Ťažké to má Mišška. Obhajovať a presviedčať všetkých, že hovno vonia ako Channel No.5...
Dúfam, že si už po voľbách konečne odpičinie od tejto superťažkej "práce" ? ? ?
Do Košíc postupne prichádzajú nové električky. Cestujúcich však zatiaľ nezviezla ani jedna. Zisťovali sme prečo. Nahliadli sme aj do ich vnútra.
KOŠICE. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) rozširuje svoj vozový park o 28 nových električiek Vario LF2 plus.
Za jednu zaplatí pražskej firme Pragoimex takmer 1,45 milióna eur. Financuje sa to prevažne z eurofondov.
Prvá dorazila do Košíc už v júni (medzitým pribudli ďalšie štyri). Vtedy hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová informovala, že by mohla byť v ostrej prevádzke v októbri.
Kedy sa zvezieme, nie je jasné
Je polovica novembra, ale stále žiadna nevozí cestujúcich.
„Prebiehalo testovanie a úkony smerujúce k homologizácii. Bolo potrebné školenie a cvičné jazdy vodičov. V súčasnosti sme si vyžiadali súhlas poskytovateľa dotácie o spustenie do prevádzky,“ reagovala hovorkyňa.
Kedy začnú jazdiť, nekonkretizovala.
V čase testovania sa objavili technické problémy pri plnej záťaži. Zaujímalo nás, či je toto dôvod, prečo ešte stále nie sú nasadené a či problémy pretrvávajú.
„Na jednej časti podvozku bola využitá celá vôľa medzi skriňou a tiahlom ku kotúčovej brzde, čo sa v praxi prejavilo signalizáciou ‚neodbrzdená náprava‘ a miernym pribrzdením mechanickej brzdy. Preto bolo nutné vypodložiť sekundárne vypruženie na strednom podvozku,“ vysvetlila Karaffová.
Zdôraznila, že električka bola ministerstvom dopravy schválená na prevádzku na električkových dráhach.
Prečítajte si aj glosu Petra Jabrika
Ako dobre, že nežijeme vo Viedni
DPMK: Nie je nutná plná nízkopodlažnosť
Čiastočne nízkopodlažné električky jazdia už zhruba tri desaťročia. S výnimkou jednej spred troch rokov ich do Košíc nakúpili až teraz. A to v čase, keď sú už štandardom 100-percentne nízkopodlažné električky.
Košičanov bude voziť dvojčlánková so 43-percentnou nízkopodlažnosťou a bez klimatizácie. Má štyri dvere, nízkopodlažný vstup je cez dvoje stredné.
Daňou za to je, že vo vnútri vozidla sa musí rozdiel vo výške podlahy vyrovnávať buď schodíkom alebo šikmou plošinou.
To podľa odborníkov komplikuje presun mamičiek s malými deťmi, či starších ľudí v električke najmä krátko po odjazde zo zastávky, ak si ešte nestihli sadnúť.
„V prvých a posledných dverách je jeden schodík - omnoho nižší ako v klasickej električke. Pre cestujúcich so zníženou možnosťou pohybu je komfortne vyriešená stredná časť. Veď predsa 100 percent cestujúcich nepotrebuje nutne plnú nízkopodlažnosť. Jeden malý schodík je cenou za overené technické riešenie podvozkov,“ argumentovala hovorkyňa.
Cenou za plnú nízkopodlažnosť je zas podľa nej vysoké opotrebenie kolies a koľajníc v oblúkoch, komplikovaná regulácia pohonu, alebo zložité mechanické prevody.
„V mnohých mestách také kúpili, no opotrebovanie tratí po niekoľkých rokoch prevádzky je doslovne drastické,“ upozornila.
Na žiadosť, aby uviedla ako príklad nejaké mesto, nereagovala.
Odmietli ako nepreverené, čo funguje už 20 rokov
Zato príklad rakúskej Viedne svedčí o niečom inom. Tam začali už od roku 1997 postupne používať až 150 špičkových električiek ULF dokonca s úplne najnižším podvozkom na svete.
Keďže boli spoľahlivé, na údržbu nenáročné, dokúpili od roku 2007 ďalších 150 a navyše už aj s klimatizáciou.
Presne tie isté vozia aj Rumunov v meste Oradea.
