Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: theo #13736:
Ja by som žiadny experimentálny oznacnik niekde do otoču nedával, potom bude zase niekto, kto ozaj pôjde na 1s na Juhu II nadávať, že ten bus mu nezastal na zastávke...jednoducho po zastávke Pod Juhom by sa na transparente malo zobraziť už len Saratovská (cez gen.Svobodu)
Na linke 1 ostane štandard gen.Svobodu - Juh II
Reply on: TomoSK #13739:
Platba hotovosťou...a ešte preto, že je to ústavné právo na hotovosť. BA bude musieť ten ich krepý systém parkovania prerobiť, lebo hotovosťou sa tam nedá a ani bez appky, čo je už fakt na hlavu.
Tarifná politika je vec objednávateľa, ale ak nie sú predajné automaty (čo bol najlepší systém, viď Merona 2000), tak platba hotovosťou musí byť umožnená, čo niekto chce alebo nechce. Otázka pomeru je vec cestujúceho, lebo ozaj domáci pochopí že mu PCL padne vhod. Ale nie som zase zástanca zderstva, koľko bude cena v hotovosti celého a polovičného lístka po novom?
Reply on: TomoSK #13738:
Bravó, takto to má byť! V BB v roku 2005 po nástupe SADZV boli nočné linky 97 a 98 v jednotnej tarife dokonca z piatka na sobotu a z utorka na stredu kĺbové (tam to vlastne odjazdilo jedno vozidlo). V TN sme neustále poukazovali, že pôvodná dvojnásobná tarifa vyháňa cestujúcich z MHD k taxikárom, pričom bolo ešte nepochopitelnejsie, že linka 50 nepremávala najmä na Štefana, Nový rok, a Silvestra, Veľkonočnú nedeľu a pod., kedy by bola vyťažená. To, že na nej neplatili ani PCL som vytýkal roky. Už toto o sebe môže znamenať, že nočná doprava doteraz ako nutné zlo môže v pohode prejsť do potreby posilnenia.

PS: nástup na nocaky bude rovnako možný ako na denne linky?
Reply on: TomoSK #13739:
Tiež patrím k tým, čo z dopravnej karty prešli na platobnú kartu. Z konšpiračných dôvodov mi vadí, že tým podporujem americký nadnárodný duopol, ktorý popri biznise rieši aj veci, ktoré s biznisom priamo nesúvisia.

Ale vadí mi to menej, ako mať niekoľko kartičiek a na každej držať nejaký vyšší zostatok. Takže na transdeváckej karte držím minimálny zostatok, aby som mal rezervu v prípade poruchy bankového terminálu (keďže tým pádom nepôjde ani platba v hotovosti).

A tiež je to také slušné vyjadrenie môjho názoru voči mestu a transdevu, keďže sa nedá použiť karta iného dopravcu - ale to som tu dávnejšie viackrát napísal.
Reply on: tomas153cv #13731:
Rozumiem, kam bolo týmto príspevkom mierené, avšak by som si to dovolil trošku skorigovať a tiež aj objasniť dôvody, prečo sa dospelo k rozhodnutiu zvýšiť hotovosť. Po zavedení platby platobnou kartou sa dostavil okrem poklesu hotovosti aj ďalší, a to dosť nepríjemný efekt - pokles dopravnej karty. Z cestujúcich, ktorí začali platiť platobnou kartou (a ten podiel sa stále zvyšuje), tvoria asi tretinu až polovicu ľudia, čo prešli z hotovosti, tá zvyšná časť prešla z dopravnej karty.

Hoci s tým vnútorne nesúhlasím, rešpektujem, že niektorí ľudia chcú platiť v hotovosti kvôli nejakému pocitu súkromia. Avšak takíto cestujúci, ak sú čo i len trošku pravidelní (hotovosť vs. PCL je teraz 15 jázd mesačne, aby sa oplatil PCL), môžu si zakúpiť predplatný lístok. Ten si po novom neprikladajú nikam, takže sú "nevystopovateľní", raz si kúpia mesačník a celý mesiac o nich ako keby nikto nevie. 🙂 Máme podiel PCL na unikátnych cestujúcich asi 8-10%, nanajvýše, bežne to v mestách, ktoré majú tarifnú politiku lepšie nastavenú, dosahuje aj vyše 80%. Z krátkodobého hľadiska nereálne, no z dlhodobého hľadiska by sme k tomuto mali smerovať.

