Kto aspon raz v zivote drzal v ruke stavebne vykresy ciest a chodnikov vie, ze jednotlive vrstvy na zaklady cesty /stavbari to ludovo volaju "kufor"/ su hrube od 70 do 90 cm, podla druhu zatazenia vozovky. Urcite ma kufor inu hrubku na Malej Prahe alebo na ulickach vnutri sidliska - a inu na Hurbanovej alebo Kosickej /vsade hlavne tam, kde jazdi MHD a nakladne vozidla. No a inu hrubku ma na chodnikoch - tam je len cca 20-25 cm. Uz len z tohoto a zo zdraveho rozumu by malo byt jasne, ze parkovanie na chodnikoch by malo byt absolutne zakazane, lebo auta chodniky nenormalne nicia a to stoji peniaze nas vsetkych. Preto by sme mali byt proti tomu vsetci. Ja osobne nesuhlasim s tym, aby peniaze z mojich dani isli na opravu niecoho, co sa nici a pritom by sa pri trochu poriadku nemuselo.
Jedina vynimka moze byt, ak sa pri stavbe chodnika s tymto zatazenim pocita /napriklad sa tak stalo pri rekonstrukcii ulice a chodnika na Kmetovej asi pred 6-timi rokmi/.
Fyzicke zabrany mozu byt dobre v inych mestach, ale nie v Ziline. Kedysi /myslim, ze to bolo v r.1991/ som dal osadit betonove cerveno-biele kuzele na chodnik pred skolou na Zaymusovej ulici, za niekolko mesiacov vsak boli naburane, vytrhane alebo znicene. Jednoducho zilinski bordelari si v nasom meste presadzuju svoj vlastny vyklad poriadku a pravidiel. Zabrany sa hadam presadia iba vtedy, ak to budu ocelove rury aspon 15 cm hrube a zabetonovane aspon 1 meter hlboko. /A musia sa prve 3 dni po zabetonovani strazit, aby ich do rana nestihol taky osud ako pred tyzdnom na Smrekovej na Solinkach, kde ich do rana vytrhali./ Vzdy som bol optimista, ale v tomto som uz skeptik a je mi z toho smutno.
A teraz k druhemu problemu k parkovaniu. Tu mam nazor trochu odlisny od vas ostatnych vzhladom na moje zivotne skusenosti.
Najprv k parkovaniu v centre. Parkovaci dom je dobry, je to tak vsade na svete. Systemy platenia su rozne. Niekde su progresivne ceny za parkovanie /prva polhodina malo, dalsie stale viac/, niekde su prve dve hodiny zadarmo, platia sa len dalsie atd. Cely problem vidim v tom, aby toto parkovanie bolo vyuzivane len na navstevu uradov, obchodov, kin atd., nie na celodenne parkovanie vsetkych zamestnancov vsetkych firiem v centre, maximalne za mastne parkovne vyhradenych niekolko miest pre sluzobne vozidla.
Som osobne autorom dopravno-inzinierskeho riesenia pesej zony v Ziline z r. 1988, ktore s drobnymi zmenami pretrvalo az do zavedenia tohto noveho systemu. Co mne na nom jedine cely cas vadilo bola /ne/vynutitelnost prava. Taki vodici bordelari su hadam len v Ziline. Arogancia vodicov sa najviac prejavovala pred zel.stanicou, kde nam permanentne "vekslaci" stali na zastavkach MHD - a potom pri Poste 1. Tam som skusal zaviest parkovanie na obmedzenu dobu s parkovacimi kotucmi /hodinami/, hoci stali len par korun, kazdy na to kaslal a ani policajti sa nejako nesnazili. Trochu sa to pohlo zavedenim odtahovej sluzby, no nase slovenske zakony sa zacali pod plastikom demokracie a slobody tak krutit, ze z toho vzisla nakoniec uplna anarchia. Co mi chyba v tomto systeme dnes su velke zberne parkoviska na kraji mesta, kde by parkovaci listok bol zaroven aj listkom na MHD. Ale asi som uz moc naivny.
Najprv NAY. Pred tyzdnom som zmluvu s riaditelom osobne podpisoval. On ako zakaznik si urcil trasu a pocet spojov, ktore bol ochotny zaplatit. Ako zakaznikovi sme mu vyhoveli. Ako chcel, tak sa mu vozi. Je si vedomy, ze vacsina vystupujucich ide do panelakov, ale aj tak si dopravu objednal. Urcite ide trochu aj o imidz, aj ked si myslim, ze aj do inych vozov mohol dat reklamne plagatiky o tejto sluzbe. Nic viac k tomu nemam co dodat.