Ide o drahšiu električku (výrazne cez 2 milióny eur), ale plne nízkopodlažné sa používajú po celej Európe už vyše 20 rokov.
Foto: Judita Čermáková
Ostrava mala prototyp, ale ide kupovať iné
DPMK obhajuje nákup Varií aj tým, že ich rôzne verzie jazdia v mnohých českých mestách v desiatkach kusov a sú dopravcami považované za spoľahlivé a overené. Zdôraznil, že výber pre Košice schválilo ministerstvo dopravy aj poradný orgán Jaspers Wien, ktorého určil Brusel.
„Voľba Varií je rozumnou kombináciou možností technických, prevádzkových, ale aj na strane maximálneho komfortu. Vodiči sú po prvých hodinách zaškolenia z vozidla a jeho funkcionalít doslova nadšení,“ pochválila nákup hovorkyňa.
Za zmienku stojí, že LF2 plus bude tvoriť práve v Košiciach jednoznačne najväčšiu flotilu zo všetkých miest v bývalej federácii.
V tejto súvislosti je zaujímavé, ako s ním naložili v Ostrave, kde mali prototyp ako prví od roku 2009.
Denník SME v stredu informoval, že česká polícia v rámci rozsiahlej korupčnej aféry vyšetruje okrem iného aj to, za akých podmienok sa kúpil. A pritom nakoniec ostravských dopravákov zrejme ani nezaujal.
„Idú totiž nakupovať nové električky – nízkopodlažné a klimatizované,“ uvádza SME.
Autorka článku označila plusové Vario za „starú škatuľu“, ale aj „pojazdný skleník“, keďže nemá klimatizáciu.
Pragoimex patrí podľa nej k tým výnimočným výrobcom, ktorí aj v treťom tisícročí vyrábajú električky s vetracími klapkami na streche namiesto klimatizácie. Upozornila, že Košičania sa budú touto električkou voziť ďalších 30 rokov.
Má menej sedadiel
Pri ostravskom prototype sa uvádza počet sedadiel 52. Pri košickom už iba 44.
Zaujímalo nás, prečo Pragoimex ponúkol práve Košiciam vozidlá s menším počtom sedadiel. V nízkopodlažných častiach je pritom množstvo zbytočne prázdneho priestoru.
„Je to stále súčasťou rokovania. Požiadali sme dodávateľa o úpravu interiéru dosadením ďalších troch párov sedadiel,“ argumentovala Karaffová.
Cenou za plnú nízkopodlažnosť je zas podľa nej vysoké opotrebenie kolies a koľajníc v oblúkoch, komplikovaná regulácia pohonu, alebo zložité mechanické prevody.
„V mnohých mestách také kúpili, no opotrebovanie tratí po niekoľkých rokoch prevádzky je doslovne drastické,“ upozornila.
No čistí hlupáci sú v tej Viedni. Nakupujú superdrahé, klimatizované a plne NP vozy a ešte si nimi aj katujú trate ? To my si trate ukrajinskou (ne)údržbou dokatujeme aj bez nich, ta ňe? ? ? ?
snad sa raz aj kosice dockaju konecne prvej klimatizovanej nizkopodlaznej elektricky typu 30T ,dufam ze sa toho vobec dozijem.. kosice by mohli kontrovat blave aby sme kupili briky od ineho vyrobcu napr CAF alebo bombardier a to by bolo pekne k.o. blavakom ? ale myslim ze nateraz s tymto vedenim dpmk to mozme zverejnit tak akurat do rubriky sci-fi ? aj ked aj v blave vlastne vladnu smeraci ale ako sa ukazuje tamojsi primator ftacnik spolu s vedenim dopravneho podniku maju ovela menej nasrane v gebuliach akoby sa na prvy pohlad zdalo a zjavne chcu a robia toho ovela viac pre ludi zijucich v meste ako je to u nas..u nas na ludi z vysoka seru uz dlhe roky, jak rasi tak dpmk a kupuje sa to najlacnejsie a hodi sa obcanom kus zuvanca pricom oni zeru stejky a zvysok co sa neminie na kupu vozidiel ci inych materialov si porozdavaju medzi sebou a "spriaznenym dusiam" proste privatizacia "po kosicky".. ale tak snad aspon tie nizkopodlazky skody sem raz zavitaju.. dovtedy budeme moct blave len smutne zavidiet ?
