Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: mi.v #84746:
Nechcem vyznievať ako ekoterorista, ale keď povieš A, je potreba dodať aj B. Hroziaci blackout v Nemecku nie je žiadna novinka a určite nesúvisí iba s elektromobilmy. Energetická infraštruktúra v Nemecku je zastaraná a často preťažená už dávno. Tak, ako sa hovorí o "vypínaní elektromobilov", tak sa už teraz "vypínajú" veterné turbíny na pobrežných veterných elektrárňach. Nemci nezvládajú presúvať elektrinu zo severu na juh a aby im celá sieť nespadla, musia celkom bežne využívať prenosovú sústavu okolných štátov - na severe pošlú prúd do Poľska/Česka, na juhu si ho zase pusia naspäť do Nemecka.

Doba sa mení a spotreba elektriny neustále rastie. Tomu je skrátka potreba prispôsobiť infraštruktúru a to je úlohou štátu. Vymyslel sa vlak, štáty začali stavať železnice ako službu vo verejnom záujme. Vymyslelo sa auto, štáty začali stavať cesty a diaľnice. Vymyslela sa elektrina, štát postavil energetickú infraštruktúru. Všetko z toho sa vyvýja a infraštruktúra sa tomu prispôsobuje, rozširuje a modernizuje. Inak tomu nemôže byť ani v prípade energetiky a dávať to za vinu elektromobilom je obyčajný alibizmus a hľadanie verejného nepriateľa.
Reply on: mi.v #84742:
Toto je veľmi krátkozraké videnie. Áno, elektrina zatiaľ nie je najekologickejším palivom, čo je dané obmedzenou kapacitou akumulátorov, ako aj energetickým mixom. To ale neznamená, že z dlhodobého hľadiska je to "slepá cesta", výraz, ktorý používajú milovníci vône benzínu. To, že sa dnes investuje do tejto formy dopravy, priamo podporuje ďalší vývoj, ktorý nakoniec povedie k zvýšeniu efektivity a zníženiu emisií. Dnes sa to síce dotuje, ekologicky to nie je žiadna výhra, ale zajtra budeme mať vďaka tomu lepšie batérie, nižšie prenosové straty, lepšiu efektivitu a v konečnom dôsledku čistejší vzduch.
Reply on: reparil #84747:
bola predlzena do 26.4., plus kontrola UVO, cize vysledky mozu byt pokojne az niekedy v juni
inak neviete nahodou nieco nove, 12.4. uplynula lehota na predkladanie ponuk, ohladom nakupu elektriciek ,uz sa vie kto kazdy sa prihlasil?
https://imhd.sk/ke/doc/sk/20378/DPMK-obstar%C3%A1va-obojsmern%C3%A9-ve%C4%BEkokapacitn%C3%A9-elektri%C4%8Dky
Reply on: afeno #84745:
Áno, beriem to. Aj tie zelené EČV - cool a in, ekológia je druhoradá. Keď sa takto nechajú poblázniť celé štáty a štátne orgány, potom je celkom pochopiteľné, že nejeden dezorientovaný (takmer oprávnene) už nevie čomu vlastne veriť a začne na liečbu skúšať aj to Savo 🙂 Žiaľ.

Ale tak niektoré problémy už vidieť a snáď zastihnú dopravné podniky v dobrom a uchránia ich od prúserov. Z auto.pravda.sk ma zaujalo:

Výrobcovia elektriny chystajú krok proti elektromobilom. Chcú vypínať nabíjačky
https://auto.pravda.sk/doprava/clanok/563498-vyrobcovia-elektriny-chystaju-krok-proti-elektromobilom-chcu-vypinat-nabijacky/

Aj Nemecko chystá ‘vypínanie‘ elektromobilov. Ak nechce blackout
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/575586-aj-nemecko-chysta-vypinanie-elektromobilov-ak-nechce-blackout/

