Reply on: Viko #54236:
Nuž stav a spoľahlivosť starých a modernizovaných HKV nepustí. 812 sa tiež už začali kaziť, 813 sa kazia viac a nové 813.1 navyše ponúkajú ešte menej miesta ako klasické 813. ZSSK proste musí kúpiť novú techniku inak bude odriekať stále viac a viac vlakov, až tie škody budú enormné. Treba tak, či onak omladiť vozový park a nečakať na ŽSR, pretože až by si v prípade tratí ako 160, 172 alebo 174 čakal na to, až ŽSR zmodernizuje niečo, aby sa tam dal vyjazdiť 1h takt, tak sa nedočkáš ani do roku 2030. Len pripomeniem, že ŽSR nevie čo po dokončení koridoru po Žilinu, ako ďalej od Žiliny po Košice, nevedia ani čo s Kúty - BA - Štúrovo, či na 160 alebo 200 km/h, a či ísť vôbec cez Štúrovo alebo radšej cez Komárno.ZSSK nemôže čakať na to, až sa ministrovi rozsvieti v hlave a dopne mu, že moderné HKV neurobí jazdu z BR do BB pod 60 minút na tej istej zanedbanej infraštruktúre. A rovnako ani nezmaže moderné HKV 10-14 minútové križovania v Rimavskej Bani alebo Hnúšti. Skoro žiadna jednokoľajka nie je na Slovensku spôsobilá na 1h takt. Navyše intervaly križovania sú v staniciach 4-6 minút a to je všetko vizitka doterajších ministrov dopravy, ktorí iba tliachajú ako chcú železnicu za nosný dopravný systém, ale čo pre to robia? Stavajú obchvaty, rýchlostné cesty, a rôzne iné stavby, ktoré sú zásadne prínosom iba pre cestnú dopravu. Jediná jednokoľajka kde sa urobili opatrenia pre navýšenie kapacity bola okamžite na to podarovaná do úžívania RegioJetu priamym zadaním. Prečo ale keď ZSSK už 4-5 rokov predtým žiadalo na 131ke navýšiť výkony, opraviť trať a predstavili aj vízie na obstaranie moderných DMJ (nie second hand ako RJ), tak mu to MDV zamietlo, že tá trať je neperspektívna s odvolaním sa na odľahlosť značného počtu zastávok od sídel. A zrazu pri RJ tieto argumenty opadli, pričom RJ priniesol okrem ojazdených no pohodlných DMJ so sebou pravidelné porušovanie zákonníka práce, preťažovanie zamestnancov (strojvodcov aj vlakového personálu, čoho výsledkom je značná fluktuácia), neskôr začal porušovať štandardy nasadzovaných DMJ aké mal nasadzovať, kapacitne prestali jeho vlaky postačovať a nezabezpečil ani prevádzkovú zálohu. Ale o jeho denno-dených prešľapoch a porušeniach predpisu Z1 ŽSR ako aj zákona 514/2009 sa takte mlčí, pretože pre médiá sú súkromní dopravcovia posvätní a všetko čo je ešte štátne ako tak, tak je fuj, zlé, treba to zničiť alebo rozpredať a potom to bude zrazu dobré, potom už nebude vadiť, že zamestnanci sú ešte viac žmýkaní ako u ZSSK, že bezpečnosť prevádzky klesla ešte nižšie, že skoro polovica jázd je s HKV, ktoré bolo do prevádzky nasadené vozmajstrom so slovami :"Nič som nevidel a nepočul." Len pri vážnej nehode spôsobenej zlým technickým stavom HKV som zvedavý, či to ten vozmajster zoberie na seba alebo povie pravdu, ako bol zatlačený.
