na THC sú už od piatka, keď nie aj skor, ale najlepšie na tom je to, že tie staré dali preč, a ako som mala včera v noci možnosť vidieť na NO, ľudia nechápali prečo sú vyvesené CP N1, N2, N3, N71 a prišla na zastávku 105 - ka...a potom keď už som im vysvetlila, že tie nové CP platia až od pondelka, tak som im hovorila, kedy im ide ten ich 10X, kedže nevedeli odchody... ?
No tak to hajde si kupit posledne 4. vydanie mapy Kosic z roku 2004 od Vojenskeho kartografickeho ustavu (http://www.vku.sk/informacie.php?ean=0731), ktora by mala stat od 99 do 104 Sk. Na jej aktualizacii sme spolupracovali aj s Vladimirom a dali sme si zalezat aj na tom najbanalnejsom detaile, takze pohlad do tej mapy stoji za to.
No prelozka cesty z letiska bola vyvolana vystavbou dialnicneho privadzaca I/50 Kosice - Cerveny rak, konkretne ten usek od Moldavskej cesty, kde je teraz "stvorlistok" po krizovatku VSS. Na nete som nasiel (http://www.ssc.sk/custom/rozvojcs/02_Koncepcia.pdf), ze sa to zacalo stavat v roku 1997 a otvorenie bolo v decembri 2001. Najstarsi datum v tom dokumente vidim z roku 1993, takze uz nejaky ten rocik po tom sociku ?
Keby sa to naprojektovalo z letiska priamejsim smerom, t.j. po trase polnej cesty ku tomu nestastnemu elektrickovemu esicku, tak tam sa dala urobit taka perfektna mimourovnova krizovatka ako sita na mieru. Ale toto, co sa postavilo si naozaj myslim, ze bol nejakym momentalnym akcnym planom, lebo inak si to neviem vysvetlit. Inak pre smer centrum - letisko malo byt vybudovane odbocenie na Peresi hned za oddelenim od elektrickoveho pasu a oblukom popod elektrickovy most, lenze aj toto niekto zbabral a kvoli nenaplanovanemu odbocovaciemu a pripajaciemu pruhu sa to neschvalilo a dnes je tam iba prva zakladna asfaltova vrstva a betonove prekazky. Takto sa ide aj v tomto smere az ku mimourovnovej krizovatke smerom na Lorincik. Spociatku sa aj tu odbocovalo este pred krizovatkou doprava na nebezpecnu obojsmernu vetvu pripajaca Peresa, potom "stopka" s prednostou v jazde IAD v smere od Sace na Lorincik, nasledne prudke otocenie o takmer 180° a pripojenie sa "listkom" na smer centrum, ale aj to bez pripajacieho pruhu... Az dodatocne sa to vyriesilo vybudovanim samostatneho "listka", ale tu tiez nie je od Lorincika pripajaci pruh, ale aspon uz nie vyslovene kolizne miesto. Koho by to zaujimalo, mohol by ist pozistovat informacie na Utvar Hlavneho Architekta.
S historiou RA suhlasim a vela mi o tychto veciach porozpravala pani Valeria Slapkova, ktora v 60-tych rokoch organizovala prieskumy vytazenosti jednotlivych spojov a vysledkom jej mravcej prace boli posuny odchodov jednotlivych spojov doslova na +/- 1 min. Nikdy som od nej nepocul hovorit o akychsi robotnickych, pre nu to boli bezne linky ako vsetky ostatne, len so specifickou potrebou odsledovat a vystihnut velke vykyvy hlavne z dovodu napr. zmeny pracovnych casov na jednotlivych prevadzkach alebo otvarani novych prevadzok a podobne. Najviac ma pobavilo, ze isteho casu sa objavil zvyseny vyskyt tehotnych buducich mamiciek a vyvstala aj poziadavka na riesenie tejto situacie. Pani Valeria si vsetky tieto mamicky vysledovala a vypracovala specialny grafikon tzv. tehotenskeho autobusu, ktory bez oznacenia cisla linky zastavoval na konkretne dohodnutych miestach Terasy a poberal vylucne tieto zeny. Pocas existencie tohto spoja si pani Valeria odsledovala aj pribudajuci/ubudajuci pocet tehotnych a podla toho sa menil aj grafikon. Akonahle sa pocet tychto cestujucich zredukoval na minimum, tehotensky autobus zanikol ?
To som uz odbocil, ale priklanam sa k nazoru, ze oznacenie RA vzniklo narychlo ako najvhodnejsie oznacenie doplnku ku rychlodrahe - Rychlodraha-Autobus. Zo zaciatku neboli jednotlive linky RA ani cislami, len samostatne vyvesenymi CP a az donedavna tak znamymi papundeklovymi a neskor aj plastovymi modrymi tabulami s velkym bielym RA a vedla vo dvoch riadkoch "VA VSZ" a "KOSICE".
