Vyměním vozové jízdní řády trolejbusů za vozáky z Bratislavy ,Žiliny, Prešova, Košic nebo ČR. Už mi chybí do sbírky jízdních řádů a vozáků jen BB... Kdyžtak zdenek.hudik@seznam.cz. sháním i jízdní řády trolejbusů kolem roku 1998
Tak vzhľadom na to že tu latku nastavuje Transdata, ono by to aj za pár mesiacov prekonať išlo, len by sa to muselo spraviť poriadne Ale áno, keby išli napr. do Telmaxu, alebo Thalesu tak si mohli ušetriť prúser.
Mňa najviac fascinuje ten rozmer že si robili vlastný systém, ale vôbec ho neprispôsobili na potreby IDS tarify. Lebo však hlavný benefit systému na mieru by mal byť že je, well, na mieru. Nie robiť si vlastnú kópiu Transdaty.
K článku veľmi niet čo dodať, je to vystihnuté úplne presne. Systém nefunguje a namiesto priznania zlyhania zo strany BBSK a Organizátora IDS BBSK počúvam len lži ako je všetko v poriadku a sú len "lokálne" problémy. Uráža ma takýto prístup. Minulý víkend som cestoval v prímestských autobusoch SAD Lučenec, zaplatil som v hotovosti, ale lístok som nedostal ani raz. Aspoň som mal pocit, že v tomto prípade ho vodič riadne zaevidoval do pokladne. No lenže akú mám ja potom istotu, či sa vodič zachová seriózne a či moje peniaze neskončia v jeho vrecku? A potom ďalšia vec, cestovný lístok má určitú časovú platnosť, môžem s ním ďalej prestupovať na iné spoje v rámci zón. Čím sa preukážem v ďalšom spoji, keď mi vodič na predchádzajúcom spoji žiadny lístok nedal? Kartu si zatiaľ registrovať nechcem, keď vidím aké skúsenosti majú ľudia s dobíjaním a zostatkami. A mohol by som pokračovať ďalej a ďalej.
Toto je tak strašne nefungujúce, že mi je z toho úplne zle a je to pre banskobystrický región temný okamih pre verejnú dopravu. Systém nemal byť spustený do času, pokým nebolo všetko riadne pripravené a najmä odskúšané v nejakej testovacej prevádzke. Bez debaty. To akože nevedeli zistiť, že tlačiarne nefungujú a pokiaľ áno, tlač je neuveriteľne pomalá? To si pokusne nikto neskúsil vytlačiť cestovný lístok pred 1.2.2024? Nik neprišiel na to, že pokiaľ na odbavenie jedného cestujúceho potrebujem min. 1 minútu, to asi v praxi ťažko bude fungovať?
Osobne vidím štyri možnosti:
a) Návrat k odbaveniu z roku 2023 v plnom rozsahu, t.j. vytiahnutie starých odbavovacích zariadení a starej tarify. Toto je zmluvne problematické (od 2024 ma odbavováky poskytovať BBSK), znamenalo by to zrušenie niektorých produktov (napr. PCL), plus náročné refundovanie kreditu a PCL predaných v novom systéme.
b) Prekopanie tarify, návrat k pôvodným odbavovacím zariadeniam. V tomto modeli by bolo nasadené "hotové" riešenie od Transdaty ktoré sa používa v IDS BK a IDŽK, takže v zásade po technickej stránke by to šlo takmer zo dňa na deň. Muselo by sa však prejsť z relačnej na zónovú tarifu, čo by o.i. znamenalo nutnosť komplet prekopať zonáciu aby všetky zóny mali rovnakú veľkosť. Zostáva tu tiež zmluvný problém z možnosti A, a tiež nutnosť vyplácať kredit a PCL z aktuálneho systému.
c) Kompletné prekopanie odbavovacieho systému pri zachovaní súčasnej tarify. Minimálne by bol nutný kompletne nový SW pre odbavovanie cestujúcich, veľmi pravdepodobne ale môže byť nutná aj výmena HW (vrátane možnosti použiť Transdata zariadenia). Tento variant je z dlhodobého hľadiska najlepší, ale implementácia by trvala veľmi dlho, obzvlášť ak sa to nemá (opäť) odfláknuť. O tom že by to bolo pekelne drahé ani nehovoriac.
d) Zachovanie status quo.
