A teraz trochu populizmu z webu
Nové ceny v trenčianskej MHD budú od leta 2024 porovnateľné s cenami v iných mestách. „Cestovné v Trenčíne a Trnave bolo doteraz najlacnejšie zo všetkých krajských miest na Slovensku. Napríklad v Prešove, Žiline, Nitre, čo sú podobne veľké krajské mestá ako Trenčín, sú ceny na úrovni od 0,75 centov do 0,90 centov za hodinový lístok. V Trenčíne to po novom bude 0,80 centov, takže z toho najlacnejšieho mesta sa dostaneme na úroveň priemeru krajských miest.
A teraz realita a spresnenie (účelovo) nepovedaného:
- v TN sa porovnávajú ceny z dopravnej karty, nie v hotovosti. Pretože v ZA stojí aj v hotovosti lístok 90centov
- v hotovosti sa Trenčín stane najdrahším mestom v SR, pretože v ZA si človek za hotovosť kúpi lístok za 90c a "doplnkový" predaj u vodiča je nad rámec možnosti kúpiť lístok v hotovosti. V TN je "doplnkový" predaj u vodiča základnou povinnosťou! A teda sa miešajú zase hrušky s jablkami.
Nové ceny v trenčianskej MHD budú od leta 2024 porovnateľné s cenami v iných mestách. „Cestovné v Trenčíne a Trnave bolo doteraz najlacnejšie zo všetkých krajských miest na Slovensku. Napríklad v Prešove, Žiline, Nitre, čo sú podobne veľké krajské mestá ako Trenčín, sú ceny na úrovni od 0,75 centov do 0,90 centov za hodinový lístok. V Trenčíne to po novom bude 0,80 centov, takže z toho najlacnejšieho mesta sa dostaneme na úroveň priemeru krajských miest.
A teraz realita a spresnenie (účelovo) nepovedaného:
- v TN sa porovnávajú ceny z dopravnej karty, nie v hotovosti. Pretože v ZA stojí aj v hotovosti lístok 90centov
- v hotovosti sa Trenčín stane najdrahším mestom v SR, pretože v ZA si človek za hotovosť kúpi lístok za 90c a "doplnkový" predaj u vodiča je nad rámec možnosti kúpiť lístok v hotovosti. V TN je "doplnkový" predaj u vodiča základnou povinnosťou! A teda sa miešajú zase hrušky s jablkami.
TomoSK
V návrhu po siedmej postupne nabiehame na víkendový interval, ktorý sa ťahá až do večera. Prečo?
- od 7. hodiny máme cca podobné počty, ako medzi 21. a 22. hodinou,
- medzi 20. a 21. hodinou máme cca podobné počty, ako medzi 11. a 12. hodinou, má sa teraz tento čas oslabovať?
- medzi 21. a 22. hodinou máme 42% podiel z najsilnejšej hodiny, medzi 22. a 23. hodinou máme 21% podiel, avšak v tejto hodine je presne polovičný počet spojov oproti 21. a 22. hodinou... ak by tých spojov bolo viac, podiel by mohol narásť (nie dvojnásobne, ale takisto ani nie nebadateľne).
Ja som za to, aby obehy plynulo nadviazali na doteraz zabehnuté zvyklosti, to je absolútne v poriadku. Ale tiež si treba uvedomiť, že MHD je tu pre ľudí a jej celková funkčnosť a použiteľnosť nesmie ustúpiť podielu celodeniek z celového počtu služieb... Ešte na záver hypotetická situácia - nočné linky nám za hodinu prevezú 60 cestujúcich (2x 15 Juh, 1x 10 Zámostie, 1x Sihoť, v silnejšie teplé noci vôbec nie nereálne). Mám podľa tohto kľúča zavádzať v noci taký istý rozsah, ako je medzi 6. a 7. hodinou? Vôbec predsa neplatí pravidlo, že ak zredukujem spoje, všetci tí cestujúci sa preskupia do existujúcich... časť nemusí ísť vôbec, alebo pôjde inak.