Reply on: BA2301 #253825:
Tak keď už sme pri železničných tratiach, tak Höllentalbahn (Freiburg im Breisgau - Titisee (- Donaueschingen), dosahuje okolo Hinterzarten maximálne stúpanie 54,8 promile (poľa niektorých zdrojov 55,6). Od elektrizácie (bola to prvá trať v Nemecku elektrizovaná sústavou 20 kV s frekvenciou 50 Hz, po privedení nemeckej trakčnej sústavy do Fraiburgu bola trať prepnutá na 15 kV / 16 2/3 (dnes 16,7) Hz).Pôvodne bola trať zubačkou, od roku 1932 prešla s výkonnými parnými lokomotívami radu 85 na adhéznu prevádzku (s postrkom ozubnicovými lokomotívami u ťažkých vlakov), po elektrizácii boli zubačky definitívne vyradené.
Ešte keď so túto trať okolo roku 2000 prvýkrát navštívil, jazdilo sa tam so špeciálnymi opatreniami (najviac štyri vozne na jednu lokomotívu, lokomotíva vždy na spodnom konci vlaku): Dnes sa tam už jazdí s jednotkami ale ku koncu prevádzky už jedna lokomotíva radu 143 (Honeckerovka) ťahala aj šest vozňov a bola často aj v čele vlaku smerom "do stúpania". Takže áno, dnešné možnosti sú niekde úplne inde.
Okrem toto električka môže mať aj 100% adhéziu takže 100 promile jej nespôsobí žiadny problém.
Nakoniec aj na 90-promilovej električkovej trati do Heuschelhofu vo Würzburgu nesmú byť staré Düwagy nasadzované nie preto, že by to nezvládli ale preto, že v prípade poruchy by už živý Düwag s mŕtvym Düwagom boli na hrane.
BA2301
Kedysi dávno v minulom storočí som bol na koncerte v Redute. Na konci boli fronty do šatne po kabáty - každá fronta do jednej časti šatne. Pár miest pred nami (na to som neprišiel sám, ale povedali mi to priatelia, s ktorými som tam bol) stál Peter Colotka, vtedajší predseda slovenskej vlády. Čakal na kabát vo fronte. Žiadne gorily, žiadne zvláštne opatrenia, on sám sa snažil byť nenápadný.
Tým sa nezastávam režimu, ktorý je šťastne minulosťou, ale chcem povedať, že papalášske odstavovanie nosného systému MHD je totálnym barbarstvom. Papalášizmus sa zjavne zhoršuje, takže ta dvojkoľajka na nábreží namiesto cykloautostrády by bola naozaj potrebná.