S čím však veľmi nesúhlasím, a to som si v tejto diskusii už prečítal veľakrát k rôznym záležitostiam, že to, čo funguje v Bratislave, Žiline, Brne, Košiciach, Olomouci či hocikde inde, nebude fungovať v Trenčíne. Veľmi mi vadí takýto naratív, ktorý pomaly vytvára dojem, že nie sme v jednom z nie až tak konzervatívnych miest na Slovensku, ale pomaly v nejakej autonómnej republike s vlastnou kultúrou... Ak by to tak bolo, ľudia by sa tak rýchlo a v takom objeme nenaučili platiť platobnou kartou pri predných dverách. 🙂 Všetko je to otázkou nastavenia tarify a keď si uvedomili, že je to pre nich bezstarostnejšie, prešli na platobnú kartu. Ak si takto ľudia uvedomia, že sa im po novom veľmi oplatí kúpiť mesačník a potom sa nemusia o nič starať, verím, že sa naučia aj na to. Cieľom nie je niekomu čosi rozkazovať alebo ľudí prevychovať, ale ukázať, že to ide aj jednoduchšie a šetrnejšie k im vlastným peňaženkám. A tak, ako je to šetrnejšie pre cestujúcich, tak je to šetrnejšie pre vodiča, ktorý sa môže koncentrovať na šoférovanie, byť viac v pohode (psychickej) namiesto práce pokladníčky na každej zastávke. 🙂 Dá sa očakávať, že nejaká naštvaná menšina na nejakú dobu (neverím, že natrvalo, ten hnev časom prejde) môže prestať cestovať, avšak takíto skalní vyznávači hotovosti a jednorazového platenia sú, predpokladáme, úplne zanedbateľný počet z celkového objemu cestujúcich.
Reply on: milan005 #13732:
Keď tak premýšľam, zvláštna nočná tarifa je asi iba slovenskou špecialitou, pretože si nepamätám, že by som bol niekedy v zahraničí skásnutý vyššou sumou v noci, než počas dňa. Osobne to vnímam tak (a to aj keby sme si veľmi striktne vykladali verejný záujem po novele zákona o verejnej doprave), že nočná doprava nie je žiadnym "produktom navyše", ale súčasťou základnej dopravnej obslužnosti ak mi počas nočných hodín vznikajú prepravné prúdy, ktoré sú schopné rozumne naplniť jednotlivé nočné spoje. Nočná tarifa v súčasnosti zostala už snáď len v Košiciach pri jednotlivých cestovných lístkoch, všade inde sa skôr či neskôr zrušila. Pekným príkladom je Žilina, kde po zrušení nočnej tarify, zavedení uznávania PCL a zmene trasy linky citeľne narástol jej potenciál a vyťaženosť, hoci je trasa nočnej linky stále pomerne motanica.

Takisto skúsim takú úvahu - ranná 22ka k Zemplínu ide o 3:45, čo sú stále nočné hodiny. Zánikom 22ky a akýchkoľvek skrátených spojov po AS počas dňa prejde tento spoj pod linku N1, prečo by si teda cestujúci mali zrazu viac platiť v totožnom spoji? Ak by spoj o 3:45 zostal na dennej linke a odvozy od večerných/nočných vlakov by už boli na nočáku, prečo by si cestujúci vo veľmi skoré ráno mali platiť za cestu menej, než cestujúci v neskorších večerných hodinách?

Odpoveďou teda je, že na nočákoch bude platiť štandardná denná tarifa a trúfam si povedať, že v tomto je absolútna zhoda naprieč Mestom, našim združením aj dopravcom.
Reply on: theo #13735:
Ja pevne verim a dufam, ze spustenie platby kartou tak ako je avizovane, zrychli nastup cestujucich x nasobne. Toto je velmi dobry krok ktory tu uz mal byt ale od zaciatku.
Na stanici je to "take vsakovake". Preto som aj schvalne napisal v predchadzajucom komentari ze je rozdiel kto kedy nastupuje - ak napriklad pride vlak so studentami, vacsina z nich plati plati platobnou kartou. Ak ale odvazame stalejsich cestujucich mimo hlavnych prudov, prevazuje platba v hotovosti. A to sa nejedna samozrejme len o stanicu.
Kazdopadne ako napisal PtrkHrnk, pokial tuto sice mensiu, ale zato nemenej podstatnu cast ludi su ochotni autori sucastnej koncepcie ignorovat na ukor vacsiny(co samozrejme uznavam, o tom MHD je), je moj prispevok uplne irelevantny 🙂
Čo sa L1 týka, aby sa obmedzili zmätočné nástupy:
Autobusová stanica - MB - GS (nový označník v mieste konečnej?) - Saratovská

v opačnom smere je to v podstate jedno:
Saratovská - MB - GS - MB - Autobusová stanica
prípadne
Saratovská - GS - MB - Autobusová stanica

Každopádne, čím viac nad tým rozmýšľam, stále dôjdem k záveru, že niektorí ľudia i tak nastúpia zle, prípadne budú čakať v opačnom smere. Určite by som však nechal MB pri Kyjevskej pre oba smery, kvôli lepšej dostupnosti Južanky.
Reply on: tomas153cv #13731:
Nepôjde skôr o kúpu lístka kartou u vodiča, než kúpa v hotovosti u vodiča? Najmä ak M.M. spomenul autobusovú stanicu, kde sa mi zdá, že väčšinou ide najmä o platobné karty...

