Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Za Bystrickú elektrárenskú a dopravnú spoločnosť (BEADS)

Koreňom úrazu súčasných, predchádzajúcich, ale zaručene aj nasledujúcich problémov MHD v Banskej Bystrici jej jej privatizácia koncom minulého storočia. Také harakiri nespáchala Bratislava, Košice, Prešov, Žilina a mnohé iné mestá (Vymenoval som len tie mestá, ktoré úspešne prevádzkujú aj trolejbusovú dopravu, projektujú a budujú nové trolejové vedenia)! Už len pomyslenie privatizovať čokoľvek vlastníkovi, ktorý od začiatku vyžaduje dotácie od mesta, štátu a pod. je absurdné. SAD BBDS sa chovala samozrejme zo svojho pohľadu ekonomicky. Žiadala ustavične vyššie dotácie na prevádzku MHD a žiadala aj mnohomiliónové investície od mesta. Zdá sa, že to prehnali. Predstavitelia mesta (SAD Zvolen tvrdí, že sa uspokojí so ziskom 300 tisíc ročne, čo však príde o rok, o dva je v nedohľadne...

Nepatrím k prvým, ktorí hlásajú, že východiskom v súčasnom stave je, aby trolejbusovú dopravu začalo prevádzkovať priamo mesto vo vlastnej akciovke. Chcem len navrhnúť, aby sa táto prípadne premenovala na Bystrickú elektrárenskú a dopravnú spoločnosť. Aby sa ponúkli drobné akcie aj občanom a samozrejme aj iným podnikateľom pri zabezpečení si trvalej majority mestom.

Náklady na elektrickú energiu nie sú pri trolejbusovej doprave rozhodujúcou zložkou nákladov na 1 km. Tieto a podobné údaje sú najmä zo strany SAD BBDS pomerne utajované. Celkové priemerné náklady na 1 km jazdy trolejbusu bývajú udávané na 40 až 80 Sk. Nedávno uviedol doterajší riaditeľ závodu MHD SAD BBDS Ing. Snopko náklady v BB na 57,50 (Ak si dobre pamätám. Z tých 57,50 Sk možno odhadnúť 5 - 10 Sk pre vodiča - zaslúžených alebo hodných zvýšenia. Koľko je však skutočný - nie účtovnícky zisk, koľko je z toho na vrcholný menežment... Vie asi len Pán Boh). Takéto porovnania pre všetkých 5 trolejbusových miest v SR by sa mali už dávno vyskytovať v tabuľkách, grafoch, začali sa po nich (konečne!) dopytovať aj niektorí poslanci MsZ BB. Samotné náklady na elektrickú energiu udáva Dopravný podnik Prešova na 7,17 Sk/ km oproti nákladom 10,19 Sk/ km, čo je priemerný náklad prešovských autobusov na naftu (Možno sú v tom zahrnuté aj oleje a iné mazivá). V Prešove však znižujú nasadenie trolejbusov v energetickej špičke (ktorá sa prakticky kryje s dopravnou špičkou), kedy je elektrina najdrašia. V BB k takýmto úsporám neprikročovali.

Oveľa výraznejšie zlacnenie trolejbusov by sme však mohli v BB dosiahnuť obnovením aj jedinej malej vodnej elektrárne, ktorá ešte pred druhou svetovou vojnou zásobovala celé mesto a fungovala asi do 70. rokov minulého storočia. Elektrárenský kanál je dodnes funkčný. Len je zakrytý. Preteká medzi Domom kultúry a hotelom Lux (pod parkoviskom) a tam, za cestou I. triedy aj ústi do Hrona.