Co sa tyka oznacovania liniek, tie by som velmi nemenil, lebo mam skusenosti, ze aj vela domacich casto nevie, kam linky chodia, ale vacsina z nich vie, ze pokial nejdu do Sace, s R a RA linkami sa nemusia zaoberat a tak to maju ulahcene aj pri hladani informacii v CP alebo citani smeru linky na tabuli/displeji. A aj cezpolni vidia rozdiel na prvy pohlad a po postrehu, ze to chodi kdesi do zeleziarni, tieto linky vylucuju z obzoru zaujmu, co moze byt jednym z prvkom orientacie v linkovom vedeni.
Ale tym samozrejme nechcem naznacit, ze by to nemali byt linky, ktore by mal pravo pouzit akykolvek cestujuci, pretoze zo strany USS to nie je platene v plnej vyske ako vyhradena preprava a tym padom su linky dotovane aj z pokladne mesta, cize vsetkych danovych poplatnikov.
RT - nie som si isty, ale vraj to bola linka na ktorej premavali trojicky, resp. najprv ako "Terasa" a neskor mozno "trojickova" linka? Kde vlastne najprv zacali premavat trojicky a na akej linke? Ja mam linkovu tabulu RT, zrejme vylukovu, v trase VA VSZ - Tr. SNP - Kuzmanyho - VA VSZ.
Interval na rychlodrahe v rannej spicke bol v rokoch 1992 a 3 v niektorych casovych intervaloch myslim dokonca 30 sekund. Nech ma niekto opravi, ale viem, ze sa pred tym meralo, v akych rozostupoch budu vlaky a ci to zvladnu meniarne, tak sa zistilo, ze odstup vlakov je 400 metrov, v meniarnach bola pocas spicky pohotovost a personal meniarni nahadzoval vyhodene poistky, ak nahodou v jednej sekcii naslaplo na jazdu v tom istom case viac vlakov. Bol to obvykly jav hlavne na semaforoch v meste a 2-3 stojacich vlakoch v oboch smeroch. Zial, v tom case sa vyskytlo aj niekolko retazovych nehod hlavne pocas hmly. Zaujimavostou je napajanie retazovkoveho trolejoveho vedenia, kde je od zadneho vyjazdu vozovne na Moldavskej napajany kazdy smer v napajacich sekciach samostatne a vyse 10 km usek trate je napajany troma samostatnymi meniarnami E (vozovna DPMK), F (Polov) a G (Valcovne USS). Po komplexnej rekonstrukcii v roku 1992 dosiahla rychlodraha spicku zlatej ery, ale uz o dva roky neskor aj prudky pad, ktory v jej 45 rocnej historii tiez nema obdobu.
To, že z letiska nie je priame odbočenie do Šace to fakt pekná vizitka našich projektantov ciest. Takéto „dopravné výjavy“ som v KE videl na viac miestach. No tak sa pojde otočiť trebárs na kruháč, ale sú vobec nejaké prílety , odlety v noci? A kolko?
A takto povinne sa vyvážame dvanástkou do Barce keď prekonáva „prekážkovú magistrálu“ , to je fakt ohromné. Nehovoriac o oblasti „Colnica – Sečovská - Prešovská“, tiež perla.
A taxíky sa UŽ podporujú intervalmi, tarifou a zachádzkami nočnej mhd.
No to dorazne protestujem !!! To nie je „ich“ linka, akáže robotnícka ? , to snáď iný nesmie, alebo snáď na Slovensku má „robotnícka trieda a proletariát“ ešte stále prednosť . No čo to je !!!???
To potom na Lunik IX sa „ich“ linka bude značiť „CA“ ? ,( správne RA, ale to už zrejme obsadil proletariát).
Ale vážne. ŽIADNA robotnícka linka ani rómska ani školská ani iná v Košiciach nie je. VŠETKY linky sú oprávnení využívať VŠETCI občania s platným cestovným dokladom. (výnimka je len vnútropodniková doprava USS)
A ako som už hovoril , je dosť čísel, aby sa charakter liniek rozdelil do číselných skupín.
Ten „robotnícky autobus“ je sice chytre vymyslené, ale ručím, že autor , ktorý RA zaviedol v 60-tych rokoch tak ho to nenapadlo. Bolo to robené živelne, narýchlo bolo treba čosi označiť a zároveň odlíšiť, takže autobusová doplnková doprava k „erkám“. Rovnako prežívalo označenie RT ,z toho T snáď možno vydedukovať „Terasa“ (?)