Neviem ako v Bratislave, no v Kosiciach je kupa elektriciek zatial najvacsi mega podvod aky tu bol.
Kupit elektricky za viac ako dvojnasobnu cenu to sa da len u nas toto, jasne ze kupia sa za realnu cenu ale zvysok sa preperie. Sranda je ako teraz media rozoberaju podvod s kupou zdravotnickeho vybavenia v Piestanoch, v Kosiciach je to skoro 50x vacsia suma a nikto to neriesi, zrejme si uz vsetci zvykli ? .
Pri ostravskom prototype sa uvádza počet sedadiel 52. Pri košickom už iba 44.
Zaujímalo nás, prečo Pragoimex ponúkol práve Košiciam vozidlá s menším počtom sedadiel. V nízkopodlažných častiach je pritom množstvo zbytočne prázdneho priestoru.
„Je to stále súčasťou rokovania. Požiadali sme dodávateľa o úpravu interiéru dosadením ďalších troch párov sedadiel,“ argumentovala Karaffová.
nuz nesedel som vo variu ani v 30T, takze sa da zatial porovnavat len podla obrazkov, no podla tych je rozdiel priepastny.
Samozrejme aj v Bratislave sa niekto nabalil, ved je o tom aj rozhodnutie, ze podmienky tendra boli diskriminacne. (tender napadol Bombardier) No zatial sa zda, ze Bratislavcania dostali vyrazne kvalitnejsie vozy ako Kosicania. Minimalne pritomnost klimatizacie je zasadna. No mozno mohli mat este kvalitnejsie....
To poznám... Oni musia sedieť v predu na prednom sedadle.. ale v električke aj tak uvidí velké.... z prednej sedačky ktorá je jedna za poistkovou skrinou a druha je otočená 90° do strany. Ale v podstate máš pravdu. A najlepšie je keď je taky narvatý autobus že by si sa aj postavila a uvolnila miesto ale sa nedá lebo je taký natrepaný... a oni potom ohovárjú, nadávajú a pod.
No ako poznám naše vedenie DP určite "pre nás" košičanov bude platiť ten druhý udaj (teda 8 osôb), nech sa cestujúci potlačia, ved čo... No a potom ak začnu nahradzať dvojičky tými pluskami - bude to ale pre cestujúcich zhoršenie kultury cestovania, aj ked vozy budu nove.. (nahradiť súpravu 2 x T6 jedným pluskom - je podľa mna aj tak zničenie kapacity celkového počtu miest, nech už sa počíta ktorí koľvek koeficient, nehovoriac o počtu miest na sedenie ) ?
viaceri tu asi prilis malo cestujete....co sledujem neustale, dochodca sa bude radsej je... teda trepat na schody len aby mohol kukat vpredu na cestu, a na nejake sedadla v NP cast kasle...dopredu sa trepu na tu 1,5 sedacku, vytlacia cloveka pomaly von oknom, dobre ze nespadne do ulicky, ale dole si nesadne ani za svet...a to som videla kopu dochodcov sa aj stverat dozadu na tie najvyssie sedacky s dvoma schodmi....takze z nich nerobte chudacikov, co maju malo sedadiel v NP casti....
Na to existuje dobrý starý vtip: "Viete koľko ľudí sa zmestí do vašej vane, čo máte doma v kúpeľni ? Vy si do nej ľahnete horkoťažko sám, ale DPMK by v nej odviezol minimálne 6 ľudí...."
Tiež neviem, prečo má tak málo sedadiel v nízkopodlažnej časti, mohla tam mať napríklad sklápacie (ako SOR ), ale tam sú asi iba tie opierky.
A ešte nerozumiem, ako je možné, že 5 článková Škoda 30T ForCity Plus, ktorá má 32 m má celkový počet miest len 242
a 2 článkové, 22 m Vario má celkový počet miest až 254.
To je pravda oni si všímajú to koľko sedadiel je v nízkopodlažnej časti aby oni, ktorým je to ťažšie nemuseli prekonávať ten jeden schod. Čož v tých Variách nie je príliš veľa sedadiel v nízkopodlažnej časti, zato sa tam zmestia dvaja vozíčkari + aj zo 3 kočíky. Neviem prečo nemá naše LF2+ takú koncepciu interiéru ako ten prototyp kde je sedadiel v nízkopodlažnej časti oveľa viac.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.