VozidláAutobusy › Irisbus Crossway LE 12M

Irisbus Crossway LE City 12M
Irisbus Crossway LE City 12M
Irisbus Crossway LE Line 12M
Irisbus Crossway LE Line 12M

Úvod

Čiastočne nízkopodlažný autobus štandardnej dĺžky Irisbus Crossway LE 12M bol predstavený v roku 2007. Autobusy sa vyrábali v závode Irisbus Iveco vo Vysokom Mýte. Irisbus doposiaľ Low Entry autobusy nevyrábal. Spoločnosť Iveco predstavila v roku 2008 zástupcom dopravcu a mesta typ Citelis a Crossway. Dopravca sa vzhľadom na nižšiu cenu rozhodol práve pre typ Crossway LE 12M a následne zakúpil šesť kusov týchto autobusov.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway LE City 12M KE-764GG, KE-776GG, KE-804GE, KE-816GG, KE-931GG, KE-932GG 2008 2008 – 2009 2023 6
2. Irisbus Crossway LE Line 12M KE-108HP 2011 2023 2023 1
Spolu 2008 – 2011   7

Technické parametre

Dĺžka 11995 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3210 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Počet dverí 3 (CITY)
2 (LINE)
Počet miest na sedenie 31 + 1 (CITY)
45 + 1 (LINE)
Počet miest na státie 80 (CITY)
40 (LINE)
Celkový počet miest 111 + 1
85 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10500 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE3682B, Euro 4, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Maximálna rýchlosť 85 km/h
Prevodovka ZF 6 S mechanická
Riadenie ZF Servocom 8098
Nápravy predná: Irisbus RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor U 177E, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22.5

Fotografie

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici osadili trojicu dvojkrídlových výklopných dverí s elektropneumatickým pohonom. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER s textilným poťahom, v prednej časti v usporiadaní 1+1, v zvýšenej časti 2+2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminovanými panelmi. Na deliacie priečky využili laminát. Pracovisko vodiča oddelili jednoduchou uzatvárateľnou kabínkou. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám, pri ktorých zároveň osadili manuálnu výklopnú plošinu.

Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie riešili teplovzdušnými radiátormi a nezávislým kúrením. Na osvetlenie použili žiarovkové stropné svietidlá, nástupný priestor pri dverách vyriešili diódovým osvetlením. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom EMtest. Vozidlá nalakovali bielou farbou a doplnili o nálepky dopravcu eurobus - CITY.

Prevádzka

Vozidlá boli slávnostne predstavené obyvateľom mesta dňa 12. decembra 2008.
Vozidla boli zaradené na všetky turnusové (každodenné) výkony a obsluhovali prevažne linky 1, 3, 4, 5 ,8 a 15. Postupne so zaraďovaním nových autobusov SOR po roku 2014 sa začali vozidlá odsúvať na krátke zmeny, (#KE-816GG, KE-931GG, KE-776GG) kde nahradili staré Karosy B732.

V roku 2023 bol na linky MHD preradený Crossway LE 12M #KE-108HP z prímestskej dopravy ako záložné vozidlo.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy boli vyradené po sprevádzkovaní nových autobusov Iveco Urbanway 12M v auguste 2023.

Katalóg vozidiel

KE-409LB KE-764GG KE-776GG KE-816GG KE-931GG KE-932GG

KE-108HP

Legenda a štatistika

KE-409LBvyradené vozidlo: 7 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
KE-804GE KE-409LB 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Nemalo by byť pri popise nákresu Irisbus namiesto Iveco?