Zatiaľ nie je jasné, či nová trať povedie po Pribinovej, alebo po Landererovej ulici.
Magistrát hlavného mesta považuje za nevyhnutné zabezpečiť vyhovujúce riešenie verejnej dopravy v oblasti nových rozvojových projektov v zónach Chalupkova, Pribinova, Klingerka, Nové Nivy a Cvernovka. Zamerať sa chce najmä na rozvoj električkovej dopravy.
Električková trať Miletičova - Košická - Pribinova/Landererova
Spoločnosť J&T Real Estate (JTRE) predstavila v roku 2017 zámer na vybudovanie novej električkovej trate zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú a Miletičovu s napojením na oboch koncoch na existujúce električkové trate, čím by vznikol mestský električkový okruh. O rok neskôr spoločnosť JTRE predstavila výsledky porovnávacej štúdie, v ktorej boli posudzované viaceré varianty vedenia novej električkovej trate. Štúdia ako najvýhodnejšiu určila práve trasu cez Pribinovu a Košickú ulicu.
Na podobnom návrhu pracuje v súčasnosti aj magistrát hlavného mesta, pričom zvažuje vedenie trate popred alebo poza budovu Slovenského národného divadla. "Mesto v súčasnosti posudzuje dve varianty trasy električky v zóne Chalupkova, a to popred budovu SND po Pribinovej ul. alebo poza budovu SND po Landererovej ul. Pokračujúca časť trasy vychádza optimálne po uliciach Košickej a Miletičovej s logickým napojením na ružinovskú električkovú radiálu a tiež električkový uzol Trnavské mýto. Zámerom mesta je rozčleniť električkové trasy cez centrum mesta vybudovaním okruhu, prepájajúceho radiály medzi Šafárikovým námestím a Trnavským mýtom a zároveň preveriť trasu novej električkovej radiály do Podunajských Biskupíc a Vrakune," uvádza sa v tlačovej správe magistrátu.
Pri hľadaní optimálnej trasy novej trate magistrát berie do úvahy najmä urbanistické a dopravné kritériá. "Z urbanistického hľadiska sú to najmä vhodné pôsobenie eletričkovej trasy vo verejnom priestore mestského bulváru, námestia a predpolia SND. Z dopravného hľadiska sa zaoberáme najmä dopravnokapacitným posúdením potrieb nového mestského centra po jeho dobudovaní," priblížil magistrát.
O tom, kedy by sa mohla nová električková trať začať realizovať, je ešte predčasné hovoriť. "Po vyhodnotení optimálnej trasy podľa názoru odborného tímu na meste budeme riadne pokračovať v procesoch environmentálneho a územnoplánovacieho posúdenia navrhovaného riešenia. Rýchlosť procesu závisí od priebehu prerokovania potrebných stupňov posudzovania a projektovej dokumentácie; keďže ide o prioritnú investíciu vo verejnom záujme, mesto má záujem hľadať spoločenskú podporu pre najlepšie odborné riešenie," uviedol magistrát.
Ďalšie plánované električkové a trolejbusové trate
Mestské zastupiteľstvo na svojom júnovom zasadnutí vzalo na vedomie správu o preverení možností rozvoja električkových a trolejbusových tratí dopravným modelom. Posudzované boli trate navrhované podľa Koncepcie rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025 (aktualizácia z roku 2016). Vyhodnocovanie bolo realizované na základe Územného generelu dopravy a na základe výsledkov sa odporúča realizovať štúdie realizovateľnosti pre nasledujúce električkové a trolejbusové trate:
- ET Kamenné nám. – Dunajská – Mlynské nivy – Prievoz – Slovnaft (predĺženie do Podunajských Biskupíc sa odporúča ponechať len ako územnú rezervu)
- ET Riazanská – Tomášikova – Prievoz (tangenciálne prepojenie Račianskej, Vajnorskej a Ružinovskej radiály s napojením na trať do Slovnaftu)
- Predĺženie ET z obratiska Astronomická k plánovanej železničnej zastávke TIOP Ružinov
- TT Karadžičova – Eurovea (zatrolejovanie úseku linky 210, kde jazdí na pomocný pohon)
Pre električkovú trať do Janíkovho dvora a trolejbusovú trať v Mlynskej doline je riešenie štúdie realizovateľnosti bezpredmetné, keďže tieto projekty sú už v príprave a budú sa realizovať.