BBSK sa zatiaľ tvári že problém neexistuje a ide len o nejaké občasné výpadky. Neviem koho sa tým snažia oklamať, je celkom zrejmé že to tak nie je.
Ani 2 týždne po spustení IDS BBSK sa vôbec nič nezlepšuje, mnohé autobusy vozia cestujúcich zadarmo. V niektorých som si všimol, aj na zrýchlených spojoch BB-ZV, že v autobusoch majú prekrytý odbavovací systém handrou či uterákom, aby sa cestujúci ani len nepokúšali nič prikladať.
Výpadky tržieb musia byť obrovské, keďže od 31.12.2023 sa de facto neplatí, resp. sa neplatí systematicky. Ako toto celé skončí, si netrúfam predpovedať.
Nad tým nápadom ísť do plne cloud ticketingu v kopcovitom a riedko osídlenom BBSK sa aj mne varil mozog a do poslednej chvíle som veril že to majú vymyslené nejak zmysluplne aby to fičalo aj bez signálu, resp. so zlým signálom. Veril som zle.
Pokladne - súhlasím s tebou, pozeral som aj to inštruktážne video pre vodičov, vôbec sa nedivím že v tom majú chaos. Hlúpo nadizajnovaný tarifný systém, neintuitívne UX pokladne, a ktomu mizerné školenie cez video ktoré viac-menej predpokladá že už všetko vieš a nevysvetľuje niektoré úplne základné veci. No ako to asi mohlo dopadnúť?
Komunikáciu ani nemá zmysel komentovať, ja som si pozeral ich FB, tam fungovali spôsobom že ak niekomu odpísali, tak spravidla na niečo úplne iné ako sa ten človek pýtal, a po tom prúseri 1.2. namiesto nejakej krízovej komunikácie a snahy zachrániť to zaliezli pod zem a okrem jednej, dvoch odpovedí za deň sa tvária že neexistujú. Jaj pardón, aby som im nekrivdil, ešte pridali tú excelovskú kalkulačku nepoužiteľnú na mobile
Moja najväčšia obava na jeseň bola ohľadom komunikácie s cloudom, ale realita zas predbehla fantáziu.
Ak si videl na internetoch zábery na menu pokladne, tak v porovnaní s displejmi súčasných dotykových odbavovákov to vyzerá ako školský projekt a vôbec sa vodičom nečudujem, že sa trápia s obsluhou.
Z komunikácie tímu IDS ale naberám dojem, že pokladne budú len jedným z radu trápení. Nejde len o vyhlásenia, ako je všetko fajn. Dával som tiež jednoduchý podnet cez formulár na webe - na prípoje k vlakom. Odpoveď síce príšla rýchlo, ale odveci: "V súčasnosti však nedisponujeme žiadnymi dátami, o ktoré by sme sa mohli oprieť v rámci úpravy cestovných poriadkov. Preto bude prvých približne 6 mesiacov prebiehať zber dát, na základe, ktorých budeme vedieť vyhodnotiť ďalšie zmeny v cestovných poriadkoch." Asi im šesť mesiacov potrvá otvoriť CP železníc
Tak ako o tom čítam, tak bude zrejme nutné kompletne obmeniť SW, vrátane zmeny celej architektúry systému ktorá bola navrhnutá spôsobom ktorý v reálnej prevádzke nefunguje - inak povedané, spraviť to celé nanovo od nuly. Čo je ešte horšie, minimálne v prípade tlačiarní bude možno nutná aj výmena HW, keďže sa javí že tam nakúpili nejaký náhodný retail produkt do supermarketu, ktorý nezvláda otrasy autobusu na vozovke a reštartuje sa.
Žiaden quick fix teda nečakám, táto situácia bude trvať dlhodobo.