Ak by vypínanie nabíjania bolo najdostupnejšou obranou proti regioinálnym/celoštátnym/medzinárodným výpadkom elektriny, tak sa mnoho elektrovozidiel zmení na vozidlá s NÁHODNOU disponibilitou. Teda večer dáš do nabíjačky a ráno uvidíš, či sa niečo nabilo alebo nie, prípadne že elektrinu z baterky nabíjačka ešte odobrala pre ostatných. Bude to takmer ako za čias Rumunska, keď za Ceausesca podľa potreby stabilizácie siete vypínali celé mestské štvrte. Alebo si budú telefonovať dve rodiny: Prídeme k vám cez víkend na návštevu, ak sa nám dovtedy nabije auto, inak to odložíme na neskôr. 🙂 Tak možno je vytriezvenie z elektroošiaľu bližšie, než by sa zdalo.
Reply on: mi.v #84743:
myslím, že pre ktorýkoľvek DP je prioritnejšia ekonomika ktorá v súčasnej situácií (a systémom dotácií) je zjavne v prospech elektriny, ekológia je bohužiaľ druhoradá.
Reply on: lapo127 #84741:
Pracuje sa na tom, termín, kedy sa nová (verzia) dostane do platnosti ešte je priskoro hovoriť.
Reply on: mi.v #84739:
Pozerám, že od priaznivcov elektromobility som dostal palčeky dole. No uvedomte si, že ja nehovorím, že to nejazdí. Jazdí to. Hovorím iba to, že to nie je také ekologické ako napríklad CNG a že je to hlavne MÓDA, nie racionalita. Ale móda málokedy býva racionálna. Keď sa môj známy na večierku stretol s britským splnomocnencom pre elektromobilitu a po polhodine odbornej polemiky došli splnomocnencovi argumenty prečo je elektromobilita super, viete čo nakoniec povedal známemu? Že hlavný dôvod pre elektromobilitu je, že ĽUDIA JU CHCÚ. Nič viac. Nič nejako ekologické ani nejako príliš racionálne. Len wishful thinking a nadšenie. Je to ako kedysi napríklad móda plastov. Pár desaťročí veľký hit, neskôr sa rozmýšľa o redukcii. Jediný rozdiel bude, že elektromobilita narazí na vytriezvenie skôr.
Neboli baterkošmejdy hneď po uvedení do prevádzky prevádzkovo najnepraktickešími a najmenej ekologickými vozidlami v DPMK? Elektrina vyrobená ekologicky? Také nie je ani v Nemecku. V noci, keď si chcú všetci nabíjať svoje vozidielka, slnko žiaľ nesvieti. Ani nebude. A tie stovky kíl bateriek sa premenia na vzduch? U osobných áut ADAC zistil, že elektromobil vyrovná naftovému autu až na konci životnosti a CNG autu sa nevyrovná nikdy. Zopakujem ich tabuľku v ďalšom príspevku.

Reply on: Yogi616 #84740:
Kedy ju mesto plánuje zmeniť?
Reply on: mi.v #84739:
CNG je v pláne a trolejbusy až vtedy, keď mesto zmení svoju stratégiu
Reply on: Dispecer #84738:
No, bol to taký výťah z tohoto, od strany 41 v textovej časti.

Inak na strane 46 je položka "Nákup električiek" 10 ks každý rok, no zaujímavejší je "Nákup autobusov /elektrobusov"... Tuší srnka, či sú tým myslené duobusy alebo ďalšie baterkošmejdy? Slovo "trolejbus" sa v dokumente nenachádza (naznačuje to perspektívu rozvoja?). Nakupovanie pohonu CNG asi skončilo tiež, hoci je ekologickejší ako rôzne elektrošašky po novom so zelenými tabuľkami EČV.
Reply on: Bjorn #84736:
Palec hore, s Vašim komentárom môžem len súhlasiť.

V prílohe je výňatok z rozpočtu mesta – mali ste to v poštových schránkach (PDF som na stránke kosice.sk nenašiel, možno ho nezverejňujú)
Reply on: mi.v #84735:
Takže v preklade - križovatka sa nezmení, len do jej stredu dajú kruh a nový asfalt. Kruhový objazd, o ktorom sa na tomto mieste hovorí už aspoň desať rokov, je tam ale dosť zbytočný, premávka tam fakt nie je intenzívna. Klasická križovatka tvaru T vôbec nevadí a nezdržuje, viac by sa tomu podľa mňa hodilo zúženie vozovky tak, aby bola iba v strede "námestia" a po okraji (popri chodníkoch) zelené trávaté pásy.

Inak, Krásna nie je špeciálna len v zastávkach v križovatkách, ale aj v chodníkoch, ktoré sú ako horská dráha. To, čo tam vymysleli s tým, ako sa pred každým domom chodník minimálne raz zvažuje na úroveň vozovky (vjazdy do dvorov), je niečo otrasné. Dúfam, že tentokrát to urobia normálne.
Nejaké správy:

Zastávky L52 a L28 v Krásnej na námestíčku pri kostole sa budú presúvať. Tri sa odstránia, dve sa zriadia. Križovatka dostane kruhový objazd. Pozrite si stranu 4 v čísle "1/2021" https://www.kosicekrasna.sk/spravodaj-krasnancan
Obrázky v tomto online PDF sú v nižšom rozlíšení, ale základ sa z výkresu rozoznať dá.