Aj v minulých rokoch sme tu o tejto linke diskutovali, hlavne o jej nevyťaženosti. Myslím si v prvom rade, že je to záležitosť spoločnosti NAY elektrodom. Možno by bolo vhodné, aby premávala malým centrálnym okruhom a len s dvoma zastávkami Štúrovo námestie a Železničná stanica. Obdobne premáva aj TEXCO linka. Zoberme však reálnu skutočnosť, že jej trasa je určená z určitých dôvodov na Hálkovu. V tomto prípade, ako som už písal v predchádzajúcom príspevku, spoločnosti NAY elektrodom by si mala včas dať na obe strany vozidla reklamu formou busboardu a toto vozidlo s reklamou by zavŕšilo svoju činnosť pred Vianocami na uvedenej trase.
Re #10136 Mza: Nehnevaj sa, ale ja tu na tomto fóre diskutovať nebudem ohľadom parkovania občanov na verejnom priestranstve (mestskom) pred vlastnými domami, o cenách a ŽPS. Ani ja nie som so všetkým spokojný a o tom si môžeme podiskutovať inde. Vo svojom príspevku som chcel poukázať na to, aby sa zrušením parkovacích poplatkov v centre neopakovala situácia, keď bola zablokovaná trolejbusová doprava nedisciplinovanými vodičmi. Teda z mojej strany len toľko na vysvetlenie.
Však to sa vozia už teraz. Keď som sa na nej bol previezť ja, tak ani jeden cestujúci nešiel z NAY/do NAY Elektrodomu. Pekne vystúpili a išli do mesta alebo domov.
asi by sa v tomto pripade vozili tou linkou aj ludia,kt. sa potrebuju dostat na vlcince a do nay by vobec nesli.ale kedze nay tu linku plati tak ci tak,tak by to mohli brat ako dobru reklamu:)
To máš pravdu. Keby mala linka trasu napr. Hurbanova-Žel.stanica-Štef.námestie-Nemocnica-Vyskokškolákov-NAY, tak by prilákala x viac cestujúcich. Pýtal som sa známych, či vôbec o NAY linke vedia a 98% mi povedalo, že nie.
s tym parkovanim to vobec nie je jednoduche,ludia si vzdy najdu cesticku ako (zadarmo) zaparkovat.malo by sa urobit nieco preto,aby ludia radi cestovali mhd,radi nechavali svoje auta doma a pouzivali by ich na cesty v ramci mesta co najmenej.
ziadne letaky ani citaty z tribun som necitoval,kedze som necital jediny volebny letak a nezucastnil sa na jedinom predvolebnom zhromazdeni.o kandidatoch som si zistoval udaje cez internet,co dosiahli,co su zac a podobne.a nebud naivny,ze by niekto investoval peniaze bez toho aby mal dobre spocitane ako sa mu investicia vrati.
Ak umožním parkovanie na chodníku (vodorovným a zvyslím značením), už je z toho oficiálne parkovisko, teda nemusím tam osádzať žiadne zábrany. A tie zábrany by som tiež neosádzal na všetky chodníky v meste (vieš koľko by ich muselo byť?) ale len na problematické úseky (napr. Komenského od začiatku po Veľkú okružnú).
Ono to parkovanie na chodníkoch by mi nevadilo, keby
1. bolo tiež spoplatnené a organizované, nie chaotické
2. parkujúce autá nebránili chodcom používať chodníky
Nemyslím, že by riešením bolo osadenie zábran na všetky chodníky, stačilo by, keby mestská polícia mala právomoc takéto parkovanie postihovať a bola pri tom taká aktívna, ako pri nasadzovaní papúč tým, ktorí parkujú na platenom mieste bez platenia ?
Tiež som sa zamýšlal nad spoplatením parkovania v Žiline a prišiel som na niekoľko vecí. Keďže presné fungovanie ŽPS a poplatky (dlhodobé, nie jednorázové) nepoznám, nebudem sa týmto zaoberať.
Spoplatnené parkovanie má určitú regulačnú funkciu. Čiže každý si ešte vopred rozmyslí, či si auto kúpi (bude služobným voziť aj domov). Predíde sa tým problémom, ktoré možem sledovať v bratislavskej Petržalke, kde veľký nárast automobilov spôsobuje tlak na miestnych poslancov na rozširovanie parkovacích miest. Miesto by síce aj bolo, ale financie nie sú. Takto by si na parkovanie prispieval každý sám pre seba.
Systém parkovania by som rozdelil na 3 zóny:
1. Historické centrum - ponechal by som súčasný stav, krátkodobé parkovanie za 40 Sk/h a dlhodobé za mesačnú/ročnú rezidenskú kartu. Akurát, že rezidenské karty by som rozdelil na oblasti (ulice) a vydať by ich bolo možné maximálne toľko, koľko parkovacích miest je vytvorených. Pre krátkodobé parkovanie by ostali zvyšné miesta. V okolí úradov a staníc by som sa snažil vytvoriť parkovacie miesta Kiss&Ride s maximálnou dĺžkou státia 15 minút.