Pre zvyšné projekty odporúča Územný generel dopravy ponechanie len územnej rezervy, takže v súčasnosti nie je potrebné ani spracovať štúdie realizovateľnosti pre trate:
- ET Dúbravka – Bory – Devínska Nová Ves
- TT Trnávka – Zlaté piesky
- TT Trnávka – Avion Shopping Park (– Letisko)
- TT Košická – Most Apollo – Bosákova
- TT Patrónka – Tesco Lamač
Grafické znázornenie navrhovaných tratí tak, ako ich navrhuje územný plán mesta a územný generel dopravy, je možné násť v sekcii Mapy – Plánovaný rozvoj električkových tratí a Plánovaný rozvoj trolejbusových tratí.
lostrail
1. Jedna elektrickova trat cez namestie este nic nezabije (v Brne to napr. zije aj napriek tomu a pri tvojej cudesnej logike okolo miestnych pomerov je to mesto, ktore ma s Bratislavou vela podobneho) a co sa tyka hluku (ktory sa da technicky riesit bez vacsich problemov), co s tymto ma historicky kontext? Co ma s budovou (mimochodom architektonicky taky lepsi priemer), ktoru zacali stavat v 80. rokoch minuleho storocia historicky kontext? Ked uz, to je potom vacsi problem sucasna trat na Jesenskeho prakticky tesne popri historickej budove SND. Ibaze nie je (nanajvys kvoli Redute a s tym suvisiacim zastavovanim dopravy).
2. Jasne, ze by bolo ine, keby sa po namesti po novom nedalo pohybovat, keby sa cely ten priestor vyriesil nejako nevyhovujuco, ci barierovo. Su ale moznosti (ani to zapustene riesenie nie je uplne od veci). Ako som uz byval napisal, prave v zahranici je mozne sa inspirovat, ako sa taka elektricka da velmi pekne zapracovat do centralnych parterov bez toho, aby vaznejsie rusila. To je otazka technickeho / urbanistickeho riesenia a nie emocnych vazieb, resp. cele si to zasa postavil na totalne prevratenej logike.
Preco by mal mat Francuz emocny vztah k SND v Bratislave, aby bolo mozne sa u neho inspirovat, pripadne preco by si ty mal mat nejaku emocnu vazbu k divadlu v Albansku? Ved asi staci, ze ma nejaku vazbu k divadlu u nich doma, popred ktore ta elektricka chodi, nie? Myslim, ze prave Francuzi su velmi citlivi na vlastnu kulturu a umenie, preto by sa logicky dalo ocakavat, ze elektricka popri stankoch umenia bude mat vsetky technicke riesenia zamerane na to, aby co najmenej rusila. Ved napokon aj APS system je vynalez Alstomu - poziadavkou bolo, aby troleje nenicili vyhlady na pamiatky. Urcite, je to drahe. Vozidla tiez nepatria medzi najlacnejsie. Z toho mozeme usudzovat, ze Francuzi su az krcovito posadnuti estetikou a na takej inspiracii rozhodne nie je nic zle, kedze okrem ineho taku uroven nedosiahneme aste najblizsich 50 rokov (scasti aj preto, ze na to jednoducho nebudu peniaze). Takze ak uz emocna vazba, potom u kazdeho doma, lebo to plne postacuje. Tvrdit, ze to nemozeme urobit, lebo oni nepoznaju nas historicky kontext a nemaju emocne vazby k nasmu divadlu, je cista demagogia.
3. Cisto z technickeho hladiska tato diskusia sice verejna je, ale chodia sem viac-menej ti isti ludia, ktori sa o problematiku zaujimaju. Cize, ak si chcel mat co najsirsi zaber, je volba prave tejto diskusie prinajmensom podivna, ale beriem, asi si chcel pichnut do osieho hniezda, ze co si vytvoril na FB.
4. To video je tendencne a nazorovo nevyvazene a ak by naozaj malo byt podnetom do verejnej diskusie, chyba nazor protistrany (ako medium funguje aj same za seba, nie len v kombinacii s inymi pisanymi prispevkami, ci videami). Takto je akurat podnetom do diskusie o jeho celkovom prinose. Tak trochu uz zavana lobingom, ale nastastie je to len taky neurcity odor. Ako som uz predtym napisal, zorganizuj peticiu, mozno tak realne nieco zmenis. Kadejakych kratkych videi tu uz bolo... Argumentov na jednej aj druhej strane je dost, staci ich spisat do jedneho textu.
5. Musel si vediet, co pride, tak potom neviem, co bol primarny motiv (tu historku o vyvazenosti nazorov sme uz viackrat vyvratili a z toho videa je jasne, ze o vyvazenosti velmi nemoze byt rec, cize sa to da skor povazovat za hodenu rukavicu).