Na železnici nebude ešte dlho dobre, a bude ešte horšie. Po tom, čo som videl čo za personu vzali k sebe ČD zo ZSSK do vrcholového manažmentu, tak mám pocit, že česi si na devastáciu republiky okrem Babiša prizvali ďalšieho, ktorý má rozložiť ČD z vnútra. Liberalizácia železníc na tak malom území a pri takom charakteri ľudí aký tu je, keď sa po 1989 rozbehli po Slovensku dravé bezcharakterné žraloky, ktorým sa ráta iba zisk, tak je to doslova ako keby rusom dali toľko slobody a liberalizácie. Do pol roka by mafia v Rusku aj skrz vlastnosti aké majú rusi všetko funkčné čo drží unitárne štát pod rukou rozobrala a znefunkčnila, vrátane železnice. Pri otázke, čo čaká železnicu pri plnej liberalizácií sa stačí pozrieť na SADky. SADky si podľa regiónov rozdelila miestna mafia naviazaná podľa politických preferencií v tom, ktorom regióne na daný kraj. Žiadny blahobyt nenastal. Výkony idú pozvoľna mierne nadol, tržby idú však nadol o niekoľko desiatok percent, počty cestujúcich ročne o 500 tisíc až 1 milión cestujúcich, šoférom platy stagnujú, zarábajú pri najlepšom 600 čistého, v práci dostanú však zaplatené o 3-5 hodín menej ako reálne strávia v autobuse, pretože im vedenie odmieta platiť čas, keď stoja na konečnej s vozidlom a najnovšie počúvajú vyhrážky, že ak sa im nepáči, tak naberuj ukrajincov, ktorí budú robiť za minimálnu mzdu. Toto nie je blahobyt, či prosperita a rast, toto je úpadok a pád na samé dno ako kvality, tak aj morálky. Blahobyt majú len tí, čo sú vo vedení a ulievajú peniaze od kraja a z cestovného kade tade (dalo by sa písať dlho kam ...). A mimo to je tu jeden zaujímavý jav. Cez EÚ nariadenú liberalizáciu potichu využíva nemecká štátna Arriva, ktorá je dcérou štátnych Deutsche Bahn. Obsluhujú polovicu ŽSK, KSK, celý NSK, majú 60% akcií v SADTT. V ČR získali v zlínskom kraji po hlasovaní krajských poslancov priamym zadaním výkony v jednej skupine na Vláre v okolí Vsetína, pričom nemajú personál a ani DMJ, tie im zapožičia stratový Leo Express. Čo tým hlasovaním proti ČD chceli poslanci dokázať neviem, no je jasné už teraz, že tak ako v Libereckom kraj kde načapali člena výberovej komisie, že má spoločný podnik s vedúcim Arrivy, tak ani v Zlínskom kraji to nebude košér. Tieto pokusy o liberalizáciu nás výjdu draho a čo je najhoršie, že hráme to akože pre blaho súkromného sektora no v skutočnosti "žrať" bude čoraz viac a viac nemecká štátna Arriva a nikomu to nevadí. Naše štátne je fuj, v ČR je fuj ČD zas, ale nemecké štátne je mňam mňam. Tak nejak mi ten dvojaký meter nesedí v tomto ale aj pri posudzovaní priestupkov dopravcov, že štátni sú apriori vinní a o súkromníkoch sa taktne mlčí - niekde na Slovensku neodznela tak vehementne info, že ako maďari opakovane načapali CRW (klasicky porušovanie povoleného max. času jazdy strojvodcu) a posledný úlovok začiatok roka 2018 bol znamenitý - nedostatky na vozňoch, rušni, na rušni iný rušňovodič ako nahlásili a k tomu ešte aj nafúkal. A u nás kontroly u súkromníkov žiadne ... Klasicky po slovensky čakáme až sa stane nejaká veľká nehoda so stratami na životoch. Síce už sme tu mali v 2012 nehodu, keď CRW či Lokorail zablokoval koľaj, zrazili sa vlaky ZSSK, všetko hodili na strojvodcu ZSSK, ktorý bol v kóme a o tom, že pred nimi stál vlak súkromníka, ktorého rušeň sa pre preťaženie nevedel pohnúť s vlakom o tom bolo ticho, že normatív prekročil a to sa deje opakovane, že šetria na postrkoch.
... na odľahčenie.
