tomto období začína DP používať vysielačky. Tento stav trvá dodnes.
V každej z uvedených etáp od zavedenia elektrickej trakcie mohlo dôjsť k zmene polarizácie.
Čo sa týka iskrenia, našiel som jednu definíciu: „Iskry v elektrických zariadeniach emitujú rádiové žiarenie. Kmitočtový rozsah tohto javu je niekoľko kHz až GHz. Vzdialenosť v ktorej zachytíme tento jav závisí od sily iskry, tienenia prijímača, polohy prijímača a antény, ...“
Vladimír
Re #3058 rl: V roku 1997 chodila L17 tak ako chodí dnes. To, čo popisuješ vzniklo až v jeseni 2000. L17 bola odklonená do trasy Moskovská tr. - Popradská - Amfiteáter - NMM - Mier - Americká tr. - Madridská. Problémy vznikli najmä kvôli strate prepojenia Luníka VIII - DPMK - Popradská - Nová nemocnica..., preto bola zavedená L37 na trase Mikovíniho - Poliklinika Západ. Na Ťahanovciach bola okrem iného v tom čase skrátená L34 po Hanojskú. Myslené to bolo zrejme tak, že L34 bude obsluhovať len vrch sídliska a ľudia k MiÚ sa budú presúvať priamo po Americkej s L17. Akurát Berlínska ostala trocha okašľaná, ale to sa bralo tak, že tam ani podľa pôvodných projektov nikdy MHD jazdiť nemala, takže mohli byť radi za iné linky.
Cestujúci však "povstali" a DPMK v marci 2001 presmeroval L17 do polohy Luník VIII - DPMK - Popradská - Amfiteáter - NMM - ŽST - Sečovská c. - Košická Nová Ves. L37 bola na tejto trase zrušená a zavedená bola nová L36, ktorá bola obmenou októbrovej L17: Kláštor - Klimkovičova - Moskovská tr. - Popradská - Ondavská - NMM - Mier - Ázijská tr. - Madridská.
Akonáhle sa však uspokojili chute cestujúcich z Berlínskej, do povstania vyšli obyvatelia Americkej triedy, ktorí sa ten krátky čas na rýchlu L17 zvykli a nechceli sa trmácať po Ázijskej triede. DPMK v júli 2001 preto L36 presmeroval priamo po Americkej triede a L34 potiahol až k MiÚ. Ani L17 nemala pokoj, cestujúca verejnosť si vydupala aj posledný úsek, ktorý odporoval historickej trase, a tak sa L17 opäť hodila cez Ondavskú. Súčasne sa na východnom konci presmerovala cez OC Laborec na Lingov. Neskôr bola z ekonomických dôvodov vrátená späť len po stanicu. L17 je krásnym fenoménom, musela vyskúšať 3 rôzne trasy, aby sa napokon vrátila do trasy, kde jazdila celé desaťročia.
Linková zmena v rokoch 2000-2001 je na dlhú debatu. Bolo tam určite aj mnoho nezmyslov, ale niektoré veci naopak mohli byť prínosom, keby si ľudia trochu zvykli a DPMK trochu vydržal.
Čo sa týka L53, tá pôvodne jazdila na trase MiÚ Sídl. Ťahanovce - Ázijská trieda - Prešovská c. - NO a späť. Keď sa rozširovala doprava na Madridskú, zmenila sa do dnešnej podoby. Táto linka nie je celkom nezmyselná, ako sa na prvý pohľad môže zdať, ale má zbytočne divokú trasu. Žiadaný dopravno-obslužný efekt sa mohol dosiahnuť prehľadnejším vedením trás. Ale v zásade linka funkciu plní, len je otázne, či sú na ňu potrebné klbáky.
Re #3059 rl: V Prešove sa určite koncom 70. rokov dodávali štvordveráky 280.08 a dvojdveráky 280.02. A zrejme to tak bolo aj v Košiciach. Možno "koncovka" 02 vyjadruje aj niečo iné ako počet dverí a vzťahovala sa aj na dvojdverové aj na štvordverové autobusy.