Ja som sa pred pár dňami povozil na Mühlkreisbahn, kde je najväčšie stúpanie 46 ‰. Vozeň ÖBB 5047. Práve mierne pršalo, ale aj úsek s najväčším stúpaním dal úplne bez problémov.
Tak keď už sme pri železničných tratiach, tak Höllentalbahn (Freiburg im Breisgau - Titisee (- Donaueschingen), dosahuje okolo Hinterzarten maximálne stúpanie 54,8 promile (poľa niektorých zdrojov 55,6). Od elektrizácie (bola to prvá trať v Nemecku elektrizovaná sústavou 20 kV s frekvenciou 50 Hz, po privedení nemeckej trakčnej sústavy do Fraiburgu bola trať prepnutá na 15 kV / 16 2/3 (dnes 16,7) Hz).
Pôvodne bola trať zubačkou, od roku 1932 prešla s výkonnými parnými lokomotívami radu 85 na adhéznu prevádzku (s postrkom ozubnicovými lokomotívami u ťažkých vlakov), po elektrizácii boli zubačky definitívne vyradené.
Ešte keď so túto trať okolo roku 2000 prvýkrát navštívil, jazdilo sa tam so špeciálnymi opatreniami (najviac štyri vozne na jednu lokomotívu, lokomotíva vždy na spodnom konci vlaku): Dnes sa tam už jazdí s jednotkami ale ku koncu prevádzky už jedna lokomotíva radu 143 (Honeckerovka) ťahala aj šest vozňov a bola často aj v čele vlaku smerom "do stúpania". Takže áno, dnešné možnosti sú niekde úplne inde.
Okrem toto električka môže mať aj 100% adhéziu takže 100 promile jej nespôsobí žiadny problém.
Nakoniec aj na 90-promilovej električkovej trati do Heuschelhofu vo Würzburgu nesmú byť staré Düwagy nasadzované nie preto, že by to nezvládli ale preto, že v prípade poruchy by už živý Düwag s mŕtvym Düwagom boli na hrane.
To som nakreslil iba zo srandy. Lebo prevádzkovo by sa mi tam hodilo. Ale naráža na ochranné pásmo plynárov, takže tam byť nemôže. Ako alternatívu sa mi podarilo nakresliť obraitsko pri vyústení tunela, vedľa zastávky Chatam Sófer. Zmestí sa tam (polomer oblúku 25 metrov), ale použiteľné je iba pre obrat z mesta do mesta. Teoreticky by sa tam vedela otočiť aj električka z tunela/Karloveskej radiály, ale musela by cez obratisko cúvať, pritom dva krát meniť smer jazdy. Z praktického hľadiska by obratisko Chatam Sófer na nábreží bolo ideálne pre linku, ktorá by išla po Vajanského nábreží, cez Pribinovu, Mlynské nivy až na Dolné hony. S potenciálnym predĺžením Most pri Bratislave - Malinovo.
Krátke Karosy sa tam šplhali úplne v pohode. Problémy mali, iba Ikarusy ktoré to vyšli síce tiež no o dosť pomalšie. No tie sa tam objavili, iba výnimočne.
Druhý štart tejto debaty? Kapacitne by si DD električku zaslúžili, v realite tam navždy zostanú trolejbusy. Deal with it a poďme riešiť niečo, čo si zaslúži pozornosť (je toho dosť).
Určite existujú, ale či sú zverejnené to je iná otázka. V polovici 80. rokov som istý čas v DPB (vtedy DMPB) praxoval zrovna pri počítaní cestujúcich, dnes je na počítanie technológia. Pre rozhodovanie sa v rámci DPB a IDS BK sú údaje k dispozícii, ale zrejme nie sú zverejnené, pretože by nám tu narástlo tisíc amatérskych plánovačov, ktorí by dokazovali, že ich linka potrebuje kratšie intervaly a väčšie vozidlá.
Pamätám si to a dokonca aj verím, že by vyšla, ale niekto namietal, že normy nepripúšťajú také stúpanie pre nové trate (byrokracia vs. technológia). Nové trate dokonca zvládajú väčši stúpanie - napríklad zubačka Harrachov - Tanvald je bežne prevádzkovaná v adhéznom režime a zubačka je tam skôr ako historická rarita.
Na druhej strane, pre trolejbus netreba rozkopať ulice.
Vo februári som vyprcoval takú hrubú štúdiu dvojkoľajného Vajanského nábrežia, vrátane križovatky Šafárikovo nám. Nakreslil som tam aj obratisko pri Moste SNP. To môžeš ignorovať.
Električku treba viesť obojsmerne po nábreží až po Šafko, potom nás už papalášske výluky nemusia rozčuľovať.
Kedysi dávno v minulom storočí som bol na koncerte v Redute. Na konci boli fronty do šatne po kabáty - každá fronta do jednej časti šatne. Pár miest pred nami (na to som neprišiel sám, ale povedali mi to priatelia, s ktorými som tam bol) stál Peter Colotka, vtedajší predseda slovenskej vlády. Čakal na kabát vo fronte. Žiadne gorily, žiadne zvláštne opatrenia, on sám sa snažil byť nenápadný.
Tým sa nezastávam režimu, ktorý je šťastne minulosťou, ale chcem povedať, že papalášske odstavovanie nosného systému MHD je totálnym barbarstvom. Papalášizmus sa zjavne zhoršuje, takže ta dvojkoľajka na nábreží namiesto cykloautostrády by bola naozaj potrebná.
Tá čiara vyzerá ako zubačka na Dlhé Diely - a je to aj v schéme aktuálneho stavu o jeden príspevok nižšie. Na Dlhých Dieloch som býval asi 4 týždne a stačilo mi. To je nekoncepčne navrhnuté sídlisko, ale treba sa s tým nejak vysporiadať. Myslím, že trolejbus je stále najlepším riešením, električka je akosi nerealistická. Nechcem si predstaviť ako by sa tam šplhali staré socialistické Karosy - tie mali problémy aj s Kramármi.
Trochu počítaj. Pozri si v prehľade vozidiel, koľko ich je a pozri v histórii výpravy, napr. v júni, koľko je ich treba počas školského roku na t71 (nebudem ťa napínať, je to 13/16). A naviac na Kramároch ich v rámci skúšobných jázd testovali a nebola to vhodná linka. Takže tvoja otázka je úplné teoretická, v praxi neuskutočniteľná.
Tu je za mňa návrh, kam sa zmestí aj Petržalka a na druhej do budúcna aj Vrakuňa. V aktuálnom stave by mohol DPB rovno propagovať pripravovanú trať cez Košickú + dočasne zakryť budúce miesto pre Vrakuňu informáciami o linkách alebo tarifách, ktoré by sa v budúcnosti mohli presunúť vedľa jazvečíka.
Mhr1