2. Širšie centrum - obdobný spôsob ako v centre, akurát s nižšími cenami (krátkodobé 20 resp. 10 Sk/h).
3. Sídliská - spoplatnil by som tiež parkovanie na sídliskách na verejných priestoroch. Ceny by boli opäť nižšie ako v širšom centre. Krátkodobé parkovanie (pre návštevy) by som riešil vymedzením určitého počtu parkovacích miest a výhonou cenou (napr 20 Sk/deň).
Okrajové mestké časti by som zatiaľ neriešil, keďže tu si každý parkuje väčšinou vo vlastnej záhrade.
Aby za však motoristi za svoje peniaze niečo aj dostávali, využil by som takto 100% vybraných financií na správu a rozširovanie parkovacích miest a parkovacích domov. A nie len v centre ale aj na sídliskách. Samozrejme cena za parkovanie na parkovisku a v parkovacom dome by sa odlišovala. Postupom času by som sa dopracoval k tomu, že každý majiteľ auta bude mať parkovacie miesto pred vlastným domom.
Parkovanie by mala spravovať mestská spoločnosť (nemusí mať v nej mesto 100%, stačilo by 51%). Financie na chod (prípadne aj zisk pre súkromného spolumajiteľa )by táto spoločnosť mohla získať len z parkovania v parkovacích domoch v centre mesta (Hurbanova, autobusová stanica). Správcom parkovania by prípadne mohol byť aj DPMŽ (samostatný útvar), ktorý by mohol zabezpečovať aj odťah vozidiel. Zisk by sa použil na rozvoj MHD.
A na záver, parkovanie na nepovolených miestach (chodníkoch a pod) by som riešil osadzovaním zábran.
Problém parkovania na chodníkoch je celoslovenský problém a v Žiline sa to prejavilo výrazne najmä posledný rok. Prispela k tomu aj medializácia, kde bolo povedané že sa môže na chodníkoch parkovať za určitých podmienok. Nerozumiem, prečo mal J.S, slovom Ján Slota dávať nejaký poslanecký zákon v parlamente, keď tam ani posledné štyri roky nesedel.
Ja som v príspevku rozoberal upachatosť ulíc v centre meste a čo bude nasledovať po zrušení parkovania. Napísal som, že "Teraz tu nechcem rozoberať spôsob parkovania, cenu a Žilinskú parkovaciu spoločnosť." Ale ty samozrejme ako dobrý agitátor prejdeš od základného problému celkom inde k Žilinskej parkovacej spoločnosti a cituješ mi zas predvolebné letáky a citáty z tribún.
Keď už si prekrútil môj príspevok, tak ti odpoviem čiastočne aj o cene a zárobkoch. Asi by si neveril, ale ja som už prepočítaval návratnosť parkovacieho domu. Skús si to aj ty, cenu som dal 20 Sk, využiteľnosť nesmie byť 100%, potom počet dní v roku, odpočítaš nejaké prevádzkové náklady a budeš s výsledkom prekvapený. A keď si prepočítaš aj parkovacie miesta v meste a začneš násobiť, tiež by si z toho nebol multimilionár. Možno neskoršie sa dozvieme viac, však mesto tam má tiež aký-taký podiel, a potom budeme múdrejší.
Súhlasím, že parkovanie v centre, ktoré nie je nafukovacie, treba riešiť (okrem zatraktívnenia MHD) aj spoplatnením parkovania. Mne však konkrétne prekáža to, že vinou nedokonalých zákonov je hlavným viditeľným výsledkom to, že autami sú zaplnené predovšetkým chodníky, pretože na nich sa dá legálne parkovať zadarmo. čakal som, že J.S. ako poslanec parlamentu ešte za svojho primátorovania navrhne zmenu zákona, ktorá to vyrieši.
Ja mám taký pocit, ako keby účelom tej linky nebolo spropagovať NAY a doviezť tam kupujúcich. Prečo jazdí na Hálkovu? Keby jazdila na žel. stanicu a tam robila prestávku medzi spojmi a autobus by bol zo všetkých strán oblepený reklamou (tak ako je TESCO bus), tak by mala šancu "chytiť" ľudí, ktorí prídu vlakom či autobusom do Žiliny na nákupy.
ja chcem mat tiez taku firmu,kt. bude vyberat poplatky za parkovanie v meste.z tych poplatkov potom postavim v centre mesta parkovaci dom-bude v mojom vlastnictve,zan mi budu vsetci vdacni a este na nom budem v buducnosti aj zarabat.jozef,ty by si nechcel robit takyto business?
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Valec