Energeticky využiteľný je napr. aj rybník medzi Suchým vrchom a Králikmi. Veľmi nenáročné vybudovanie systémov malých vodných nadrží sa mi javí na plošinách bývalého kameňolomu. Zásobované by boli najmä prebytočnými vodami odvedenými po vrstevnici z hornej časti Laskomerského potoka. Malá elektráreň by bola samozrejme v údolí Bystričky (na jednej alebo na druhej strane 4 - prúdovej cesty). V údolí Bystričky je miesto na dve nádrže asi 4 hektárové. Vody z Bystričky by sa mohli v energetickom sedle (minime spotreby, pri najlacnejších dodávkach zo siete stredoslovenskej energetiky) prečerpávať do nádrží v bývalom lome. A samozrejme možno nájsť desiatky iných vhodných riešení. Problémy by mohli byť len s vlastníkmi pozemkov.

Štiavničanom tieklo do topánok pred vyše 200 rokmi. Nestíhali odčerpávať vodu z baní, ktorú nebolo možné odvádzať gravitačne (Neváhali ale ani budovať tzv. Dedičnú štôlňu - aj takmer celých sto rokov) čerpadlami na konský pohon. Vybudovali systém tajchov, o ktorých si aj dnes mnohí návštevníci myslia, že sú to prírodné jazerá, resp. obyčajné rybníky. Všetko sú to nádrže s pôvodným energetickým využívaním (Dnes nehanebne nevyužívané), keď ešte nebola výroba elektriny (Voda vytekajúca z nádrží priamo poháňala čerpadlá vyháňajúce vodu z baní!). Niektoré štiavnické tajchy boli vybudované aj tam, kde nebol ani najmenší potok! Boli, resp. sú zasobované vodou jarkami vybudovanými prevažne v smere vrstevníc a zachytávajúcich hlavne povrchovú dažďovú vodu. Sú európskym unikátom.

My máme v BB oveľa vhodnejšie prírodné podmienky! Nech je nám krátka plynová vojna medzi Ruskom a Ukrajinou tiež varovaním. SAD ZV sa oháňa ekologickými autobusmi na plyn. Odhliadnuc od toho, že aj tie produkujú jedovaté splodiny, zásoby plynu sú len na niekoľko desaťročí. Na to zabúdajú aj ekológovia horliaci za rýchlejšie odstavenie jadrových elektrárni a budovanie tzv. paroplynových. Zanechajme našim vnukom a ďaľším potomkom nové rybníky, rekreačné nádrže, keď možno také energetické využitie už nebudú potrebovať. Dnes možno malé vodné nádrže budovať aj najlacnejšou pracovnou silou, nezamestnanými, na ich aktivačnú činnosť prispieva EÚ. EÚ prispieva aj na takéto ekologické diela.

Tečie nám do topánok. Doslova, tým ktorí musia v týchto dňoch vyčkávať na zástavkach ťažko fungujúcej dopravy. Máme šancu dobudovať najlacnejšiu trolejbusovú dopravu v SR. O čo sme horší než Štiavničania pred 200 rokmi?
Reply on: Muscha #11954:
So slusnostou daleko nezajdes. Tvoj mail vobec nevyvolava emocie, dokonca si este trpezliva... Niesu bohovia, su sluzobnici, ktorych platime. Takto to treba brat. Aby ich ciny niesli aj dosledky musi byt aj KONTROLA= demonstracia. Napr. v BA sa ludia neboja ozvat, podat oznamenie, stazovat sa na patricnych uradoch. Ver mi, ze ked kazdy den budeme buchat na dvere magistratu, zosaleju.

Koncim s prispevkami, chcel som vyburcovat niekoho aby zacal organizovat protest. toto recnenie nema zmysel, cas v BA je drahy...
Niečo z mojej dnešnej emailovej pošty:
Vážený pán primátor mesta Banská Bystrica,

pokiaľ ste si nestihli uvedomiť Vaše postavenie v našom meste, sme ochotní Vám to pripomenúť. Ste primátorom platne zvolený občanmi Banskej Bystrice. Medzi Vaše povinnosti spadá aj zabezpečovanie potrieb pre občanov Banskej Bystrice a ich kontrola. Nestačí sa len ukázať na pódiu a povedať zopár slov.
Naša sťažnosť je zameraná na ustavičné problémy s dopravou v Banskej

Bystrici a jej okolí. Vy určite nepoužívate druh dopravy, ktorý používajú

desaťtisíce občanov Banskej Bystrice.