Zámery k dopravnému napojeniu Košickej futbalovej arény na VŠA:
https://www.kosice.sk/clanok/vedenie-mesta-chce-zlepsit-dopravne-napojenie-v-okoli-kosickej-futbalovej-areny
Reply on: Fero1 #84732:
Prosím berte možnosť tu diskutovať trochu s odstupom. Toto je stránka fanúšikov MHD, no mnimum z nás pri MHD skutočne aj pracuje. Ani ja nie – pracujem v úplne inom odvetví. Preto otázka "Dispecera" na Vaše očakávania cez písanie do tohoto fóra nebola celkom od veci.

Vo fóre bolo svojho času veľa zaujímavých dopravných tém, prelistujte si príspevky z jeho začiatkov. No mnohé témy sa vyčerpali a ani sem nechodia mnohí, ktorí s tými vecami kedysi mali každodenný kontakt a vedeli mnoho napísať.

Možno môžete robiť osvetu vo svojom okolí alebo vyzývať DPMK k aktivite. Možno môžete vstúpiť do OZ iMHD. Ale či tam je väčšia možnosť niečo ovplyvniť, nemám informácie, ja tam nie som.

Raz sa mi dostala možnosť máličko niečo ovplyvniť. Po jedných voľbách keď ešte na Slovensku nevládol Smer, sa ma spýtal známy, že jeho známy mu hovoril, že hľadá nejakého šikovného človeka, ktorý sa rozumie MHD – a tak sa ma pýta ako záujemcu o MHD, či nemám nejaký tip, ktorý by tomu známemu odovzdal. Ja som mu povedal, že v týchto fórach sú podľa mna niektorí dobrí odborníci (aj z radov DPMK) a hoci identitu nikoho z prispievateľov na tieto stránky nepoznám (platí to dodnes), nakontaktoval som admina (asi tak to bolo, už neviem presne) a vypýtal som si kontakt na diskutujúceho 1018. Ten kontakt som mu preposlal a ďalej som to neriešil. Zrejme v ich očiach vtedy tento odborník na MHD a jej priaznivec obstál, lebo ho potom oslovili k vstupu do riadacich funkcií. Či to bol vtedy dobrý tip alebo ma za to teraz vyhodia z týchto fór, to už nechám na ostatných. Mne subjektívne sa zdá, že som maličkým dielom možno pomohol na časti cesty odborníkovi a skutočnému záujemcovi o MHD a tým aj košickej MHD samotnej.
Reply on: Fero1 #84732:
Ale isteže sa niekedy aj v Liberci hanbiť museli. Koncom 60. a v 70. rokoch bol stav libereckých električiek rovnako hanebný, ako bratislavských či košických, električkový systém mal vtedy zaniknúť.
A k podstate Tvojho príspevku - pokojne tu diskutuj o čomkoľvek, len s vedomím, že nikto z tu diskutujúcich nemá moc to zmeniť, je známkou to ekvivalent krčmových rečí, ktoré ale vedieme tu, v internetovom prostredí.
Reply on: Dispecer #84731:
OK, nechajme to. Nemám žiadne očakávania. Diskusia v civilizovanej spoločnosti môže vyvolať smerovanie k zlepšeniu situácie. U nás vidím, že svojimi príspevkami obťažujem. Ako hovorím, treba si zvyknúť a zabudnúť na ten bordel, ktorý okolo seba máme. Nebudem viac rušiť.... Zdalo sa mi, že ľudia, ktorí tu diskutujú majú relatívne bližšie k riešeniu problémov, ako bežná populácia, do ktorej sa zaraďujem... Diskutujte teda naďalej o politickej situácii, o typoch nových električiek, o ich technických špecifikáciách a vykašlite sa na to, že o rok a pol po ich nákupe by sme ich ani nezaparkovali vedľa bratislavských škodoviek..., pretože by sa nás pýtali, či sú z Krivého Rogu... Neverím, že pokiaľ je zanedbaná údržba zvonku, na veciach, ktoré sú viditeľné, že opravy typu GO a pod., sú robené lepšie... Aj menšie dopravné podniky ako napr. Liberec, sa nikdy nemuseli hanbiť za to, čo v uliciach premáva ani za to, ako vyzerajú trate a zastávky...

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.