„Erka“ v povodnom návrhu ešte pred zahájením prevádzky mala byť „9“. Dokonca ešte v 70tych rokoch prežívalo, že vodiči a sprievodcovia písali deviatku do vlakopisov. (to mám overené, ked som brigádoval ako sprievodca)
Slávnostné zahájenie prevádzky na „rýchlodráhe“ bolo spojené s velkou publicitou a propagandou. V tej dobe to bolo skutočne niečo iné než mestská električka a povodne to malo slúžiť ako rýchly velkokapacitný prostriedok prepravy zo „železiarskeho gheta“ –Terasy do VSŽ. Mestskú dopravu na Terasu zaisťovali bus linky 17 a 18. Vetva cez Moldavskú sa ešte len stavala, zrejme podla prvoplánov mala byť L8. Povodne mala vetva cez terasu končiť na B.Němcovej. To, že od počiatku vznikli hneď tri linky (R2,3,4) bolo vlastne vynútené nedostatočnou kapacitou mestských smyčiek (vtedy bez objazdných kolají).. V rannej špičke bol totiž interval 1min., odpoludnajšej 2min. Smyčka na Boženke by to nezvládla. Vlastne to bolo povodne neplánovaným prínosom, podobne ako po dostavaní Moldavskej výkonná mestská linka „6“ vlastne zadarmo.
Od tej doby vzniklo v Československu a v zahraničí mnoho „rýchlodrážnych“ systémov , ale pokial sú prepojené s mestskou sieťou, vždy sú začlenené do číselnej rady systému. Vlastne nejde o rýchlodráhu, ale o električkovú trať čiastočne vedenú po samost. telese. Dodnes je ten trend pri stavbe nových tratí.
Takže pod pojmom rýchlodráha si dnes predstavujem samostatné oddelené systémy so špecifickými vozidlami s charakterom metra alebo prímestskej železnice. (typicky BHÉV, S-bahn, Viedenskú U6...) Označenie R pre košické linky do železiarní preto považujem za prekonané.
Ja nie som zastáncom toho, aby sa každé dva-tri roky totálne prekopávalo linkové vedenie a značenie. Ale PRÁVE TERAZ, keď sa pripravuje snáď najväčšia reorganizácia link. vedenia za posledných 50 rokov, tak je na to vhodná doba. Potom až možno za 50rokov. Preto podla mňa si vystačíme s číselnou radou pre VŠETKY prostriedky (v podstate aj tie nočné mohli zostať stovkové) a zoradiť do skupín E, T, B, Miešať autobusy s trolejbusmi sa mi nepáči, ked je sedemdesiatková rada a potom niekto zatrolejuje trebárs 16 tak ponechať číslo, to nie, viem že sa to niekde deje , ale je to chaos. Mne sa zdá najlepšie vyčleniť pre tb skupinu hned za ed. Či už tam budú len dve dnešné linky alebo sa tam zatriedia aj „perspektívne“ autobusy to nechávam do diskusie. Osobne by so mal predstavu o košickej podobe „avtd“. A to, že u ed si vystačíme do 8 to nie je tak celkom pravda, už v minulosti bol problém, takže vznikali nezmysly typu V, W ,T... Určitú rezervu je dobré mať aj pre prípad zvláštnych, výlukových , vložených, historických liniek a podobne.
To je teraz jedno či budú alebo nie zrýchlené busy , ide o to, že ostáva do sto dosť čísel aby sa prípadne mohli rozdeliť do skupín podla charakteru
"1. Električková linka č. 9 bude premávať len v úseku Štadión Lokomotívy – Nám. Maratónu mieru – Amfiteáter – Trieda SNP – Spoločenský pavilón a späť.
Vo východzej zastávke „Spoločenský pavilón“ bude linka zastavovať až 2x – najprv na konci Bardejovskej ul. (mimoriadne stanovište) a potom aj na svojom bežnom stanovišti na Triede SNP."
Obraty vo vozovni, že? To sa bude cúvať na "bežné stanovište na Triede SNP" cez križovatku? ?
moj nazor na cislovenie liniek je taky , ze ak nocna linka je identicka s dennou linkou, iba to dopisat... tuto v londyne to ma na tom jak su odchody hore oznacenie ako 24h spoj.
linka, ktora znacne kopiruje trasu istej linky , ale + - nieco, by bola N kova. povedzme ja neviem priklad.19 ka z krasnej cez jazero , opatske na no, eventuelne stanicu by bola N19
neviem, ci nejake nocaky by vobec sa mali nejak extremne lisit od norm. liniek, predsa chodia po tych istych trasach ako denne, tak by som ostal proste iba takto, samozrejme, ak tarifa nebude hore dole, a budu platit rovnake podm. pre dennu a nocnu dopravu + zrusenie tych okruznych blbin
"... Hoci sa už Slovensko ako potenciálny výrobca zahraničných značiek autobusov spomínalo viackrát, najreálnejšou sa javí montáž amerických autobusov značky BlueBird, o ktorej by sa malo rozhodnúť do konca tohto roka v Košiciach." ☠