Preto Vám vysvetlíme, že my potrebujeme hromadnú dopravu na prepravu či už do zamestnania alebo k lekárovi. Nie každý je schopný a zdatný chodiť pešo a nie každý si môže dovoliť živiť auto.
Veríme, že si uvedomujete to, že vy ste tu pre nás a nie my pre Vás.
Žiadame Vás preto o okamžitú nápravu a odstránenie nedostatkov.
Myslíme, že alibizmus Vám ani nám v tejto situácii nepomôže a nájdete spôsob ako čo najrýchlejšie odstránite nedostatky vo verejnej hromadnej doprave! A žiadame, aby ste si dokázali Vy aj Vaši kolegovia priznať chybu!
Minulý rok SAD BB zrušila niektoré potrebné spoje – už to bolo dosť neuvážené nakoľko bolo zimné obdobie. Na chodníkoch v meste sa neodpratáva sneh ani po niekoľkých dňoch, takže dostať sa napríklad z Fončordy do Medeného Hámra pešo je problém.
Veríme a dúfame (je to takmer želanie), že toto bude posledný veľký problém, ktorý ste nám Vy a Vaši kolegovia, po určite veľkom úsilí, vyrobili.
Mali by ste tiež zvážiť Vaše odstúpenie z funkcie, nakoľko nezvládate jej vykonávanie!

zatiaľ trpezliví občania Banskej Bystrice
P.S. –Plne Vás chápeme, že za tých biednych 70 tisíc, inflačných slovenských korún, základného mesačného platu sa predsa nestrháte, napriek Vášmu silnému sociálnemu cíteniu. Aj to plne chápeme, že máte na háku čistenie mesta, Vás predsa všade vyváža služobné auto, ale stálo by to za to, zobrať sa s tou čriedou pricmrndávačov z MsÚ B. Bystrica a prejsť sa peši mesto zo sídliska Rúdlová Sásová na Fončordu a potom by ste porozumeli, prečo ľudia nadávajú.
/ Ešte jedna súkromná otázka – nemáte náhodou podiel v taxislužbách, ktoré Vašim prispením v týchto dňoch profitujú zo zahanbujúcej situácie v meste? /

Vaši budúci nevoliči
Reply on: Hero #11952:
No povedala by som to ináč: My všetci sa musíme o to pričiniť. Môj hlas je len ihla v kope sena. Navyše nech si všetci uvedomia, že v priemere každý občan tohoto mesta odvedie vďaka daniam tomuto štátu 50 tisíc ročne. V rodinnej kase o takej sume bežní ľudia rozhodujú ináč. Tu zdá sa, je to väčšine jedno. Keby to jedno nebolo, už by sme boli všetci pred Mestským úradom.
Reply on: Muscha #11949:
K tomu sa musis pricinit Ty a nie oni !!!!!!!! (aj Ty)
Reply on: inca #11946:
Pekne si to zhrnul. Kazdopadne by som vinu upieral na magistrat mesta=trestne oznamenia za ohrozenie verejneho zaujmu(MHD) + mobilizovat sa za odvolanie toho saska z MHD BB, atd. Inak ako zhromazdovanim sa v co najvacsom pocte nedocielime aby neschopni odstupili !!! Sami neodidu, v jednote je sila.