V tom prípade by sa to o pár týždňov malo vyriešiť spustením predaja platobnou kartou pri každých dverách.
Reply on: milan005 #13732:
Toto by zaujímalo aj mňa. Ja by som bol za jednu tarifu a aj platnosť PCL. Tým, že vlastne v čase N1 idú ešte aj tri denne linky (8,11,22) by to bolo logické.
Reply on: tomas153cv #13731:
Nesprávna interpretácia faktov – napriek tomu nevyvrátiteľne správny záver.
Obmedzenie platieb v hotovosti odradí pár ľudí – zjednodušenie platieb kartou ocení väčšina.
Stojí to za to? – Mne áno.
Reply on: Michal Mazánik #13730:
Otázka z iného súdku. Bude sa na nočných linkách jazdiť za denné ceny, resp. budú platiť napr. aj predplatné časové lístky?
Reply on: Michal Mazánik #13718:
Efektivnejsie sposoby existuju iba vtedy ked beru v potaz skutocnost a reflektuju poziadavky v zavislosti na dopyte. Vysvetlim.
Statistika z roku 2023 ukazuje ze az 40% ludi na Slovensku plati v hotovosti(vseobecne), to je proste fakt. Robia to z nejakeho dovodu(sukromie, strach, nemoznost mat platobnu kartu, atd). Ja ako sofer sa s tym denno denne stretavam. Dokonca niektori ludia ktory maju narok na zlavneny listok(skor taka zaujmavost ako statisticky relevantne cislo, pretoze ich je minorita) si pytaju obycajne cestovne.
Mesto(My, Vy, Oni, to je uplne jedno kto) si zrazu zmysli ze chce prevychovat ludi. Zavedieme teda vyssiu sumu cestovneho, aby boli nuteny si kupit listok cez platobnu kartu popripade dopravnu. Nuz ale tu narazame na to ze ludia maju velmi ale velmi neradi ked im niekto nepriamo rozkazuje co maju robit. Cestovne by sa muselo dvihnut minimalne na trojnasobok(moj hruby odhad) aby si to ten clovek rozmyslel. A napokon aj to, pri danej sume uz nepojde autobusom ale vyuzije taxiky v podobnej hodnote. Suma sumarum, vyzenu sa ludia z busu co je v podstate kontraproduktivne s dnesnou logikou a pretlacanym konceptom.
Ze to v inych mestach fungovalo/funguje?
Trencin nieje Bratislava, Zilina, Brno alebo hocico davnejsie tu spominane. Niesme az tak studentske mesto, niesme az tak turisticke mesto(kde si koniec koncov turisti ten listok zaplatia akokolvek a ano, aj platobnou kartou), sme viac mestom obycajnych ludi s obycajnymi problemami.
Aby som sa konecne vykoktal, dvihnutie ceny cestovneho(pripadne jeho uplna transformacia na ine druhy listkov ako jednorazovy) urcite prinesie pozitivnu zmenu v podobe zdrzania na zastavkach. Urcite prinesie zrychlenie liniek a urcite prinesie oddych a znizenie naporu na vodica. Ale urcite neprinesie priliv cestujucich v percentualnom pomere s tymi co platili v hotovosti. Ako som uz mnoho krat spomenul, kazda zmena nesie so sebou nesie nasledky. V tomto pripade si myslim ze vysledok bude taky, ze sice "zefektivnime" dopravu ale zaroven stratime cast cestujucich. Sice na ukor stavajucich, ale aspon budu rychlejsie doma.
Osobne by ma zaujimala(ak existuje, co si nemyslim) statistika kolko ludi si kupi listok v hotovosti a aku dlhu trasu sa vezie v zavislosti na spicke/sedle. Tam by to bolo najmarkantnejsie vidiet(za toto schytam nespocet cervenych palcov, vid text dalej). Viem ze sa neda vyhoviet kazdemu, a MHD znamena "...hromadna..." , niet vsak sofera z praxe, ktory by moje slova nepotvrdil.
Reply on: kvorka #13728:
Aktuálne pripravujeme drobnú úpravu koncepcie nočných liniek, ktorá by tento problém mala vyriešiť.
Reply on: LUK #13726:
Áno, presne takto by to mohlo byť
Reply on: Michal Mazánik #13718:
alebo 10 min prestoj v noci na stanici
Reply on: milan005 #13715:
Linka 3?
Reply on: milan005 #13722:
systémovo by to tak asi malo byť... ale prípadné zastavenie na MB cestou zo Saratovskej ešte pred otočením na GS neurobí toľko chaosu ako zastavenie na MB smerom na Saratovskú
Reply on: milan005 #13721:
áno, toto je asi na tých pár metrov nežiadúce, medzi tým ešte stopka na pravouhlej križovatke
Reply on: milan007 #13719:
tiež si myslím, že takto by to šlo. Proste akože samostatná linka 1s, ale na zastávky sa dá spoločný CP 1+1s

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.