Reply on: Vladimír #651:
Pôvodné princípy AVTD sú už pochované. Ako som už napísal, pôvodne mali linky s najnižšími číslami tvoriť kostru MHD s najväčšou prepravnou kapacitou. Dnes sú z pôvodných liniek L1 a L2 doplnkové, aj L3 už nie je tým, čím mala byť, totiž hlavnou spojnicou Soliniek so stanicou. Jej rolu (a vlastne aj rolu L2) prevzala L4. L5/15 je povedzme v pohode, terajší význam L6/16 mi trochu uniká, v podstate len uberá kapacitu L7/17, ktorá má potom dlhší interval. L8 ako tu už bolo povedané je vlastne propagačnou linkou Carrefouru.Takže kde sú pôvodné princípy, keď L1,2,3 vlastne svoj pôvodný význam stratili?
A ja si naozaj myslím, že to prinajmenšom vyzerá čudne, keď linky s najmenšími číslami (najmä L1 a L2) sú vlastne najmenej dôležité ?
A podľa mňa zokruhovanie MHD je dosť významnou udalosťou, ktorá sa dala využiť na to, aby sa prečíslovaním dosiahol opäť ten želaný stav, aby najnižšie čísla mali tie najdôležitejšie linky.
Marko
1 - bez zmeny trasy (Kvačalova - žst. - Matice slovenskej)
3 - bez zmeny trasy, redukcia na špičkovú linku (Jaseňová - žst. - Hurbanova - Štúrovo nám. - Jaseňová)
4 - bez zmeny trasy (Fatranská - žst. - Jaseňová)
5 - zmena na pôvodnú trasu Fatranská - Šturovo nám. - Jaseňová
6 - nový okruh Stodolova - Hálkova - Štúrovo nám. - Vysokoškolákov - Fatranská - Jaseňová - Centrálna - Spanyolova - žst. - Hurbanova - Hálkova - Stodolova
7 - ak by vôbec bola potrebná, vrátiť ju na pôvodnú trasu Stodolova - Polícia - Jaseňová
8 - bez akýchkoľvek zmien (ide vlastne o účelovú linku)
15 - zrušiť
16 - zaviesť ako protismer 6
17 - zrušiť
Čo sa tým dosiahne:
Hájik dostane celodennú linku 6/16 (interval napr. 10/20 min., viď. ďalej), ktorá ho spája čo najkratšie s nemocnicou (6) alebo so železničnou stanicou (16), ďalej s rovnakou intenzitou (interval 10/20 min.) aj s Vlčincami, Univerzitou, Solinkami a ešte aj s trasou linky č. 3. Vyhýba sa teda časti Hlín, čo by mohla odstrániť linka 7 ako pred zaokruhovaním (interval postačoval vtedy 30/60 min., musí teda aj teraz).
Žilinská univerzita, resp. skrátené spojenie Vlčince - Solinky dostanú celodennú obsluhu (interval 10/20 min. a kĺbové vozidlá by mal postačovať), pričom sa odstráni problém konečných/východzích zastávok na sídliskách.
Oblasť obsluhy linky č. 3 sa prenesie na 6/16, ktoré by mali porovnateľný interval s terajším stavom l. č. 3, iba by sa zmenilo to otočenie na "mestskom okruhu". Posilu počas špičky (dnes má trojka interval 8 min.) by tvorila linka č. 3. Naviac by táto oblasť získala priamu linku na Vlčince (a univerzitu).
Linka 5 by mohla byť dosť redukovaná, pretože rýchle spojenie Vlčince - Solinky zabezpečí 6/16. Slúžila by na obsluhu Hlín k nemocnici.
Hliny majú k žel. stanici linku č. 4, ktorá by bola akoby "zbytková", t.j. obsahovala by všetky potrebné spoje na zvládnutie dostatočnej kapacity medzi Solinkami, centrom, žel. stanicou a Vlčincami.
Zavedenie linky 7 v pôvodnej trase by malo význam pre spojenie Hájika s Hlinami a aby na Hájik neviedla iba jedna dvojica navzájom "zviazaných" liniek 6/16. Preto by tam postačoval interval 30 min. v špičke, 60 sedlo, večer a víkend.
intervaly a vozidlá by boli asi takéto:
1 30/60 sólo
3 10/- kĺbové
4 (10)/(30) kĺbové
5 (30)/(30) sólo
6 10/20 kĺbové
7 30/60 sólo
8 30/30 sólo
16 10/20 kĺbové
údaj pred lomítkom - špička
údaj za lomítkom - sedlo, večer, voľné dni
údaj v zátvorke - interval by sa určil presnejšie, toto je len odhad
Znížil by sa tým počet súčasných liniek, preklad je potrebný iba 3 a 6/16, čo by mohlo viesť k opätovnému zavedeniu pravidelných intervalov (teda nie ako teraz, že keď nejde 7, ide 17 a pod.). Ešte nie som veľmi uistený, či by bolo vhodné vymeniť trasovanie 6/16 od Spanyolovej, t.j. či pôjde 6 skôr na Vlčince alebo na Solinky (otázka priameho spojenia žst. - Vlčince, resp. žst. - Solinky).
Je ešte potrebné pripomenúť, že na Fatranskej by bolo potrebné prestavať križovatku tak, aby boli opäť dve stopy na odstavovanie trolikov (linky 4 a 5).