Myslim, ze peticie ako take su nanic, na slovensku este nikto na ich zaklade dobrovolne oneodstupil, a hlavne tie ktore ziadaju jednu alebo druhu sukromnu spol. aby sfuncnila MHD... Na sposob vyriesenia su plateni poslanci mesta, atd., my ziadajme jednoducho funkcnu MHD!!!!
kedysi starí bystricania vraveli
"za zivota v Bystrici, po smrti v nebi" ...

keby videli tento bordel tak sa obratia vsetci v hrobe

ti co chcete podpisovat peticie tak pouvazujte o tom, ci podpisete tu verziu, ktora podporuje tie spiny zo SADBB ...ktora "nedokazala" roky uzivit nasu MHD a stale tlacila toto mesto k vacsim dotaciam a nas k vyssim cenam.

btw.
1) preco mame tak malo penazi? kto si myslite, ze zacvakal zemne prace na EUROPE? mesto = my
2) zopakujem este, ze manazeri nasej SADky si nahadzali 100tisicove odmeny ...to aby ste mali predstavu, kde sa nasla ta strata ?
Ja sa len čudujem nášmu pánovi primátorovi Králikovi a pánovi prednostovi Muronovi, že ich nežerú funkcionárske stoličky. Mali už 1.1.2006 odstúpiť.
Reply on: mimi #11947:
A z MsÚ budú aj naďalej posielať za peniaze daňových poplatníkov svoju reklamnú kampaň ? http://www.bleskovky.sk/cl/10/98081/Primator_Banskej_Bystrice_ma_na_krku_trestne_oznamenie_
Jedna poznámka Sad Zv môže odstúpiť od zmluvy. Na povrch vyplával škandál s prenájmom autobusov, tým pádom sa patová situácia môže vliecť viac ako mesiac. sad Zv sa dostane do straty, obviní mesto za neplnenie dohody, zruší zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme a bude žiadať mesto o náhradu škody. Mesto bude bez MHD len Králik a spol budú aj nadalej pokojne sedkat na MSU a nič sa im nestane.
Fakty:
Na tlacovej konferencii SAD Zvolen konanej v pondelok 2.1.2005 povedal M. Muron, prednosta magistratu, ze na rokovaniach odcudzili zastupcovia BBDS zmluvu o prenajme busov na rok 2006 a ze s nou cosi chystaju. Este vecer v televizii rozpraval Ing. Korniet, ze v zmysle platnej zmluvy moze SAD BBDS vratit autobusy az 30. 1. 2006. O nejakej dalsej zmluve na rok 2006 ani slovo. Na tlacovej konferencii SAD BBDS konanej v utorok 3.1.2005 pan Vratny zamava zmluvou na rok 2006 a v emotivnom prejave obvini predstavitelov mesta z toho, ze podpisali zmluvu s dvomi subjekatami. Prejav je emotivny, chyta za srdce, ale posobi zbrklo a krivka na vsetky nozicky.
Fabulacia:
1. M. Muron klame a mesto skutocne podpisalo zmluvu so SAD BBDS. Pri bordeli v meste je to predstavitelne. Ale preco potom nepodpisalo aj licenciu na prevadzkovanie liniek MHD a preco to SAD BBDS oznamila az 3. januara. Prilis vela ale
2. M. Muron neklame, SAD BBDS skutocne ziskala jeden exemplar neplatnej zmluvy, alebo zmluvy urcenej na skartaciu,teraz ponechajme stranou ci ho ziskala kradezou, alebo nahodou. Keby s tym Muron nevysiel uz v pondelok, tak SAD BBDS moze cusat a zamava zmluvou az 30. januara ked si nadrzani zvolencania konecne pridu po autobusy. Zo strategickeho hladiska idealne.
Kedze Muron prehovoril v pondelok musela SAD BBDS improvizovat, konat skor a nevyznelo to prilis presvedcivo. Pritiahnute za vlasy ale mozne
3. Vsetci klamu. Tu dostava fabulacia siroky rozlet a netrufam si odhadnut ci prinesu najblizsie dni. Dnes ocakavam dalsiu tlacovku, tentokrat v podani mesta.

Fakty:
SAD BBDS ziadala od mesta na rok 2005 dotaciu 50 milionov SK. V sutazi na rok 2006 ponuklo mesto maximalne 40 milionov. SAD BBDS je vsak zrazu ochotna prevadzkovat MHD v roku 2006 za 31 milionov, to jest o 19, slovom DEVATNAST milionov lacnejsie, ako ziadala povodne. KDE NA TO CHCE VZIAT? Pocul som, ze hospodarsky vysledok SAD BBDS za rok 2005 je znacna strata.
Fabulacia:
1. SAD BBDS ziadala a bohuzial aj dostavala v minulych rokoch od mesta ovela viac, ako skutocne potrebovala. Jednoznacna chyba mesta
2. SAD BBDS podrobila hlbkovej analyze samu seba a nasla 19 milionov volne pohodenych na dvore. Argument, ze mesto ziska pri modernizacii trolejovej sekcie granty z EU je sice mozny, ale granty sa neziskavaju zo dna na den.
Takze zo strany SAD BBDS skor zazrak.

Fakty: Na tlacovej konferencii 3. januara Ing. Snopko potvrdil, ze SAD BBDS nielen nema licenciu na prevadzkovanie trolejbusov na rok 2006, ale ani o nu nepoziadala.
Otazka: Preco o nu nepoziadala? Kto ju vlastne vystavuje? Skutocne je to len taka bezvyznamna formalita? Ak ju nema, ako moze SAD BBDS pred mediami deklarovat, ze je OKAMZITE schopna pokryt dopravu na 100%

Na zaver: Pred par dnami sme tu na fore s Lukom debatovali ci bola sutaz na prevadzkovatela zrusena, alebo nie. Ing. Korniet na vcerajsej konferencii povedal, ze sutaz zrusena BOLA.

Na zaver II: Je mi ako bystricanovi zo vzniknutej situacie na vracanie. Jednoznacne sa ukazuje, ze prevadzka MHD vobec nie je stratova ked sa o nu zacinaju vsetci ruvat ako psi o kost. Obavam sa, ze sme bezmocnymi civilistami vo vojne, ktora nebude mat jednoznacneho vitaza a v ktorej sa pouzivaju zbrane coraz vacsieho kalibru
do autobusov sa vôbec nevyznám ale mám jednu pripomienku k stavu v BB. Pri vzatí do uvahy sú v hre autobusy, peniaze a LUDIA. A práve to posledné je to najdôležitejšie. S ludmi sa nehrá. A ked hej nazýva sa to TERORIZMUS. Možno si poviete "prehána" ale TERORIZMUS je zneužívanie ludí na získanie moci !!! Prečo niekto nespíše petíciu proti porušovaniu ludských práv. Mnohím ludom bolo odnate pravo na pracu lebo sa do nej nemaju ako dostať, detom bolo odnate pravo na vzdelanie lebo sa nemaju ako dostať do školy.
Reply on: marek #11943:
SAD ZVOLEN BUDE MAT STRATY TAK CI TAK...a BBDS im busy neda... TAK NEVIEM S CIM CHCU JAZDIT... TENTO TYZDEN BUDE ASI NAVRAT IKARUSU 280 DO BB..
Reply on: NIGHTTBUS #11940:
ja si to celkom nemyslim... kedze TB vlastni BBDS, zvolen nema ine riesenie. a ani ziaden iny dopravca, kt. by chcel prist do BB.

A BBDS vlastni aj vedenie? ak ano, tak je to "super".

podla mna najnovsie autobusy maju mensie naroky na udrzbu a aj mensiu spotrebu paliva ako stare vozidla...


.. i ked si myslim, ze momentlany stav, ak by mal trvat viac ako mesiac naozaj povedie k velkym stratam pre sad zvolen...
a este som zabudol....

TB dopravu v meste BB treba... len je smola, ze ju ma BBDS.
a nedalo by sa spravit salamunske riesenie a mat v meste dvoch dopravcov?

autobusovu dopravu by mal SAd zvolen a TB dopravu BBDS?

o deleni financii na kartach cestujucich by problem nemusel byt, ak by karty mali v sebe viac uctov, tak ako je to na ISIC kartach...

A mozno by bola sranda, ze do troleja by sa chodilo za 16 Sk prednymi dverami a du autobusu za 14 a vsetkymi dverami...
SAD ZVOLEN IDE TAM KDE CHCE...DO KRACHU...NECHCU TROLEJBUSY,A CISTO AUTOBUSOVA DOPRAVA V BB ICH TAM STIAHNE....
Vcera som sa bol previest MHDeckou v BB.. dosiel som az z MT:

cestoval som za 5 sk, stacilo povedat, ze som student. ani doklad nechceli... to vodic BBDS vedel narobit bordel aj za to, ze som mu dal peniaze v haliernikoch a neukazal poriadne foto a datum plantosti

na listku bolo dochodca nad 70r BB... no co uz

meno vodica bolo na vsetkych listkoch rovnake: 9999

prekvapilo ma, ze vodici na koncovych/ teda na zaciatocnych zastavkach stali na zastavke a cestujuci si mohli nastupit do vozidla aj 5 minut pred jeho odchodom...

pouzil som 3 rozne linky... vzdy som sedel, bolo v nich teplo, netlacil som sa, vodic mi podal listok a dokonca jeden aj poprial stastnu cestu.. no to by sa mi v BBDS nestalo

tie linky.. volil som ich zamerne len k tescu, k novej nemocnici a nie na sasovu, lebo tam by som sa asi ani nezmestil do vozidla a zbytocne zabral miesto inemu cestujucemu....

takze tie linky... 8,9,1 zo strachu, ze sa do vozidla moznonedostanem, volil som vzdy trasu z prvej zastavky az po konecnu... ale miesto bolo dost...

isiel som novou karosou, primestskopu karosou z detvy a starsim srotom .. uz ani neviem odkial. ale vodic v nom bol vellmi mlady, mladsi ako ja. a to ja mam 24

velmi ma prekvapil neodhadzany sneh na zastavkach MHD

na zastavkach v meste sa podpisovala peticia... no osobky kt. zbierali podpisy trepali cestujucim aj polopravdy...

to nove logo MHD BB od sad zv je este horsie, ako je logo sad zvolen

ale inak zvolencanom fandim a drzim im palce, nech vydrzia.... lebo ak podlahnu, bude to pre nich velka strata.

za vzniknutu situaciu vinim mesto... za 9 dni na zmenu dopravcu by sa to nestihlo nikde.
ANKETA - Kto je najviac zodpovedný za chaos v MHD ???:
http://www.poslanec.sk/view.php?cisloclanku=2006010404
Sorry, ale ja keby som bol neuspesny ucastnik tendra a pri najomnej zmluve na vozovy park je dodatok, ze po skonceni licenice je potrebne vozidla vratiti az do 30tich dni, tak to tiez vyuzijem. cize tu by som nevynil BBDS, ale mesto a poslancov. mate to tam dobry bordel na urade.

A to, ze na TA3 odznel zvukovy zaznam nejakeho predstavitela z MSu BB o tom, ze mesto zmluvy stratilo.. to je len hanba mesta a vizitka primatora a jeho neschopnych ludi.

O tej poslednej novinke, ktora odznela v mediach, ze BBDS ma zmluvu na prenajatie vozidiel az do konca roka 2006 mi nie je jasne viac veci... Ak zmluvu naozaj maju a nie je to falzifikat, tak im tie autobusy este rok patria...
Je potrebne sa pozriet, ci zmluva je na prenajom autobusov, alebo na zabezpecenie dopravy MHD v meste BB. podla mna na to prve, na prenajom autobusov. takze z toho usudzujem, ze mesto podpisalo zmluvu o prevadzkovani MHD so zvolenom ale niekto sikovny mozno predlzil najomu zmluvu na mestske vozidla opat BBDS. ak je to takto, je to vsetko pravne v poriadku...

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.